Bästa betalplanen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bästa betalplanen?
Hansen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 23, 2009 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag skall sälja en produkt för c.a 12 000 kronor till företag i sverige. Jag har en marknad på c.a 5000 företag. Produkten består av 1 dator och 1 väldigt speciellt program. Programmet kommer uppdateras c.a var 6e månad. Tanken är att kunden får datorn vid köpet, men programmet kommer vi alltid att äga.

Företagen jag riktar mig mot har i snitt 2-3 anställda, så 12 000 kronor är inget piss i havet för dom. Så jag vill hålla kostnaden så lönsam som möjligt men ändå att majoriteten har råd att köpa.

Det jag tänkte göra är:
9900 kronor som engångskostnad (går att ta på delbetalning på).
c.a 199 kronor i månaden (för programuppdateringar, support, service mm.)

Fördelen jag ser med detta är att jag får in en stor klumpsumma samt att jag blir av med datorn, den är nu kundens ansvar. Sen blir klumpsumman lägre i och med jag tar en månadsbetalningen så fler har råd att köpa samt att man slipper ta betalt på framtida uppdateringar av programmet. Månadsbetalningen ger mig en stabil inkomst, och om kunden inte längre vill använda produkten säger han upp det, då kan han inte längre använda programmet men datorn är hans.

Vad tror ni är bästa betalplanen och hur hade ni lagt upp det?

MVH
Hansen

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1230650
July 23, 2009 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför kan de inte använda sin egna dator för ditt program? Är det för att isolera andra programs interferens med ditt program så att du kan garantera att det funkar när du lämnar ifrån dig den? Känns som en dyr garanti som innebär en tröskel om så är fallet. Du har säkert en tanke där, men jag ser inte vad den är här utifrån vad du skrivit.

Ska du lagerhålla på datorer som sedan går till försäljning? Hur ser ditt inköp ut? Tvingas du köpa in datorer kontant medan din kund i sin tur köper den på avbetalning? Delbetalas den i så fall till dig?

Vad vinner dina kunder på att använda ditt program? Kapar de kostnader direkt, ökar de direkt sina intäkter eller genom att använda ditt program eller innebär ditt program en bekvämlighet (som är svårare att mäta i vinst)?

Om de t.ex. direkt kapar kostnader så kan du känna dig ganska komfortabel med att kunna få en klumpsumma tidigt (om det krävs). Under uppstartstiden så kan man vara väldigt flexibel och se vad som kunderna nappar på, utan att göra avkall på den totala intäkten.

Om du skulle vilja delge något av förtrolig natur så är du välkommen att PM:a mig. This is what I do...

Ett tips är att köpa boken Affärsplanering.
http://www.kurslitteratur.se/I.....34518.aspx
Den är förvisso mest för startups med en innovationsnivå, men där finns massor med vad man ska tänka på.

Det andra tipset är att börja kötta kontakt med kunder.

Hansen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 265
1230674
July 24, 2009 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Varför kan de inte använda sin egna dator för ditt program? Är det för att isolera andra programs interferens med ditt program så att du kan garantera att det funkar när du lämnar ifrån dig den? Känns som en dyr garanti som innebär en tröskel om så är fallet. Du har säkert en tanke där, men jag ser inte vad den är här utifrån vad du skrivit.

Ska du lagerhålla på datorer som sedan går till försäljning? Hur ser ditt inköp ut? Tvingas du köpa in datorer kontant medan din kund i sin tur köper den på avbetalning? Delbetalas den i så fall till dig?

Vad vinner dina kunder på att använda ditt program? Kapar de kostnader direkt, ökar de direkt sina intäkter eller genom att använda ditt program eller innebär ditt program en bekvämlighet (som är svårare att mäta i vinst)?

Om de t.ex. direkt kapar kostnader så kan du känna dig ganska komfortabel med att kunna få en klumpsumma tidigt (om det krävs). Under uppstartstiden så kan man vara väldigt flexibel och se vad som kunderna nappar på, utan att göra avkall på den totala intäkten.

Om du skulle vilja delge något av förtrolig natur så är du välkommen att PM:a mig. This is what I do...

Ett tips är att köpa boken Affärsplanering.
http://www.kurslitteratur.se/I.....34518.aspx
Den är förvisso mest för startups med en innovationsnivå, men där finns massor med vad man ska tänka på.

Det andra tipset är att börja kötta kontakt med kunder.

Datorn är speciellt bland annat för att det är en touchscreen, sen stabiliserar vi den och integrerar programmet i datorn. I början kommer jag inte lagerhålla datorerna, men allt eftersom vi växer kommer vi göra det för snabbare leveranser. Som det ser ut nu köper jag datorerna utan delbetalning. Leverera en helhetslösning med datorn är ett sätt för mig att tjäna mer pengar, samt att företagen hade inte köpt om jag inte levererat en komplett lösning.

Mjukvaran kommer hamna på c.a 20 000 som engångskostnad att utveckla(för första versionen, kommer flera). Datorn köper jag in för 3700 (exkl moms). Sen andra kostnader kring programmet är c.a 20 000 kronor. Har som sagt en marknad på 5000 företag som potentiella kunder. Sen tillkommer givetvis kostnader för anställda, revisor, inventarier, hyra, bank, fakturering, uppdateringar osv. Men kan jag ta ett pris som ligger runt det jag nedanför föreslår är dessa kostnader inget bekymmer.

Denna produkt är ingeting företagen MÅSTE ha, men dom MÅSTE ha den för att kunna konkurera om andra köper den. Samt att dom kan få runt 15-25% nöjdare kunder om dom skaffar produkten, den underlättar och är helt enkelt väldigt bra på många andra sätt vi inte behöver gå in på.

Jag kanske tom. vinner pengar på att ge bort datorn till kunden, samtidigt är det ett bra argument för att få sålt datorn om den nu blir deras.

Helt ärligt så måste jag inte ta 12 000 kronor för att gå runt, jag hamna där för jag ansåg det va ett rimligt pris. Vill jag ha ett företag med acceptabel vinst och få det bara att gå runt hade jag klarat mig på ett pris med kanske 8000 kronor. Men givitvis tar jag så högt pris som möjligt men som fortfarande är rimligt hos kunden.

Datorerna sitter fastmonterade på väggen och har 2 års fabriksgaranti, jag tror inte så väldigt många olyckor skulle uppstå, därför kan jag mycket väl tänka mig att fortarande äga datorn.

Börjar luta mer och mer mot att enbart ta en hög månadskostnad för hela paketet, tex: 990 kronor per månad(säljer mot företag, priset är inkl. moms). 742 kr (exkl. moms) har alla råd med, jag kan sälja snabbare och i större utsträckning.

742*12=8900
8900*2=17800

Skulle alltså fått ihop 17800 kronor efter två år med moms borträknad.

Dock så kanske vissa företag med mer pengar skulle vilja betala en klumpsumma, men jag tror fortfarande att majoriteten skulle vilja se denna månadsbetalning, men jag är inte helt övertygad.

990 kronor(inkl. moms) per månad, vad tror ni om den betalplanen? Jag äger datorn, säger dom upp abonemanget efter minst 12 månader kan dom få köpa ut datorn för 1990 kronor.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1230681
July 24, 2009 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Får man fråga vad för marknad detta riktar sig åt? Vad är produkten?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL