Avsked på ett grått papper...........|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Avsked på ett grått papper...........
LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2002 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print
killer joe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
229268
December 4, 2002 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Du fick/ får väl bara en varning va?

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
229279
December 4, 2002 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte min, har inte BBB. Jag hittade den på ett annat forum.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
229289
December 4, 2002 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

läste i PC för alla AntiPiratbyrån hade börjat göra sådär...

det är inte fastslaget att det är lagligt än efter som det kan räknas som att de provocerar fram brottet... och isåfall är det de som är brottslingarna och inte de som de tankar från...

killer joe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 89
229294
December 4, 2002 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tur man inte använder DC då. Det verkar ju inget vidare om man ska bli scannad för lite "internetaktiviteter". 😕

pblse
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 126
229296
December 4, 2002 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

det är inte fastslaget att det är lagligt än efter som det kan räknas som att de provocerar fram brottet... och isåfall är det de som är brottslingarna och inte de som de tankar från...

Det kan du nog glömma, det var väl inte Svenska Antipiratbyrån som tvingade personerna att installera DC och serva ut filer ?

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
229299
December 4, 2002 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska svenska antipiratsbyrån göra om de kommer på att jag har filmer,spel,appz på DC eller andra fildelningsnätverk?

Ska de beslagta min hårdisk eller? lycka till

hehe varför gör dom inte kupper mot Dreamhack? av alla 5000 pers som var där så säger jag att 99% hade piratkopierad material..

Så slicka er i pungen ANtipiratbyrån 🙂

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
229305
December 4, 2002 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Vad ska svenska antipiratsbyrån göra om de kommer på att jag har filmer,spel,appz på DC eller andra fildelningsnätverk?

Ska de beslagta min hårdisk eller? lycka till

Meddela din isp som varnar/klipper din uppkoppling?

Smirnoff
Member
Medlem
229312
December 4, 2002 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe de får ju bevisa..
iform av bevis att jag håller på aktivt med byte av filer,lagring,Distrubution ... De kan inte bara sägga : "Den där svensson innehar piratkopierad material" ..

Desutom om antipiratbyrån gör husransakan hemma hos mig så måste de ha tillstånd från åklagare, och det blir svårt att få..

Sen kan man alltid föra saken i domstol och vinna fallet, eftersom lagen stödjer inte sånt så vitt jag vet 😕

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
229314
December 4, 2002 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att antipiratbyrån inte följer lagen helt. Att köra ping/tracerout som de gör är olagligt tydligen. Sen inte nog med det: Kaaza's user agreement så står det att det är förbjudet att använda kaaza för att spåra andra och fälla dem. Antipiratbyrån använder kaaza för att spåra...... vilket gör att de gör 2 brott samtidigt: använda kaaza för spårning och leta up Ip-adressen......
Konstigt att nån som inte har åkt fast har meddelat kaaza's tillverkare så de kan polisanmäla antipiratbyrån. Sen så har ni väl sett när de har skuggat folk på tv? tvivlar att det är så jättelagligt...... de borde åka fast. Nån gång tar deras tur slut, o då krashar dem o brinner upp.

pblse
Medlem
Forum Posts: 126
229363
December 4, 2002 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är visserligen inte Antipirat Byrån någon myndighet men man kan åtminstone inte avtala bort att myndigheter kan leta efter pågående eller utförda brottsliga handlingar, då skulle man ju kunna förbjuda polisen att utreda brott också och det funkar inte riktigt på det sättet.

Har sett dessa löjliga texter folk brukar ha på sina irc servrar där det står att det är privat och inga myndigheter får titta..blaha..blaha, det funkar som sagt inte så för då vore det ju fritt att begå vilka brott som helst i princip.

Dessutom hamnar alltid sådana eventuella avtalsbrott isåfall förr eller senare i nån domstol och jag tvivlar starkt på att någon åklagare ens skulle ta upp en sådan sak eftersom dess enda syfte är att skydda de som begår brott.

Nä, hur man än vrider och vänder på det är det fortfarande olagligt att sprida upphovsrätts skyddat material och det behöver inte alls bevisas när det gäller bortkoppling av kunder eftersom det står i avtalen att de kan göra det om de misstänker att uppkopplingen används på fel sätt.

Brännarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
229365
December 4, 2002 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: hehe de får ju bevisa..
iform av bevis att jag håller på aktivt med byte av filer,lagring,Distrubution ... De kan inte bara sägga : "Den där svensson innehar piratkopierad material" ..

Desutom om antipiratbyrån gör husransakan hemma hos mig så måste de ha tillstånd från åklagare, och det blir svårt att få..

Sen kan man alltid föra saken i domstol och vinna fallet, eftersom lagen stödjer inte sånt så vitt jag vet 😕

har du ens läst igenom pappret`???
isf skulle du ha läst att dom hade tankat ner det och verifierat innehållet....
genom att det inte är olagligt att tanka men att dela ut så står apb fria i det fallet... förutom eventuella brott mot eventuell EULA....
sen har jag ingen aning om hur traceroute funkar men ändå... dom kanske bryter mot nått där men i sånna fall vad vet jag inte...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
229367
December 4, 2002 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Brännarn wrote: [quote=Smirnoff]hehe de får ju bevisa..

har du ens läst igenom pappret`???
isf skulle du ha läst att dom hade tankat ner det och verifierat innehållet....
genom att det inte är olagligt att tanka men att dela ut så står apb fria i det fallet... förutom eventuella brott mot eventuell EULA....
sen har jag ingen aning om hur traceroute funkar men ändå... dom kanske bryter mot nått där men i sånna fall vad vet jag inte...

Och hur gör man för att tanka saker från DC utan att själv dela ut filer??

Znurf
Medlem
Forum Posts: 119
229374
December 4, 2002 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns roliga program som kan göras eller laddas ner som gör så att om du markerar hela hårdisken och startar om datorn så tas allt bort, och det är inte en sån där tabort sak bara, utan filerna tas HELT bort från systemet och går inte att spåra senare, som ni vet så kan ju alla filer nu tar bort via tex papperskorgen att återskapa/titta på... men inte om man har ett sånt program, då är det bara att reboota och vips, tom disk 🙂

Men eftersom jag inte vet HUR man kollar sånna filer så har jag ju inte kunnat testa mina progs... tyvärr... Men det finns massor med sånna =)

Smirnoff
Member
Medlem
229386
December 4, 2002 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

p2p program går ju ut på om man ska ha något så får man ge något.

men jag ifrågersätter BBB & Antipiratsbyrån om de har verkligen rätt att göra så, BBB får utan några förhållander lämna ut personliga uppgifter till någon förutom polisen så vitt jag vet.

EDIT: RÄtta mig, trött som fan

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
229394
December 4, 2002 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: ...BBB får utan några förhållander lämna ut personliga uppgifter...

EDIT: RÄtta mig, trött som fan

BBB får inte under några förhållanden lämna ut bla bla bla
så ska det va. sen hittade jag inge fler fel.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
229431
December 4, 2002 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm

Particle Man
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 198
229435
December 4, 2002 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte olagligt att ladda ner programvaror/spel från nätet, MEN (här kommer det stora men) du har inte tillåtelse till:

1. använda licensen
2. sprida/sälja (iofs samma sak)

Det är inte lagligt enligt sveriges lag att portscanna och ta sig in i en persons dator (klassas som datorintrång).

Har APB eller nån myndighet gjort detta så kan de inte direkt vinna en domstol eftersom de fått tag på "bevis" genom att ta sig in i din dator först innan eventuell husrannsakan.

Rätta mig om jag har fel, men det är detta jag lärt mig iaf.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
229444
December 4, 2002 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det ska visst vara lagligt att göra det i andra länder.
Och APB samarbetar med utländska motsvarigheter.

Och är det inte olagligt att inneha en krackad kopia av tex. winXP då sin dator?
Det har jag svårt att tro.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
229448
December 4, 2002 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

uh
jo orkar ni läsa sveriges lagbok omgående © så står det nått om att man endast för bränna av spel och liknande till Nära släktingar, dvs mor far bror syster . men inte längre bort än det.
osv

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 38
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL