January 8, 2002
Spel får inte kopieras till andra Mind. Du får däremot göra en backup av ditt lagliga inköpta licens. Sprida den får du inte.
Att inneha en licens av ett program som är illegalt spridet är inte olagligt så länge du inte installerat programvaran (då begår man brott mot EULA).
Jag är inte 100% på detta dock, men jag ska se vad fader lagbok kan säga till mig när jag hittat den...(på biblioteket, vad tror ni om mig? :))
October 7, 2002
Mind wrote: [quote=Starscream]musik tror jag har läst att man får bränna till de närmaste men man får inte ta betalt..
så är det, men jag tror det är lika dant med spel och andra programvaror.
Nej. För datorprogramvara gäller undantag för detta (och inte för något annat). Det gäller alltså för musik, film och annan media. Läste den där delen av lagboken för något år sen, men eftersom det var juristsvenska fattade jag inte mycket mer efter än innan...
February 9, 2002
Ojsan, dags att bojkotta Bredbandsbolaget alltså. Det gör jag ju iofs redan - fast i Telia-träsket 😉
Nåja, som jag förstått det så är det slutligen upp till internetleverantören hur de hanterar det hela (med sekretess och varningar, och hela köret).
Ok, dags att sprida detta på alla forum som jag känner till - cya later!
August 24, 2002
F-n vad ni alltid snurrar till det när det gäller diskussioner om piratkopiering och spridande av upphovsrättsskyddat materiel.
För er som inte vet hur det ligger till föreslår jag läsningen på antipirat byråns sida, de ljuger nämligen inte utan säger precis som det är.
Sen de som försöker snurra till det till att den personliga integriteten på nåt sätt är hotat när man själv valt att missbruka sin internet uppkoppling och brutit mot användar avtalet det fattar jag inte alls, ni får nog tänka ett par steg till.
June 20, 2002
pblse wrote:
det är inte fastslaget att det är lagligt än efter som det kan räknas som att de provocerar fram brottet... och isåfall är det de som är brottslingarna och inte de som de tankar från...
Det kan du nog glömma, det var väl inte Svenska Antipiratbyrån som tvingade personerna att installera DC och serva ut filer ?
självklart inte... men hela grejen med att de laddar ner saker från dig bara för att anmäla dig anser en del jurister vara ganska skumt...
July 14, 2002
Är det nån som känner till rättsfall i sverige där någon "svensson" har blivit dömd för att ha kopierat spel, musik eller program? Det finns ju ett antal personer som har blivit dömda för piratkopiering, men det har ju varit folk som i princip har haft det som ett jobb och tjänat grova pengar......
Obs! Mammas kusins syters bror känner en kille på hans jobb som åkte dit gills inte 🙂
August 2, 2001
Känner en kille sopm åkte dit.. men inte på grund av att han hade blivit disatt av apb, utan för att snuten trodde att han hade hackat ngt företag..
I själva verket så hade någon hackat hans dator, och använt den som bouncer mot företaget..
Oyckligtvis så hade han X antal gig med warez på disk och på skivor.. typ den som hade mest i hela stan..
Det hände för typ ett år sen.. snutan plockade hans daor, och han har inte sett röken av den än..
Skaffa brandvägg om si sitter uppkopplade 24/7 är ett tips från min sida iaf..
July 2, 2001
@NBK,
vafaan är du för typ av terrorist som bojkottar företag på lösa grunder?
BBB har varken kastat ut någon eller lämnat ut information om någon, som nyttjat deras nät för att sprida piratkopior, utan en varning.
Fast det är väl CIA som ligger bakom APB i en sorts komplott att störta Saddam Hussein?
September 14, 2001
Öwall wrote: [quote=Brännarn][quote=Smirnoff]hehe de får ju bevisa..
iform av bevis att jag håller på aktivt med byte av filer,lagring,Distrubution ... De kan inte bara sägga : "Den där svensson innehar piratkopierad material" ..Desutom om antipiratbyrån gör husransakan hemma hos mig så måste de ha tillstånd från åklagare, och det blir svårt att få..
Sen kan man alltid föra saken i domstol och vinna fallet, eftersom lagen stödjer inte sånt så vitt jag vet 😕
har du ens läst igenom pappret`???
isf skulle du ha läst att dom hade tankat ner det och verifierat innehållet....
genom att det inte är olagligt att tanka men att dela ut så står apb fria i det fallet... förutom eventuella brott mot eventuell EULA....
sen har jag ingen aning om hur traceroute funkar men ändå... dom kanske bryter mot nått där men i sånna fall vad vet jag inte...
Och hur gör man för att tanka saker från DC utan att själv dela ut filer??
Ja du kanske kan dela Lagliga saker?
September 14, 2001
Smirnoff wrote: hmm ingen som känner en jurist?
Morsan är jurist...
Jag kan säga att det ligger till så att musik får man kopiera för eget bruk...medans piratmjukvara är olagligt att inneha/sprida enligt upphovsrättslagen...hurvida filmer är olagliga att inneha eller inte har jag ingen aning om...men jag kan fråga morsan...
Vad är antipiratbyrån för pack egentligen? "Antipiratbyron - mot det fria informationsflödet", var dessutom en från antipiratbyrån som tankade win2k av min bror för att tag sedan...
October 15, 2001
Anledningen att man inte får sprida upphovsrättsskyddat material är ju att man inte har tillstånd från upphovsrättsägaren. APB har tillåtelse att göra vad fan de vill med material som kommer från de företag som samarbetar med APB. Så de får spridda hur mycket de vill utan att bryta mot lagen. De "har" ju så att säga upphovsrätten.
Med det inte sagt att APB kan bevisa att du gjort dig skyldig till brott för att du är uppkoplad till DC eller liknande.
November 26, 2002
nOOki wrote: [quote=Öwall][quote=Brännarn][quote=Smirnoff]hehe de får ju bevisa..
iform av bevis att jag håller på aktivt med byte av filer,lagring,Distrubution ... De kan inte bara sägga : "Den där svensson innehar piratkopierad material" ..Desutom om antipiratbyrån gör husransakan hemma hos mig så måste de ha tillstånd från åklagare, och det blir svårt att få..
Sen kan man alltid föra saken i domstol och vinna fallet, eftersom lagen stödjer inte sånt så vitt jag vet 😕
har du ens läst igenom pappret`???
isf skulle du ha läst att dom hade tankat ner det och verifierat innehållet....
genom att det inte är olagligt att tanka men att dela ut så står apb fria i det fallet... förutom eventuella brott mot eventuell EULA....
sen har jag ingen aning om hur traceroute funkar men ändå... dom kanske bryter mot nått där men i sånna fall vad vet jag inte...
Och hur gör man för att tanka saker från DC utan att själv dela ut filer??
Ja du kanske kan dela Lagliga saker?
jag tror knappast att apb har masor med gigabytes av filer utan upphovsrätt.
2 Guest(s)