May 29, 2001
Nu har jag fan fått nog, för några månader sen så hade det kunna varit jag och min flickvän som hade strukit med, kommer fortfarande ihåg när vakterna utanför sari club höll på å garvade åt mina sunkiga sandaler...rätt sköna lirare, dom ligger väl i småbitar nu. Jag skiter i vad alla vänsterliberala trädkramare här tycker...skulle det visa sig att det är muslimska extremister som ligger bakom igen..så finns det bara en sak att göra, jaga packet till världens ände och rensa bort dom för gott, det är ju helt uppenbart att dom inte kommer att sluta och inget vi gör kommer att få dom att sluta i god tid dvs innan det sker fler attentat, ska vi verkligen vänta tills det smäller här hemma hos oss? eller ska vi skylla rubbet på usa? och västvärlden? dom kanske hade en svår uppväxt vad vet jag..om vi alla kramar dom så kommer dom säkert att sluta? Kom ihåg att västvärlden inkluderar sverige..och nu är det svenskar som har dött.......
July 8, 2001
jag håller med om att dom skylldiga till sånt här borde jagas och slaktas.
men man kan inte straffa ett helt folk bara för att dom ansvariga just råkar va muslimer eller nåt annat.
men va fan jag börjar tröttna, ett krig skulle va på sin plats 🙄
men å andra sidan så kommer vi nog alltid få leva med ondska så varför inte bara acceptera det? :apa:
November 29, 2001
Problemet är väl att planen är att man jagar dem "tillbaka" till mellanöstern o passar på att bomba skiten ur en massa oskyldiga och sno en massa olja samtidigt. Sen sätter USA dit en marionettregering (tex. Isreal) som de kan leka lite med och som gärna är mer sjuk i huvet än vad som fanns där innan (tex. Pinochet).
Kollektiv bestraffning är inte svaret på terroristfrågan.
U-länder med instabil politik och ekonomi och motsättningar inom befolkningen har svårt för att kontrollera terroristgrupper. Underutbildade, fattiga, sargade människor är lätta att manipulera. Sen har vi ju samspelet mellan de olika nationerna. Spelar någon Bush knähund kommer andras hat riktas mot även dem, kolla på Pakistan tex.
Desperation och fanatiker föder och när varandra.
Västvärlden när sig på billiga varor och billig arbetskraft från U-länderna. De när sig på att dumpa billiga varor som tvingar andra länder att sluta tillverka de varorna och övergå till varor som saknar praktisk nytta för befolkningen och enbart gynnar ett litet toppskickt av befolkningen (tex. USAs spannmålsexports effekt på Colombia.)
En sak som Bush glömmer i sitt "war on terrorism" är att långt ifrån all terrorism bottnar i fanatism, mycket av den bottnar i desperation, och bottnar den inte i det så närs den iaf av det.
För att lösa situationen kan man inte bara mörda alla terrorister, finns anledningarna till att de blev terrorister kvar så kommer det givetvis komma nya terrorister.
För att en läkare ska bota dig måste han först ställa en korrekt diagnos dvs.
Sen att det finns ekonomisk vinning och makt att vinna för USAs del underlättar ju knappast situationen. Det är knappast som att Bush inte tänkt på att Irak har världens mest lukrativa oljeproduktion när han sitter och kåtar sig vid sin stora röda knapp tex.
Visst ska skiten stoppas, men det ska stoppas på rätt sätt.
June 18, 2001
HELIX wrote: Lägg av... Han syftar på terroristerna och inte Mostafa i Mazens data butik..
Det är klart han gör, men han skriver också "Jag skiter i vad alla vänsterliberala trädkramare här tycker". Jag räknar mig till en av de "trädkramarna", och vad vi har sagt är inte att man inte ska straffa de skyldiga, men att man inte ska starta krig, d.v.s. döda oskyldiga för att nå det målet. Jag får väl anta att eftersom han "skiter" i oss att han däremot vill göra det. Och ja, då är hans liv inte värt mer än terroristernas i mina ögon.
Menar han inte det får han lov att skriva att han inte gör det också, och låta bli att ställa "vänsterliberala trädkramare" som sina antagonister och därmed uttala ett ställningstagande han inte står för.
