Avbruten semester|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Avbruten semester
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 5, 2010 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo nu är det så att högsta hönset på företaget har fått för sig att han vill att några av oss hoppar in på våran semester och jobbar extra bara för att det är mycket att göra.
Vi har vart lovade 4 veckor sammanhängande från 27 och fram, vi fick det även på papper.

Är det någon som känner till vad som gäller när sådant här händer? Om jag nu skulle jobba vill jag självklart ha bra mycket mer betalt än vad jag har i grundlön.

Är med i Metall och vi ska ha ett möte i morgon med "kontors folket" kan någon hjälpa mig att hitta lite information ang ersättningar och sådant som gäller för IF metall? Vill ha lite kött på benen tills i morgon så jag har något att lägga fram.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1252168
July 5, 2010 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs igenom kollektivavtalet

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1252169
July 5, 2010 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte han har rätt att avbryta er semester utan ert gillande. Det kan ju finnas någon klausul om det finns särskilda skäl, men annars inte.

Jag hittar inget på just IF Metalls hemsida, den är verkligen inte bra, men alla andra fack har text i stil med "Beslut om beviljad semester är bindande. Detta innebär att arbetsgivaren inte ensidigt kan återkalla beslut utan att drabbas av påföljd i form av skadestånd."

Och:

"I första hand kan det bli fråga om ekonomiskt skadestånd vilket innebär att arbetsgivaren ska ersätta medarbetaren för de faktiska kostnader hon eller han haft till följd av att semestern avbrutits. Det kan till exempel handla om att ersätta medarbetaren för en inställd resa för denne med familj.

Allmänt skadestånd kan också utgå om arbetsgivaren saknat fog för beslutet att återta beviljad semester. I en pandemisituation då ett stort antal medarbetare är sjuka och verksamheten inte kan fortgå utan att vissa medarbetare avbryter sin semester torde det dock ofta finnas fog för ett sådant beslut. "

http://www.industriarbetsgivar.....r_m_m.aspx

//Andreas

Death On Wings
Member
Medlem
1252171
July 5, 2010 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1252221 wrote: Läs igenom kollektivavtalet

Inget jag har tillgång till som det är nu.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1252172
July 5, 2010 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej tyvärr är metalls hemsida riktigt jävla usel som Delph1 skriver. http://arbetsrattsjouren.blogs.....ighet.html Där står lite i.a.f.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1252173
July 5, 2010 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det som eventuellt reglerar det är kollektivavtalet och i så fall brukar det stå att det ska finnas synnerliga skäl för att arbetsgivaren kan avbryta din semester. Det räcker oftast inte med att någon är sjuk utan då lär nog halva företag eller mer vara sjuk. Det brukar gå att förhandla lite om lön också.
Men som sagt, ladda ner kollektivavtalet och sök igenom det efter semester.

Googla lite och hittade det här:
http://www.ifmetall.se/ifmetal.....enDocument
"Kan arbetsgivaren ändra beslut om beviljad semester för att beordra mig att arbeta under semestern, om det exempelvis kommer in en stororder?
Nej, överenskommelse om semester är bindande och kan inte ensidigt brytas av vare sig arbetsgivaren eller arbetstagaren."

Hittar du inget avtal nu så är det väl enklast att ringa dit imorrn och fråga, det bör ju kunna ge ett svar om det då.

Death On Wings
Member
Medlem
1252176
July 5, 2010 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar så mycket frö hjälpen, nu är det bara att luska ut vad man kan begära för att gå in några dagar. Kanske 200% eller så?

IF metalls hemsida kan man inte hitta ett skit på.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1252191
July 6, 2010 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Förra året ringde chefen och fråga om jag kunde köra 1 dag under min semester. Jag sa ja de kan jag men då blir det 100% övertid utöver vanliga timlönen vilket jag fick. Åkte upp och la mig på kvällen i Hudiksvall, körde dagen efter som inte gick smidigt pga bl.a. ett skjutet däck. Blev skapligt betalt för dom 26h. 17h timlön, 17h övertid (150%), 17h premiekomp, några timmar OB samt traktamente.

Death On Wings
Member
Medlem
1252200
July 6, 2010 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Arbetsgivaren tyckte inte längre det var intressant när jag tog upp att jag vill ha mer betalt än den vanliga tim lönen, så jag slipper

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1252210
July 6, 2010 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Arbetsgivare är förvånandsvärt dåligt insatta i vad kollektivavtal säger många gånger.

//Andreas

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1252396
July 12, 2010 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1252263 wrote: Arbetsgivare är förvånandsvärt dåligt insatta i vad kollektivavtal säger många gånger.

//Andreas

Eller så försöker de medvetet dra en fuling..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1252403
July 12, 2010 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenix;1252453 wrote: Eller så försöker de medvetet dra en fuling..

Med största sannolikhet, ja.
Yngre förmågor är för det mesta dåligt insatta i kollektivavtalen nu för tiden, därför försöker nog företagen få så mycket som möjligt gratis eller så billigt som möjligt.
Att situationen är sådan är till stor del ungdomens eget fel när man skiter i att bli medlem i den enda rörelse som gör något för arbetaren. Inbillar man sej att företagen i gemen sätter shyssta löner och ger dej fördelaktiga avtal så bör man nog fråga sej hur naiv man egentligen kan bli.
Största problemet idag är ju att facket är så urholkat och arbetsplatserna så små, att det sällan och aldrig finns en fackklubb på företaget att vända sej till, istället får man konsultera ombudsmannen på regionala avdelningen för att få saker och ting i ljuset.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1252419
July 12, 2010 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite speciella regler gäller när det är att hålla kvar anställda. Detta gäller tex på fängelser, skolor, dagis, elevhem, sjukhus och andra ställen där man arbetar med människor och där det är omöjligt att vara utan personal samt platser där man måste ha personal 24/7. Vid sådana tillfällen så får inte personalen gå hem om inte nästa pass dyker upp.

Exempelvis får dagispersonal inte gå hem om barn blir kvar utan att föräldrar hämtar barnet, det är vanligare än man tror och inträffar ett par gånger varje år.

Din arbetsuppgift är förmodligen inte liknande detta eftersom du är med i IF Metall så låter det mera som du jobbar på ett metallföretag eller en gruva.

Eftersom din semester antagligen var betald ska du minst ha ersättning som motsvarar detta:

1. Ersättning för den tänkta semsterperioden, vanligen 4-6 veckor
2. Ersättning för den tid du kallas in extra
3. Hela arbetstiden ska räknas som obekväm
4. Ersättning för den ekonomiska förlust du har gjort på ev bokningar etc för hela familjen
5. Ersättning under hela semsterperioden med dubbelt obekväm arbetstid

Observera att ersättningen för den tid du kallas in extra skall läggas ovånpå din semestersättning som skall fortgå under hela arbetstiden.

Normalt motsvarar detta en ersättning med en semesterperiod motsvarade 300% + ersättning för ev utgifter.

Den obekväma arbetstiden räknas som 2x semsterperioden och 1x den extrainkallade tiden.

Är det svårt att använda obekväm arbetstid eller om det inte finns i avtalet så använd en procentsumma direkt eller begär dubbel/tredubbel semesterersättning. Börja högre och gå nedåt, annars kan det hända att du börjar för lågt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL