March 27, 2003
Så trött man blir... Ringer till Skatteverket för jag undrar vart jag ska skicka en "Anmälan om flytt"-blankett... Efter 46 knapptryck har dom sollat bort alla frågor utom just min och trots detta visar det sig att det är 37 personer före mig... Efter ca 15 min i kö ballar deras växel ur och jag får upptagetton... :arg:
Tack för mig.... Är det någon annan som måste avreagera sig så är det fritt fram... 🙂
EDIT: blandade ihop lite med försäkringskassan som troligtvis kommer bli mitt nästa ämne i denna tråd...
January 12, 2004
http://www.skatteverket.se/kon.....00078.html
kolla här, du kan tom välja kommun, eller kontor
March 27, 2003
Jepp.. Hittade det.. Men grejen var den att jag har lite bråttom och ville skicka den till rätt ställe direkt... Bor för tillfället i nässjö men söker bostadsbidrag till en lägenhet i gbg. Samtidigt ska jag ändra min folkbokföringsadress från nässjö till gbg... Vart ska skitarna skickas?
Kommer folkbokföringspappret fram och behandlas först ska bostadsbidragspappret till göteborg (eftersom jag då bor där) men om dom kommer fram (och behandlas) i omvänd ordning ska bostadspappret till eksjö (nässjö har inget kontor?)...
Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?
January 12, 2004
Adam wrote:
Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?
iom att det går med internposten så blir inte merkostnaden speciellt stor...
jag har frågat dom om samma sak
March 27, 2003
obelix wrote: [quote=Adam] Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?
Internpost? För dom kostar det inte lika mycket men för samhället kostar det ju lika mycket att frakta skiten från plats a till b. Detta tycker jag är ett typiskt exempel på att vi har för många och för stora myndigheter... Så länge det inte kostar något i deras ände så bryr dom sig inte. Samhället måste ju trots allt betala för att min ansökan ska skickas runt... Lastbilen går inte på luft, chaffören jobbar inte gratis, ett kuvert som det står internpost kostar troligtvis mer än ett vanligt (just pga trycket) osv osv.... Allt kostar... Vi har det så jäkla bra i svergie så vi bryr oss inte, det tycker jag är SÅ fel!
Ledsen om detta inlägg låter irriterat mot dig obelix, det är inte dej jag klagar på.. 😉
Bjornstrom: Inser du inte vem/vilka det är som betalar för myndigheternas (intern)post?
December 17, 2005
Adam wrote: [quote=obelix][quote=Adam] Och telefonisten tyckte jag kunde skicka den till vilket kontor som helst.. "dom ser på ditt person-nr vart den ska så skickar dom den rätt"... Tänk om alla papper skulle "skickas om", vad kostar inte det!?
Internpost? För dom kostar det inte lika mycket men för samhället kostar det ju lika mycket att frakta skiten från plats a till b. Detta tycker jag är ett typiskt exempel på att vi har för många och för stora myndigheter... Så länge det inte kostar något i deras ände så bryr dom sig inte. Samhället måste ju trots allt betala för att min ansökan ska skickas runt... Lastbilen går inte på luft, chaffören jobbar inte gratis, ett kuvert som det står internpost kostar troligtvis mer än ett vanligt (just pga trycket) osv osv.... Allt kostar... Vi har det så jäkla bra i svergie så vi bryr oss inte, det tycker jag är SÅ fel!
Ledsen om detta inlägg låter irriterat mot dig obelix, det är inte dej jag klagar på.. 😉
Bjornstrom: Inser du inte vem/vilka det är som betalar för myndigheternas (intern)post?
Ja inte gör det mig något. Bara jag klarar morgondagen så är jag nöjd.
November 5, 2001
De löser väl allt sånt meck? Enda jag skickat in de gånger jag flyttat iaf.
March 27, 2003
Arny wrote: http://www.adressandring.se
Inte bostadsbidrag tyvärr... Dessutom, för att ändra folkbokföringsadressen (med tanke på röstlängder i kommande val etc) är skatteverket teh shit...
November 5, 2001
Adam wrote: [quote=Arny]www.adressandring.se
Inte bostadsbidrag tyvärr... Dessutom, för att ändra folkbokföringsadressen (med tanke på röstlängder i kommande val etc) är skatteverket teh shit...
Nä just det ja. Försäkringskassan har jag inte heller mycket till övers för.
March 27, 2003
Hauk wrote: Sverige har otroligt effektiva myndigheter med bra och val utvecklad service.
Kom inte och tro att det ar sarskilt mycket battre nagon annan stans...
Gar inte sadanna blanketter att bestalla online f ov?
Har du läst tråden?
Jag har inget att klaga på vad gäller deras sett att lösa sin uppgift eller deras service. Tvärt om, dom är ju "för bra". "Skicka bara blanketten till något kontor så skickar dom den rätt åt dig..."
Påstår inte heller att motsvarande myndighet i Danmark, Tyskland eller USA är bättre jag bara menar att våra myndigheter har vuxit sig så stora att vi ibland glömmer bort vad vi betalar för.
Vore det inte bättre om jag skickade ansökan till rätt ställe direkt? Snabbare, billigare, mindre jobb på de lokala kontoren!
Blanketterna går alldeles utmärkt att skriva ut från nätet men nu handlade det ju inte riktigt om det........ 🙄
1 Guest(s)