May 29, 2001
Jerry wrote: [quote=abishai]men är det bättre att låta dom gå vilt och kapa flygplan och bomba städer?
Än att vi bombar hos dem? Tjae....det går väl jämt ut.
så vi har bombat dom alltså? nästan gång så kanske din lillasyrra är på globen å kollar in backstreetboys och så spränger dom hela skiten i luften..men det är helt ok? Tror du inte att jag vet att sådana människor föds ur orättvisa och förtyck och det måste vi göra något åt, men saken är att det kommer inte att ske över en natt, och innan dess så kommer det att ske många fler dåd innan vi sätter stopp för det, och det är enl mig inte möjligt med vanliga medel, hur mycket mer ska vi behöva acceptera innan vi slutar dalta med dom och sätter hårt mot hårt? jag har aldrig gjort dom där människorna något, men ändå så skulle det ha kunnit vara jag som låg där i småbitar, men det känns som enl vissa så är det helt vårat eget fel att det händer bara för att vi bor i västvärlden?
men du kan såga mig hur mycket du vill och hota med att skjuta mig mm..kommer ändå inte att byta åsikt..för jag har helt enkelt fått nog av dom..och sådana som dig.
November 29, 2001
squarepusher wrote: [quote=Jerry][quote=abishai]men är det bättre att låta dom gå vilt och kapa flygplan och bomba städer?
så vi har bombat dom alltså? nästan gång så kanske din lillasyrra är på globen å kollar in backstreetboys och så spränger dom hela skiten i luften..men det är helt ok? Tror du inte att jag vet att sådana människor föds ur orättvisa och förtyck och det måste vi göra något åt, men saken är att det kommer inte att ske över en natt, och innan dess så kommer det att ske många fler dåd innan vi sätter stopp för det, och det är enl mig inte möjligt med vanliga medel, hur mycket mer ska vi behöva acceptera innan vi slutar dalta med dom och sätter hårt mot hårt? jag har aldrig gjort dom där människorna något, men ändå så skulle det ha kunnit vara jag som låg där i småbitar, men det känns som enl vissa så är det helt vårat eget fel att det händer bara för att vi bor i västvärlden?
men du kan såga mig hur mycket du vill och hota med att skjuta mig mm..kommer ändå inte att byta åsikt..för jag har helt enkelt fått nog av dom..och sådana som dig.
Så västerlänska handelsblockader och militära isatser i Irak som kostat ett par miljoner invånare livet är inget att bry sig om. Serves 'em right huh?
Kolla på USAs historia och fundera sedan RIKTIGT ordentligt varför man inte vill att de ska leka mer världsdiktatorer än de redan gör.
USA har backat upp fascistdiktaturer och mördare som Pinochet (efter att ha mördat landets demokratiskt valda president), Marcos och Mubutu Sese Seko. USA stödde fascismens kreatur i Angola, Nigeria, Peru, Brazilien, Argentina och Grekland etc.
De stödjer en lång rad miliser tex. Contras, drugkungarna i Kambodja, Bolivia osv.
USA har skapat trevliga vänskapsrelationer med sympatiska personer som. tex. Osama Bin Laden, Klaus Barbie osv.
USA har knullat upp länder som Kambodja, Vietnam, Dominikanska Republiken, Panama, Kosovo, Irak, Afghanistan osv.
De leker världens Mafia genom att hota andra stater och ställa ultimatum hit och dit, kolla på Pakistan tex. Deras handelsblockader drabbar fortfarande Kuba uatn att det idag finns någon reell anledning.
USAs regering sitter lugnt och spelar med när Coca Colas dödpatruller löp amock bland de fackanslutna, de ignorerar att McDonalds inet llåter sina anställda ansluta sig till ett fack, de tycker det är hur lugnt som helst att företag som tex. Nike nyttjar barnarbetskraft.
Och hur bra gick det när USA dumpade spannmål på världsmarknaden som tvingade länder att sluta tillverka spannmål och gå över till andra opraktiska varor som tex. Kaffe och Kokain?
Så vem är det som är terrorister?
Eventuellt kanske man borde nämna hur Amerika kom till och vad som hände med de riktiga Amerikanerna, hur "the founding fathers" och många generationer därefter kom att se på svarta, hur de satte sin jpanska befolkning i koncentrationsläger, hur de nu verkar vända sitt onda öga mot muslimer.
Skulle man verkligen vilja dra upp fler petitesser kanske man kan tala om interna företeelser, deras politiska system, ghetton, hemlöshet, brottsstatistik, dödsstraffet osv.
Till de mer triviala sakerna kan man nog räkna in övervikten, vapenlagarna, de absurda rättstvisterna som drar hem miljarder till folk som spiller kaffe på sig själva, cencuren av media, musik osv. osv.
Ska man våga nämna att det är amerikanska vapen som dödar palestinier på en daglig basis?
Så ja, vi har nog bombat dom en del.
Men men det är ju klart, de är ju brunhyade icke-kristna så vafan, lika bra att atombomba dem eller?
Att västvärlden torterat sin omvärld får givetvis inte göra dem sura. Och givetvis förmidlrar det inte omständigheterna när de ger tillbaka typ en gång av hundra.
Hur mycket mer förväntar du dig att omvärlden ska tolerera? (För att vända lite på dina egna ord.)
Men det är klart, du kan ju kanske berätta för mig att allt jag nämnt bara råkar vara isolerade incidenter, att man inte ska döma pga. det som hänt i historien, att det som hände faktiskt verkade vara det smartaste för tillfället (väldigt populär lösning på de etiska aspekterna i USA) osv.
Klart som fan man måste agera. Men vi måste gå till roten av problemet OCKSÅ och vi kan inte UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ge hela mellanönstern/världens muslimska befolkning någon slags kollektiv bestraffning.
Du kanske har läst CIAs rapporter som talar om att Bush "pre-emptive strike" snarare kommer vara en utlösare än en bromskloss, vilket Bushadministrationen var väldigt kvick att förneka.
Att USA räddade oss från nazisterna och sovjet-kommunisterna ger dem inte rätt att terrorisera omvärlden för all framtid.
November 29, 2001
Eller så kan man bortse från exakt allting jag skrev i ovanstående inlägg och helt enkelt acceptera Bush "They attacked us because we are the brightest shining beacon of freedom and democracy" men det förutsätter att man är REJÄLT hjärntvättad.
Vad som händer på deras nya lilla koncentrationsläger Guantánamo Bay har vi redan gått igenom...
Men tom. oavsett HUR man tycker att man ska lösa det akuta problemet (dvs bomba sönder alla terrorister) så får man väl fan inse att om man inte går till roten med VARFÖR det fanns terroriser till att börja med så kommer det bara komma nya och ta deras plats, ÄNNU argare, men ÄNNU slugare metoder och nu med en massa martyrer.
Bomber och granater är inte svaret på frågan om fred, även om de faktiskt behövs ibland.
November 29, 2001
Men men, låt den redan sargade delen av vår värld bli bombad av våra nintendopiloter som sitter högt uppe i skyn i sina flygplan och trycker på lite knappar och sen tittar på spektaklet av blod, tårar och cement som blandas ihop till en härlig gegga.
Vem bryr sig om vad som hänt tidigare, de är problematiska nu så det är bara att sätta sig i TV-soffan med en påse popcorn och se på när storebror bombar skiten ur dem.
June 18, 2001
squarepusher wrote: [quote=Jerry][quote=abishai]men är det bättre att låta dom gå vilt och kapa flygplan och bomba städer?
Vem har sagt att det är okej att låta terrorister hållas? Är du dum till råga på allt eller har du bara dyslexi?
Hur sunt förnuft är det att bomba oskyldiga med förhoppningen att man också ska lyckas döda några terrorister? Terrorister som är det just på grund av att de bombar oskyldiga. Var i ligger skillnaden? Har vi rätten på vår sida för att vi har flest antal McDonald's per kvadratkilometer, för att vi är kristna, för att vi har bäst resurser, för att vi låter oss styras av en pappas pojke som inte kan prata korrekt?
Är det att dalta att låta bli att straffa ett helt folk för enstaka individers gärningar? Borde inte det underbara, fina, civliserade, rika landet USA klara av att lösa det med andra metoder? Alla de soldater de har till förfogande som borde vara dugliga att gå in och precisera sina mål lite bättre, vad gör de? Lottar om vilken turist de ska ska bura in med anklagagelsen terrorist nästa gång?
