December 18, 2005
Tja
Köpte igår en fin kaffebryggare på Media Markt. Blev lite paff när jag läste i anvisningarna att man ska avkalka sin bryggare varje månad eller var 25:e bryggning för att hålla den fräsch och inte få besk smak i kaffet.
Har aldrig tidigare hört talas om att man ska göra det. Gör ni det? Och är det stor risk att det blir dåligt om man inte gör det?
Avkalkar max 1 gång/år, och då går kaffebryggaren iaf minst 2-3 ggr/dag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
vdlight wrote: student är jag inte. Och jag älskar kaffe så man vill ju ha det bästa då.
Kan det finnas något negativt att köra avkalkning. om man råkar göra det för ofta typ.
Om du gör det ordentligt så finns det inget negativt, utom möjligtvis att du dricker mer kaffe 😉
//Andreas
nXsty wrote: Jag avkalkar aldrig, och den verkar fungera fint trots det. Fast det kanske är olika på olika kaffebryggare.
Har väl med hårdheten på vattnet att göra också..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 29, 2003
fisken wrote: Avkalkar gör man när det går väldigt sakta att brygga en kanna.
Har aldrig avkalkat min bryggare på 6 år och de bryggs minst 1 kanna om dagen.
Word, vi brygger x antal kannor om dagen på jobbet.
Tror våran bryggare har gått i ett år nu, det är en tjej där och arbetstränar.
Hon avkalakade den, ingen annan hade åtagit sig det.
Varför ändra på något som fungerar är min filosofi.
August 7, 2001
Rätt skoj när det kommer in kaffebryggare på jobbet som inte är avkalkade.
Kunderna kommer in och säger:
"-Det kommer inget kaffe! Vattnet blir kvar i vattenbehållaren!"
"-Har du kalkat av den?"
"-JA VAD FAN TROR DU?!"
Sen tar man in den på verkstan. Kalkar av den efter tillverkarens anvisningar och vips fungerar den... Går ej på garantin då. I det läget är man lite skadeglad när dom är otrevliga.
2 Guest(s)