July 27, 2002
http://www.expressen.se/index......p?a=450634
Oavsett vad domen blir får det konsekvenser i den fortsatta jakten på fildelare.
Skulle mannen dömas till fängelse kan det leda till fler liknande rättegångar.
- Döms han öppnas en lavin, det ligger 100-tals fall och väntar, säger Torbjörn Persson.
Persson menar att det kommer att krävas stora resurser av polis och rättsväsendet för att klara av alla anmälningar.
Blir det böter betraktas brottet som ringa och då har polisen ingen rätt att begära ut IP-adresser av internetleverantörerna. Det gör det svårt att spåra fildelare på nätet i framtiden.
Om 28-åringen skulle dömas till villkorligt fängelsestraff blir det däremot möjligt.
February 3, 2003
En liten fråga jag har tänkt på den senaste tiden...
Om jag laddar hem musik och dylikt. Men samtidigt har köpt materialet, då gör jag väl mig inte skyldig till något brott, med tanke på att jag har betalat för sakerna och kanske bara vill ha det som backup?
Ontopic: Ska bli intressant hur det blir med hans dom. Jag tror på böter.
January 20, 2003
LorD_Kvadd wrote: En liten fråga jag har tänkt på den senaste tiden...
Om jag laddar hem musik och dylikt. Men samtidigt har köpt materialet, då gör jag väl mig inte skyldig till något brott, med tanke på att jag har betalat för sakerna och kanske bara vill ha det som backup?
Den nya lagen som trädde i kraft 1a Juli säger väl att man inte får göra det längre.
February 3, 2003
pompougnac wrote: [quote=LorD_Kvadd]En liten fråga jag har tänkt på den senaste tiden...
Den nya lagen som trädde i kraft 1a Juli säger väl att man inte får göra det längre.
Om jag har betalat för det så vill jag kunna ha en personlig backup på det. Och varför inte då bara ladda ner materialet? Jag har ju betalat för det. Sålänge jag inte låter någon annan ta kopior på det så.
June 17, 2002
Hmm. har ni tänkt på att man kan anmäla APB för warezning oxå?
Dom måste ju tanka hela filen o kolla att det e filmen..
annars kan dom ju anmäla mig för att dela ut min hemmagjorda porrfilm som jag har döpt om ju..
Så alltså.. dom tankar filmer.. O tankar då warez o man anmäler o stämmer dom tillbaka.. så får man fett med skadestånd o dom kan suga spene!. =)
January 22, 2003
MULLVADEN wrote: Hmm. har ni tänkt på att man kan anmäla APB för warezning oxå?
Dom måste ju tanka hela filen o kolla att det e filmen..annars kan dom ju anmäla mig för att dela ut min hemmagjorda porrfilm som jag har döpt om ju..
Så alltså.. dom tankar filmer.. O tankar då warez o man anmäler o stämmer dom tillbaka.. så får man fett med skadestånd o dom kan suga spene!. =)
APB får troligen dispans av upphovsrätts inehavarna eftersom det är deras egna lilla polis.
1 Guest(s)