Riktigt urspårad egoism och någon missuppfattning om att världen skulle ha någon markerad god ond-motsats är enligt min tro de dominerande orsakerna till den idiotiska ståndpunkten att vi gör rätt i att bomba försvarslösa människor enkom av den anledningen att de råkar bo i samma land som Bin Laden.
July 2, 2001
Läs denna sida för lite bakgrundsinformation:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....32,00.html
Återkom gärna sen med hur vi i väst ska göra för att lugna ner läget.
December 26, 2001
Man förstår ju inte varför CIA ska ha en budget på flera miljarder när de bara behöver Magnus Ranstorp.... VAD vet han egentligen? det där är ju ganska vilda spekulationer. Och även om de vore helt riktiga vad kan vi göra.....döda varenda muslim som kan vara al-Qaida medlem alltså alla muslimer? Det ända sättet att bli av med teorismen är att se till att det inte föds några nya teorister inte att ta död på alla som lever idag. För desto fler du tar död på desto fler tillkommer.
Var det någon som har hör om rapporten som lämnades om muslimernas/arabernas inställning till väst och USA? Om inte: De har inget emot vårt värderingar (demokrati mm) de tycker om Coca Cola och Mc Donalds mm. Men om de inte blir behandlade med respekt så är det inte så konstigt att de inte älskar oss.
Bara för att ta ett exempel: 6000 personer dog i ett "okänt" attentatet och det fick en (nästan) hel nation att ställa sig bakom en idiot som lovade att utrota teorismen alltså de som hade genomfört det här dådet.
Över 500000 barn har dött i det här landet. De har inte alla dött plötsligt utan många har plågats till dötts beroende på att ett annat land vägrar att ge dem mediciner eller vägrar dem att köpa mediciner.
Är det dä konstigt att befolkningen i land 2 (med granländer) inte älskar land 1? Med tanke på vad 6000 "vanliga" människors död kan få för hat känslor i land 1 så undrar man vilka känslor 500000 döda barn kan få i land2....
Därför land 2 med granländer inte direkt älskar land1 har land1 två möjligheter:
1. Bomba skiten och sedan kanske sätta in nån skugg regeringen och styra hela fanskapet (få ett stabilt olje pris oxå) och när det inte funkar är det ju bara att bomba mer.....
2. Behandla land2 med respekt och hoppas att man på längre sikt kan få tillbaka den respekten. Kanske stödja grupper i landet så att de själva kan bli av med idioten som sitter vid makten eller att man ger bidrag hjälper till på fredligväg förbättra förhållandena i landet och hoppas att idioten nån gång ska dö eller att folket gör uppror mm.
Fråga inte mig men jag tror inte man kan får respekt och kärlek genom att ge motsatsen.
Edit: glömde ju bort att säga att det du skrev UndaC var det bästa jag har läst på mycket mycket länge!
November 29, 2001
abishai wrote: kom med nåt förslag för att stoppa terrorismen då? tror inte om ger sig bara för att man ber dom snällt
USA låter sig knappast hindras av EU eller FN. De är så pass stora att de kan vända hela världen ryggen utan att behöva oroa sig så mycket.
Givetvis kan man teoretisera om möjliga lösningar.
Jag tror dock inte att någon här är tillräckligt insatt för att komma med en komplett lösning, enbart riktlinjer.
Och snälla låt ingen komma med "om du inte kan bättre själv ska du inte klaga", det hör hemma i sandlådan. -> Om ett land är överbefolkat så är knappast den bästa lösningen att börja gasa ihjäl män och kvinnor som är över 50 år gamla. Det kan de flesta inse även om de faktiskt inte har ett komplett alternativt förslag på hur man ska lösa situationen.
Jag som inte är politiskt aktiv (mest för att jag inte gillar existerande politiska ideologier elelr ekonomiska system och speciellt inte de svenska partierna) men som bor i ett demokratiskt land där fri opinionsbildning råder ser det som min förbannade plikt att reagera på, kommentera och debattera sådana här saker för att vända opinionen åt vad jag anser vara rätt håll. När opinionen vänder (vilket den kommer göra förr eller senare, det har redan börjat knaka i fogarna inom USA till och med) så är det upp till makthavare att formulera en ny plan.
3 Guest(s)