October 26, 2002
jag skulle vilja ha en dimmer som dimmar upp ljuset på en lampa vid ett visst klockslag med en jämn hastighet under tex en halvtimme/timme... Någon som vet om något sådant finns att tillgå?
Anledning till varför jag vill ha en: Jag bor på en vind utan fönster vilket betyder att min dygnsryhm blivit mer och mer förstöd... nu vill jag simmulera soluppgång och solnedgång med hjälp av ett lite bättre ljusrör. Dock vill jag att lysröret ska tändas och dimmar upp långsamt så att jag vaknar till en mysigt morgonljus 😛 (funderar på fågelkvitter också)
August 2, 2001
Ska du ha någon effekt borde du skaffa lampor som lyser med ljus som motsvarar solljuset. Lysrör fungerar inte som sagt. Jag vet inte om det går att få tag på sådanna dimmers men är du lite händig kan du nog bygga en själv. Det finns ritningar på nätet och någon lokal elektronikaffär kanske kan hjälpa till också.
October 26, 2002
Kan man inte dimma lysrör 😮 ...när ni säger det så har jag aldrig varit med om ett dimmat lysrör ...
Jag hade hoppats på att inte behöva bygga den själv (jag är inte jätte erfaren och känner olust att koppla in något jag själv byggt i elnätet)... Men det kanske är den enda vägen man kan ta... det är dock lite märkligt att denna produkt inte verkar finnas på marknaden, jag menar det borde väll vara fler än jag som skulle vilja ha en sådan?!
February 22, 2003
finns kopiösa mängder med olika tidreläer och dylikt som har alla möjliga skitfunktioner, men det brukar vara mer i el-centraler i alla fall vad jag jobbat med, aldrig stött på nån "martin timell gör de själv pryl" som man bara hookar in i ett eluttag eller i apparatdosan där brytarn sitter
October 16, 2004
May 17, 2004
tog mig friheten att hitta en sida som säljer lampor som "simulerar" en soluppgång. 😉
(tror inte en sekund att de är inställa på rätt kelvin, men men...)
http://www.mamut.com/nordiclig.....caresweden
det var bara en snabb 5 sekunders google sökning så om du letar lite så ska du nog finna vad du söker (de var lite dyra på nordiclightcaresweden måste jag säga)
1 Guest(s)