Avkalkning av kaffebryggare|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Avkalkning av kaffebryggare
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
1187293
April 1, 2008 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: hur fan avkalkar man en kaffebryggare? å hur fasen blir det kalk i bryggarn? är inte kalk nån sorts vit kaka? :S

Det är kalk i vattnet du använder i kaffebryggaren. Som i sin tur sätter sig i slangar, element, munstycken m.m. Då ska man använda avkalkningsmedel för att ta bort det.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1187408
April 1, 2008 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör med en "presso" Sådan man pressar ner. Sjukt gott kaffe och behöver bara sköljas ur varje gång 🙂

Men nej, kalkar ej av

vdlight
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 156
1187417
April 2, 2008 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Det är kalk i vattnet du använder i kaffebryggaren. Som i sin tur sätter sig i slangar, element, munstycken m.m. Då ska man använda avkalkningsmedel för att ta bort det.

avkalkningsmedel funkar.
Annars. 2 delar vatten och en del ättika och kör igenom

dree
Member
Medlem
1187473
April 2, 2008 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

vdlight wrote: avkalkningsmedel funkar.
Annars. 2 delar vatten och en del ättika och kör igenom

Jupp men tillverkaren har ofta eget avkalkningsmedel som man kan köpa.
Går även att köpa universal avkalkningsmedel som är godkänt för kaffebryggare som inte är så dyrt och fungerar skitbra.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1187485
April 2, 2008 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Kör med en "presso" Sådan man pressar ner. Sjukt gott kaffe och behöver bara sköljas ur varje gång 🙂

Men nej, kalkar ej av

Ush, jag bojkottar den vi har på jobbet. Samlas alltid en massa skit i botten på kaffekoppen när man använder den. Jag avkalkar varken kaffebryggare eller vattenkokare. Vår vattenkokare hemma skulle verkligen behöva sig en omgång men jag använder den inte så har inte orkat göra nått åt det.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1187593
April 3, 2008 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

I västsverige har vi väldigt mjukt vatten så det lär inte behövs en gång i månaden.
Kollade instruktionerna för vår diskmaskin när jag skaffade den och med vårt mjuka vatten skulle den inte behöva avkalkas alls.

dree
Member
Medlem
1187727
April 3, 2008 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: I västsverige har vi väldigt mjukt vatten så det lär inte behövs en gång i månaden.
Kollade instruktionerna för vår diskmaskin när jag skaffade den och med vårt mjuka vatten skulle den inte behöva avkalkas alls.

Säg inte det. Här i Norrköping anses vattnet vara super men jag har sett totalt igenkalkade diskmaskiner som är kopplade på statsvattnet. Salt ska inte behöva användas i mjukt vatten som sagt men det är bra om man använder det ibland ändå i diskmaskiner. Det är ju en avhärdare i alla diskmaskiner men det är inte alltid den räcker till även i mjukt vatten.

Samma sak med kaffebryggare där man dock använder avkalkningsmedel.
Fast problemen i mjukt vatten är ju sällan stop. Mest att Kaffesmaken ändras i kaffebryggare och diskmaskiner kan diskresultatet ändras. Fast det är ju mest att använda det vid behov vilket kan uppstå efter något år och i kaffebryggare kan det räcka med några månader.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1187729
April 3, 2008 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Säg inte det. Här i Norrköping anses vattnet vara super men jag har sett totalt igenkalkade diskmaskiner som är kopplade på statsvattnet. Salt ska inte behöva användas i mjukt vatten som sagt men det är bra om man använder det ibland ändå i diskmaskiner. Det är ju en avhärdare i alla diskmaskiner men det är inte alltid den räcker till även i mjukt vatten.

Samma sak med kaffebryggare där man dock använder avkalkningsmedel.
Fast problemen i mjukt vatten är ju sällan stop. Mest att Kaffesmaken ändras i kaffebryggare och diskmaskiner kan diskresultatet ändras. Fast det är ju mest att använda det vid behov vilket kan uppstå efter något år och i kaffebryggare kan det räcka med några månader.

I Norrköping är ju inte vattnet jättemjukt enligt denna sida:
http://www.norrkoping.se/miljo.....n/hardhet/
4-7dH vilket kan jämföras med 1,3dH där jag bor.
Diskmaskinen jag har rekommenderas man att använda avhärdaren vid 4dH och högre.

dree
Member
Medlem
1187777
April 4, 2008 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: I Norrköping är ju inte vattnet jättemjukt enligt denna sida:
http://www.norrkoping.se/miljo.....n/hardhet/
4-7dH vilket kan jämföras med 1,3dH där jag bor.
Diskmaskinen jag har rekommenderas man att använda avhärdaren vid 4dH och högre.

Alla platser på listan är utanför norrköping. laugh
Visst borgs har högt som ger tätorten men det stämmer inte på alla platser i innerstan.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1187793
April 4, 2008 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Alla platser på listan är utanför norrköping. laugh
Visst borgs har högt som ger tätorten men det stämmer inte på alla platser i innerstan.

Spelar det någon roll vart platserna ligger? Vattnet måste komma ifrån någonstans...

Från Borgs där tätorten får sitt vatten ifrån ligger på 4,9-5,3dH, men det stämmer inte på alla platser i innerstan säger? Så du brukar mäta hårdheten så du vet att det inte stämmer? 🙄

dree
Member
Medlem
1187843
April 4, 2008 - 10:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Spelar det någon roll vart platserna ligger? Vattnet måste komma ifrån någonstans...

Från Borgs där tätorten får sitt vatten ifrån ligger på 4,9-5,3dH, men det stämmer inte på alla platser i innerstan säger? Så du brukar mäta hårdheten så du vet att det inte stämmer? 🙄

Jobbar väldigt nära rörkrökarna som lagar vattenledningarna. Borgs som sagt tar från glan. Enda införseln till innerstan. Resten är orter utanför. Dom justerar om det där hela tiden efter vad för behoven är.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 344
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL