Avreageringstråden; Dagens ämne: Myndighetssverige|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Avreageringstråden; Dagens ämne: Myndighetssverige
Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 18, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Så trött man blir... Ringer till Skatteverket för jag undrar vart jag ska skicka en "Anmälan om flytt"-blankett... Efter 46 knapptryck har dom sollat bort alla frågor utom just min och trots detta visar det sig att det är 37 personer före mig... Efter ca 15 min i kö ballar deras växel ur och jag får upptagetton... :arg:

Tack för mig.... Är det någon annan som måste avreagera sig så är det fritt fram... 🙂

EDIT: blandade ihop lite med försäkringskassan som troligtvis kommer bli mitt nästa ämne i denna tråd...

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1069450
August 18, 2006 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.skatteverket.se/kon.....00078.html

kolla här, du kan tom välja kommun, eller kontor wink

Adam
Member
Medlem
1069455
August 18, 2006 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp.. Hittade det.. Men grejen var den att jag har lite bråttom och ville skicka den till rätt ställe direkt... Bor för tillfället i nässjö men söker bostadsbidrag till en lägenhet i gbg. Samtidigt ska jag ändra min folkbokföringsadress från nässjö till gbg... Vart ska skitarna skickas?

Kommer folkbokföringspappret fram och behandlas först ska bostadsbidragspappret till göteborg (eftersom jag då bor där) men om dom kommer fram (och behandlas) i omvänd ordning ska bostadspappret till eksjö (nässjö har inget kontor?)...

Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1069458
August 18, 2006 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

En fråga här, gör folk något annat än klagar ?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1069462
August 18, 2006 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote:
Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?

iom att det går med internposten så blir inte merkostnaden speciellt stor...

jag har frågat dom om samma sak wink

Adam
Member
Medlem
1069479
August 18, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Adam] Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?

Internpost? För dom kostar det inte lika mycket men för samhället kostar det ju lika mycket att frakta skiten från plats a till b. Detta tycker jag är ett typiskt exempel på att vi har för många och för stora myndigheter... Så länge det inte kostar något i deras ände så bryr dom sig inte. Samhället måste ju trots allt betala för att min ansökan ska skickas runt... Lastbilen går inte på luft, chaffören jobbar inte gratis, ett kuvert som det står internpost kostar troligtvis mer än ett vanligt (just pga trycket) osv osv.... Allt kostar... Vi har det så jäkla bra i svergie så vi bryr oss inte, det tycker jag är SÅ fel!

Ledsen om detta inlägg låter irriterat mot dig obelix, det är inte dej jag klagar på.. 😉

Bjornstrom: Inser du inte vem/vilka det är som betalar för myndigheternas (intern)post?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1069552
August 18, 2006 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=obelix][quote=Adam] Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?

Internpost? För dom kostar det inte lika mycket men för samhället kostar det ju lika mycket att frakta skiten från plats a till b. Detta tycker jag är ett typiskt exempel på att vi har för många och för stora myndigheter... Så länge det inte kostar något i deras ände så bryr dom sig inte. Samhället måste ju trots allt betala för att min ansökan ska skickas runt... Lastbilen går inte på luft, chaffören jobbar inte gratis, ett kuvert som det står internpost kostar troligtvis mer än ett vanligt (just pga trycket) osv osv.... Allt kostar... Vi har det så jäkla bra i svergie så vi bryr oss inte, det tycker jag är SÅ fel!

Ledsen om detta inlägg låter irriterat mot dig obelix, det är inte dej jag klagar på.. 😉

Bjornstrom: Inser du inte vem/vilka det är som betalar för myndigheternas (intern)post?

Ja inte gör det mig något. Bara jag klarar morgondagen så är jag nöjd.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1069586
August 18, 2006 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått veta att jag måste börja skatta om ett år 😮

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1069612
August 18, 2006 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.adressandring.se

De löser väl allt sånt meck? Enda jag skickat in de gånger jag flyttat iaf.

Adam
Member
Medlem
1069614
August 18, 2006 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: http://www.adressandring.se

Inte bostadsbidrag tyvärr... Dessutom, för att ändra folkbokföringsadressen (med tanke på röstlängder i kommande val etc) är skatteverket teh shit...

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1069625
August 19, 2006 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Arny]www.adressandring.se

Inte bostadsbidrag tyvärr... Dessutom, för att ändra folkbokföringsadressen (med tanke på röstlängder i kommande val etc) är skatteverket teh shit...

Nä just det ja. Försäkringskassan har jag inte heller mycket till övers för.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1069914
August 20, 2006 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Sverige har otroligt effektiva myndigheter med bra och val utvecklad service.

Kom inte och tro att det ar sarskilt mycket battre nagon annan stans...

Gar inte sadanna blanketter att bestalla online f ov?

Adam
Member
Medlem
1069923
August 20, 2006 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Sverige har otroligt effektiva myndigheter med bra och val utvecklad service.

Kom inte och tro att det ar sarskilt mycket battre nagon annan stans...

Gar inte sadanna blanketter att bestalla online f ov?

Har du läst tråden?

Jag har inget att klaga på vad gäller deras sett att lösa sin uppgift eller deras service. Tvärt om, dom är ju "för bra". "Skicka bara blanketten till något kontor så skickar dom den rätt åt dig..."

Påstår inte heller att motsvarande myndighet i Danmark, Tyskland eller USA är bättre jag bara menar att våra myndigheter har vuxit sig så stora att vi ibland glömmer bort vad vi betalar för.
Vore det inte bättre om jag skickade ansökan till rätt ställe direkt? Snabbare, billigare, mindre jobb på de lokala kontoren!

Blanketterna går alldeles utmärkt att skriva ut från nätet men nu handlade det ju inte riktigt om det........ 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 242
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL