June 18, 2001
Ingen aning. Jag har bara hört att det ska vara bra och att spelarna ska ha längre drifttid och bättre kontroll vid höga volymer än med "vanlig" teknik. Jag förmodar iofs att alla MD-spelare använder sådant nuförtiden.
Mp3 eh? Hm...vad skulle man välja då för något? Jag antar att skillnaden mellan de olika spelarna är enorm.
April 11, 2003
mp3 är ett självklart val. Kolla på den här.
October 7, 2002
Nej, MP3 är absolut inte självklart bästa valet om det är ljudkvalitet som är ditt främsta urvalskriterium. Om inte annat så är vanlig CD bättre ur det urvalskriteriet!
Dessutom finns det andra, förstörande ljudkomprimeringsformat som inte förstör lika mycket, OGG till exempel...
Missförstå mig rätt: bärbara MP3-spelare är jättetrevliga (har själv en) men DET FINNS ljudkvalitetsmässigt bättre alternativ (även om de är sämre i många andra perspektiv)...
October 28, 2002
CD ger ju överlägset bäst ljud, men är ohumant att bära med. MD ger något sämre än CD, och är fin att ta med, men du kan inte ha den som portabel hd, och man orkar fan inte sitta och spela av.. tänk dig om du ska spela in en skiva med MD LP4 på 360 min.. "kul".
så, MP3, självklart. JOS MP110 har fått bra kritik.. Men det beror ju självklart en hel del på hur mkt du är beredd att slänga ut. Annars är CD med 8cm skivor ett fint alternativ, dom spelar MP3, t ex denna.
May 2, 2003
Jerry wrote: Kan man inte kopiera MD snabbare än realtid?
Din länk fungerade inte så bra (billigt men inte så informativt :-)). Har du ett modellnamn?
Jo man kan spela in snabbare eller föra över från datorn via USB, men LP4 är inget man vill komprimera till om man vill ha ngn ljudkvalite.
Jag kan tänka mig att köra LP2, lägre går inte jag i ljudkvalite.
Jag spelar in det mesta i realtid via optiska överföringen, mellan CD och MD, då blir jag nöjd, jag lyssnar iofs mest i mina koss the plugg när jag kör båge så detaljrikedom är väl inte prio 1 precis.
Men som sagt vill man ha ljudkvalite så ska man hålla sig borta från allt vad komprimering heter, MP3 är till för att provlyssna på innan man köper plattan i min mening.
Jag har en Net MD walkman MZ-N510, jag vet ingen topmodell men schysst ljud som passar mina behov och plånbok(lyssnar inte så vansinnigt mkt med MD:n )
//Tobbe
May 2, 2003
Rune wrote: Jag missförstod frågan. Mp3 är inte bäst ljudmässigt sätt. Jag tängte smidigast i allmänhet.
Ljudmässigt sätt är väll dat bra? Om det finns portabel dat-spelare dvs.
Helt klart är det juh skitsmidigt att stoppa en "jens" i fickan med ett par snäckor för att få lite skrål i öronen.
DAT är väl mer eller mindre utdött som ett misslyckat 80talsprojekt, undras varför inte mediet slog mer för ljudet är det juh inget fel på.
//Tobbe
Edit: he he kom på att ett datband är väl stort som en hel MD spelare? Eller dom kanske finns i olika storlekar?
January 23, 2002
tobbeviking wrote: [quote=Rune]Jag missförstod frågan. Mp3 är inte bäst ljudmässigt sätt. Jag tängte smidigast i allmänhet.
Helt klart är det juh skitsmidigt att stoppa en "jens" i fickan med ett par snäckor för att få lite skrål i öronen.
DAT är väl mer eller mindre utdött som ett misslyckat 80talsprojekt, undras varför inte mediet slog mer för ljudet är det juh inget fel på.
//Tobbe
Edit: he he kom på att ett datband är väl stort som en hel MD spelare? Eller dom kanske finns i olika storlekar?
dat är inte utdött, används bara inte av vanliga svensson men om du tittar på musikbranschen så är det dat som gäller. Musiken lämnar dat först när den ska tryckas till cd.
May 2, 2003
Steel wrote: [quote=tobbeviking][quote=Rune]Jag missförstod frågan. Mp3 är inte bäst ljudmässigt sätt. Jag tängte smidigast i allmänhet.
//Tobbe
dat är inte utdött, används bara inte av vanliga svensson men om du tittar på musikbranschen så är det dat som gäller. Musiken lämnar dat först när den ska tryckas till cd.
Kanske skulle skrivit att det är ett utdött media till oss privatpersoner, visst är dat mkt bra ljudkvalitet det var inte så jag menade.
Men som sagt så är det inget som hifientusiaster använder sig av i ngn större utsträckning, nä VINYYYYYL det är cooolt (lite jobbigt som bärbart bara.) för inte den bästa CD:n kan mäta sig med en riktigt najs tryckt vinyl om man har schyssta prylar att spela på vill säga.
//Tobbe
Men nu har jag en känsla av att det är spamming så sorry till trådstartaren, men ljud är juh så nedrans kul 8)
August 15, 2002
Steel wrote: [quote=tobbeviking][quote=Rune]Jag missförstod frågan. Mp3 är inte bäst ljudmässigt sätt. Jag tängte smidigast i allmänhet.
//Tobbe
Dat användes mycket inom musikbranshen förr men inte längre. Finns CD-brännare osv.
October 28, 2002
Här Är mp3 / cd spelaren jag snackade om.. finns på netonnet för 1500, kolla pricerunner annars.. verkar schyst.
1 Guest(s)