May 15, 2001
Har nu legat på sjukan i knappt en vecka för att få en insulinpump. Måste säga att denna pumpen e fan det bästa som hänt mig på länge!
Men men... e tillbaka och lycklig 😀
ps: har klickat på bannern, ni som inte gör det. Tänk för guds skull! Hjälp NH leva och frodas (llr nått i den stilen).
Hare bra alla som läste detta totalt meningslösa inlägg
May 15, 2001
Pumpen funkar skitbra! Men dyr för skattebetalarna 38k kostar den... fast jag betalar inte ett öre, det gör ingen som skaffar/skaffade en sen 1997.
Det är en extern modell, stor som ett kreditkort, fast tjockare. man "laddar" den med en behållare som ser ut som en spruta. Som man fyllt med något snabbverkande insulin typ Humalog/Actrapid. en tunn plastslang går från pumpen in i magen t.ex.
med en liten nål som man sätter i magen. Trodde jag aldrig skulle klara av det, men det märks inte... lyckades sova ordentligt med den första natten
Mitt Hba1c låg innan på 16! ni som vet vad det är vet att det är mycket... hade ständigt blodsockervärden över 20. Men under den vecka jag låg med pumpen var det högsta värdet jag hade 8... min dygnsdos sjönk från 152 enheter till 79 😀
Så nu är jag pigg och kry... och kanske slipper ketoacidoser (syraförgiftning)på ett tag, det är inte kul för fem öre.
Kan tillägas att jag har haft Diabetes sen jag var 3 år, så jag vet var jag sysslar med när det gäller sjukdommen, men den har blivit helt okontrollerbar på senare år, detta var sista utvägen. Annars hade jag blivit utan njurar, syn om några år 🙁
256 MB Mosel
Geforce 2 GTS @245/415 MHz
[ Detta Inlägg ändrades av: Malfunction den 2001-10-05 14:52 ]
April 24, 2001
Så man slipper sprutor helt eller använder du lång/medellång -tidsverkande också? Antar att pumpen bara erbjuds till dom som har grava problem? Tror att hennes dygnsdos ligger på 40-50E.
Min sambo fick diabetes för ett halvår sedan så vi (försöker ju också hjälpa till) är rätt nya på det här 😀
June 17, 2001
On 2001-10-05 14:58, Micke O wrote:
Så man slipper sprutor helt eller använder du lång/medellång -tidsverkande också? Antar att pumpen bara erbjuds till dom som har grava problem? Tror att hennes dygnsdos ligger på 40-50E.Min sambo fick diabetes för ett halvår sedan så vi (försöker ju också hjälpa till) är rätt nya på det här 😀
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
May 15, 2001
🙂 Jag slipper sprutor helt och hållet! Eftersom den hela tiden pyttsar in en viss mängd insulin, en basdos. Sen så trycker man i sig en vis dos när man äter större mål, med hjälp av pumpen! bara att trycka på två knappar. Men det bästa är att tider inte är så viktiga, kan ha sovmorgon om man vill 😀
Alla kan få pump i stort sätt! det är gratis för alla... alla tillbehör är gratis, 4 års drullegaranti på prylen också! Tycker ni ska fråga på sjukhuset angående pump. Borde inte alls vara omöjligt. Känner en del som fått pump även fast dom ligger utmärkt i sockret!
2 Guest(s)