February 2, 2003
Högtalarna är stora elektromagneter. Om man ställer de för nära tvn blir även tvn missfärgad eller suddig. Har aldrig hört att en tv skulle gå itu men okaj då..känner många som har högtalare nära sin tv. Där är ju högtalare i tv:n också. Det måste ha med volymen att göra dvs storleken på högtalare i så fall.
June 28, 2001
magnetfältet som skapas av Magneten i högtalarn kanske, det är det som pajar Tvn, jag har några små högtalare ca 30cm från Tvn och den är lite missfärgad i ena hörnet.
och magnetfältet kan förmodligen skada Hårddiskarna oxå, + vibrationerna är nog inte hallonbra dom heller.
June 28, 2001
mjo, det är svårare att uppfatta vart den kommer ifrån, men volymskillnaden kan du ju märka rätt lätt.
diskanten går ju nästan rakt fram så den är ju viktigare.
Edit: nu står inte mina 3vägshögtalare som är kopplade endast som Mellanregister på samma ställe som min 12" bas och jag hör vart basen kommer ifrån.
February 2, 2003
bas eller icke bas....2 anledningar asså, för höga ljudvågor och magnetfält som kan skada datorn?
Men jag skulle gissa på att det som är mest skadligt är magnetfälten. Sölar ner fläktarna kanske:P?
ljudvågorna och vibrationerna finns ju redan i datorn. så det är nog magnetfältet som blir större och starkare vid högre volym och därför är det farligt att ha hög volym?
1 Guest(s)