Avstressning.....eller inte!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Avstressning.....eller inte!
Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 26, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det absolut senaste inom avstressning. Två kraftiga magneter som ger ett märkligt ljud ifrån sig när dom rör varandra.

Haha hur dom kan få det där ljudet till avstrssande fattar jag inte!

http://www.dino.se/product.php?pid=207

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
912250
June 26, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

:bgrin: låter lite skoj men får mest ont i öronen av sånadär ljud 😛

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
912259
June 26, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Häftigt 🙂

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
912260
June 26, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade ganska högt ljud på när jag såg demofilm 2. Blev nästan lite brunt där bak när magneterna slog ihop. Vilket sabla oljud. Blir ju bara nervös av sådant där.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
912278
June 26, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

LUGN?! Mor här bredvid fick nästan ett nervöst sammanbrott

//Andreas

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
912293
June 26, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä avstressande var det iaf inte...

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
912298
June 26, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Falsk markandsföring....eller nåt 😛

Arny
Member
Medlem
912363
June 26, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Om dom verkligen vill få sålt några bör dom nog ta bort demofilmerna :p

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
912369
June 26, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blev stressad som fan!

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
912422
June 26, 2005 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

om man vill ha ljudet går det ju lika bra med järnkulor (testar i fackas påse)

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
912440
June 26, 2005 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: om man vill ha ljudet går det ju lika bra med järnkulor (testar i fackas påse)

ARGH D:

49kr för dom där, nästan värt det 😮

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 402
912460
June 27, 2005 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Testa holosync istället för sån här hokus-pokus. Helsjukt, altererar ens hjärnvågor (vilket går att mäta, och det har man gjort, och därför sett att skiten funkar).

Arny
Member
Medlem
912532
June 27, 2005 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_ wrote: Testa holosync istället för sån här hokus-pokus. Helsjukt, altererar ens hjärnvågor (vilket går att mäta, och det har man gjort, och därför sett att skiten funkar).

Var hittar man det då?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
912541
June 27, 2005 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

hahahaha! VARFÖR i helsike gjordes de här egentligen? 😀 De verkar väldigt oödiga...

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
912595
June 27, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=_Danneman_]Testa holosync istället för sån här hokus-pokus. Helsjukt, altererar ens hjärnvågor (vilket går att mäta, och det har man gjort, och därför sett att skiten funkar).

Var hittar man det då?

Bara att söka på "holosync" 🙂 En del av den informationen som finns om det är förstås kvasireligiös eller new age spirituell gojja, men det finns en hel del mer vetenskapliga studier på fenomenet.

Arny
Member
Medlem
912951
June 27, 2005 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_ wrote: [quote=Arny][quote=_Danneman_]Testa holosync istället för sån här hokus-pokus. Helsjukt, altererar ens hjärnvågor (vilket går att mäta, och det har man gjort, och därför sett att skiten funkar).

Var hittar man det då?

Bara att söka på "holosync" 🙂 En del av den informationen som finns om det är förstås kvasireligiös eller new age spirituell gojja, men det finns en hel del mer vetenskapliga studier på fenomenet.

Drog ner ett demo från en amerikansk sida och det kändes lite mysko att lyssna på. Hade jag inte suttit på en stol hade jag somnat.

Hittar ingen svensk sida om det när jag söker. Borde ju finnas. Var riktigt dyrt att beställa. 159 USD + frakt på 39 USD.

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
912983
June 28, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=_Danneman_][quote=Arny][quote=_Danneman_]Testa holosync istället för sån här hokus-pokus. Helsjukt, altererar ens hjärnvågor (vilket går att mäta, och det har man gjort, och därför sett att skiten funkar).

Var hittar man det då?

Drog ner ett demo från en amerikansk sida och det kändes lite mysko att lyssna på. Hade jag inte suttit på en stol hade jag somnat.

Hittar ingen svensk sida om det när jag söker. Borde ju finnas. Var riktigt dyrt att beställa. 159 USD + frakt på 39 USD.

Jag har också bara kört demot, och tänker inte betala så stora pengar för hela paketet. Tycker demot räcker, faktiskt.

Tror dock det finns en del "free-ware" varianter av holosync, men jag är inte säker.

Om du vill lära dig hur det funkar så skulle jag leta upp ett tv-program som heter "Science Frontiers - Ancient Astronauts". En timme där dom gör en vetenskaplig undersökning av just det här fenomenet; transliknande tillstånd, hjärnvågor och hur ljud kan påverka dem, etc.

Anledningen till att programmet kallas Anceint Astronauts är att man tror att forntida medicinmän och shamaner etc. försatte sig i trans med hjälp av rytmiska ljud (och droger 😛 ). Då kunde de få utomkroppsliga upplevelser där de tack vare sina kunskaper om sin omgivning kunde projicera hur det såg ut från ett fågelperspektiv. De upplevde alltså att de flög, och det transliknande tillståndet tillät dem att behålla en oerhörd fokus på just denna fantasi, och verkligen dra den till det yttersta.

Rent tekniskt kan man säga att hjärnans våglängd kommer att anta differensen mellan de osynkade tonerna som når vardera öra. För att delta-vågor ska alstras i hjärnan (vilket är våglängden för djup sömn) så måste frekvensförskjutningen mellan höger och vänster ljudton vara just runt 3.5 Hz, vilket motsvarar deltavågens frekvens.

Funderar på att skaffa/bygga en EEG (http://www.csulb.edu/~bbush/links.html) och testa själv hur bra det eg. funkar 🙂

Arny
Member
Medlem
912989
June 28, 2005 - 12:32 am
sp_Permalink sp_Print

_Danneman_ wrote: "holosync"

Jobbigt att läsa om något som är så abstrakt som detta på engelska då jag inte hittar svenska sidor med information om ämnet. Ska nog ta en sväng till biblioteket och se om det finns nått av värde där.

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
913266
June 28, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, lite problematiskt att hitta svensk info om det.

Föresten, det brukar kallas hemi-sync, medan holosync antagligen är ett produktnamn.

Här är lite info jag hittade i en faq som är ganska kort och koncis:

Q:In a nutshell, what is Hemi-Sync?

A: Hemi-Sync is a scientifically based and clinically proven "audio-guidance" technology that uses sound to influence brain-wave activity.

Q:How does Hemi-Sync® work?

A: The audio-guidance process works quite simply by sending different sounds (tones) to each ear by stereo headphones. The two hemispheres of the brain then act in unison to "hear" a third signal - the difference between the two tones. This is not an actual sound, but an electrical signal that can only be perceived within the brain by both brain hemispheres working together. The result is a focused, whole-brain state known as hemispheric synchronization, or "Hemi-Sync" - an optimal condition for improving human performance.

Kom dock ihåg kvasireligiösa och new age spiritualister etc. är mycket inne på allt som har med avslappning, meditation, hypnos, lucid-dreams etc. att göra. Detta betyder att mycket av den information som finns på nätet om just hemi-sync kommer med helt oventenskapliga påståenden som de länkar till fenomenet, såsom möjligheten att se förgångna liv osv. Man får använda lite extra sunt förnuft för att hitta den vetenskapliga kärnan i det hela.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
913272
June 28, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: hahahaha! VARFÖR i helsike gjordes de här egentligen? 😀 De verkar väldigt oödiga...

för att de kan 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL