Bära, eller inte bära|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bära, eller inte bära
oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

var på systemet häromdagen o köpte 3 st flak öl och betalade och gick ut...utanför stod min klasskamrat som inte är 20 än(19 år) och hon vägrade o hjälpa mig pga hon påstod att hon inte får bära alkohol som e köpt där pga hon inte e 20..... nu undrar jag, är det sant? finns det nånstans i lagen det där det står att personer under 20 inte ens får hjälpa till o bära varor från systembolaget? skulle vara roligt o veta...

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1075758
September 7, 2006 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

det kan bli strul faktiskt.

det kan räknas som lagning.

har själv varit med en gång för länge sedan när jag gick med en kompis hem som bar sin äldre brors sprit, den blev beslagstagen av pappa polis, och det bidde för familjen att masa sig till soc för en utredning...

Detta var visserligen i början på det glada 80-talet...

oxiswoofer
Member
Medlem
1075760
September 7, 2006 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

okej, men hur kan det räknar som lagning om jag sedan tar tillbaka varorna? och själv dricker det...

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1075764
September 7, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: okej, men hur kan det räknar som lagning om jag sedan tar tillbaka varorna? och själv dricker det...

du ger ju alkoholen till en annan fysisk person.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1075774
September 7, 2006 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Att hon står utanför och väntar verkar ju lite misstänkt i sig. Jag hade tagit med henne in för att spela med öppna kort direkt liksom. Då finns det ju ingen anledning att tro att hon är annat än bärhjälp.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1075778
September 7, 2006 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Mm, det stämmer det hon säger.

Ser polisen det eller liknande kommer dom ge dig böter för langning och antagligen beslagta spriten/ölen.

Drygt som fan är det, men... så är det.

oxiswoofer
Member
Medlem
1075779
September 7, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Att hon står utanför och väntar verkar ju lite misstänkt i sig. Jag hade tagit med henne in för att spela med öppna kort direkt liksom. Då finns det ju ingen anledning att tro att hon är annat än bärhjälp.

gjorde det, de fungerade inte, fick då itne köpa, visste iförsig att det skulle bli så ändå..

men asså borde väl vara skillnad på langning än bärhjälp? me bärhjälp så har jag ju mina varor under uppsyn o hon e ju itne långt ifrån mig.. o senn får ja ju tillbaka mina varor..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1075781
sp_Permalink sp_Print

Det där är en av anledningarna till att man håller sej till hemkört..

DVS att en kompis kör hem sprit/öl till mej de få gånger jag ämnar dricka. wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Olegh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1075782
sp_Permalink sp_Print

Störtlöjligt om det stämmer.

När man är 19 får man väl dessutom konsumera dessa saker lagligt fast inte handla själv på systemet? Fel?

Men vad är det för sätt att be damer om bärhjälp? 😛

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
1075796
September 7, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att dom kan vägra att sälja sprit till någon som är över 20 om denne har en minderårig med sig och dom misstänker langning

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
1075797
September 7, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=dreamweaver]Att hon står utanför och väntar verkar ju lite misstänkt i sig. Jag hade tagit med henne in för att spela med öppna kort direkt liksom. Då finns det ju ingen anledning att tro att hon är annat än bärhjälp.

gjorde det, de fungerade inte, fick då itne köpa, visste iförsig att det skulle bli så ändå..

men asså borde väl vara skillnad på langning än bärhjälp? me bärhjälp så har jag ju mina varor under uppsyn o hon e ju itne långt ifrån mig.. o senn får ja ju tillbaka mina varor..

Intressant. Undra om de skulle säga nåt om jag skulle ta med mig min 13-årige lillebror som bärhjälp. Då borde(!) det ju vara helt uppenbart att det inte är fråga om langning. Det här måste jag kolla upp. Verkligen intressant dilemma, för om t.ex. min lillebror får hjälpa till att bära så måste det finnas en gräns någonstans där man passerar bärhjälp till att bli misstänkt langning. Om denna gräns finns så innebär det att Systembolagets personal hamnar i en sits där de får juridisk befogenhet att avgöra en misstankes grad. Och var ligger gränsen för att något ska klassas som langning? En minderårig kanske inte får bära alkoholvaror från Systemet till bilen, men hur är det mellan bilen och hemmets kyl? Får man hjälpa till då? Haha det blir bara sjukare och sjukare.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
1075799
September 7, 2006 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

T0FFE wrote: Jag vet att dom kan vägra att sälja sprit till någon som är över 20 om denne har en minderårig med sig och dom misstänker langning

Jo och så borde det vara, men var ligger gränsen? Om det 10-åriga sällskapet säger vid kassan "Morsan, den där skulle du ju inte köpa! Du vet ju hur jävla dyngbakis jag blir av den! Ta 70130 istället.", då vet man nog vad det handlar om. Men annars? 😛

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1075801
September 7, 2006 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det där är en av anledningarna till att man håller sej till hemkört..

DVS att en kompis kör hem sprit/öl till mej de få gånger jag ämnar dricka. wink

Din gamla skojjare! :dead:

Det är faktiskt en riktigt bra sak att skylla på om man är under 20 och har kompisar som ska till systemet. Dock kan det stå en dyrt när man väl blir 20 och har massa "skulder" kvar.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1075828
September 8, 2006 - 5:52 am
sp_Permalink sp_Print

Klart du får ta med en kompis som bärhjälp. Polisen får heller inte ta din sprit/öl då hon inte konsumerar den på plats. Att innehava alkoholhaltiddryck är helt lagligt! Speciellt när hon är 19 år, lite osäker vad det gäller under 18 år.

Har vid flera tillfällen gått in på systemet med farsan och köpte och hjälpt till att bära. Ingen har sakt ett ord om lagning.

oxiswoofer
Member
Medlem
1075832
September 8, 2006 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Klart du får ta med en kompis som bärhjälp. Polisen får heller inte ta din sprit/öl då hon inte konsumerar den på plats. Att innehava alkoholhaltiddryck är helt lagligt! Speciellt när hon är 19 år, lite osäker vad det gäller under 18 år.

Har vid flera tillfällen gått in på systemet med farsan och köpte och hjälpt till att bära. Ingen har sakt ett ord om lagning.

är du 100% på det? vet du nått ställe man kan kolla upp det? skulle vara roligt o visa det för min polare... 🙂

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1075839
September 8, 2006 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Har vid flera tillfällen gått in på systemet med farsan och köpte och hjälpt till att bära. Ingen har sakt ett ord om lagning.

Samma här. Men det är väl antagligen lite skillnad, vad ska dom säga? Nej du får inte köpa det här, du har din son med dig. Amen tjena dra åt helvete.

Däremot förstår jag att dom inte tillåter dom under 20 gå med nån som är precis över 20. Hur svårt är det att vänta utanför om det skulle vara så?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1075852
September 8, 2006 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.notisum.se/rnp/sls/.....941738.HTM

Alkohollag (1994:1738)

3 kap. Allmänna bestämmelser för försäljning

8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.
Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.

9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.

"Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år."

ganska tydligt. har dock ingen aning om vad påföljden kan bli, eller om alkoholen ifråga anses förverkad

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1075957
September 8, 2006 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Gåva eller lån! Men bärhjälp?

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1075967
September 8, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

jag frågade personalen om en polare (19) kunde hänga med in och hjälpa mig bära, men det fick han inte, så han satte sig och vänta precis vid kassan, och sen hjälpte till att bära så fort jag betalt, dom gjorde inte ett skit åt det.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1075971
September 8, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Gåva eller lån! Men bärhjälp?

det är ju att de misstänker att man langar.
men du skrev att det var tillåtet att inneha, det var därför jag påpekade den delen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL