Lite svårt att specificera sig Imperial Tim när jag inte vet vad du har för filmsmak och sen att det finns hur många bra filmer som helst gör ju inte saken lättare.. 😀
Måste säga att jag är grymt imponerad av Sagan om Ringen: Härskarringen som absolut är en av de tio bästa filmerna jag har sett, även Two Towers är mycket trevlig men den har jag bara sett en gång än så länge så jag vill inte ge något direkt utlåtande om den (Satt längst fran längst till höger i bion :arg: )
I övrigt så är engelsk "slummhumor" alá Guy Ritchy grymt bra. Filmer som Snatch, Lock Stock and Two Smoking Barrels och Boondock Saints är grymt bra!
Finns inte många filmer som har så skön cool stil som dessa, man skulle i princip kunna lyssna på dem enbart. De har så jäkla bra dialoger och så skönt språk.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 4, 2001
Jerry wrote: Som vanligt ser jag efter i min videohylla vad jag har och vad som är bra.
När lammen tystnar (den bästa thriller/rysare:n någonsin)
Eureka (detsamma för drama)
De sju samurajerna (detsamma för action)Genom dessa filmer har vi också täckt in Anthony Hopkins som jag tycker är världens bästa skådespelare, samt Toshiro Mifune som med sin energi och humor inte hamnar långt efter.
Du och jag måste verkligen tycka så olika som man kan (om allt).
Jag tycker när lammen tystnar är skitdålig. Jag hade verkligen hört mycket om den, hur bra den var. Men när jag såg den var det verkligen en besvikelse.
September 3, 2001
har sett så många filmer nu att jag tröttnat på det mesta från hollywood... så jag söker andra sorters filmer oftast... men här är min top13.
1.-Amelie Från Montmartre (Le Fabuleux Destin d'Amelie Poulain)
2.-Snatch
3.-Grave Of The Fireflies
4.-28 days later
5.-Saving Private Ryan
6.-I am Sam
7.-K-PAX
8.-Lock, Stock & Two Smoking Barrels
9.-I kina äter man hundar
10.-LOTR filmerna.
11.-Donnie Darko
12.-American Beauty
13.-About Schmidt (kunde ha varit lite kortare)
andra bra filmer jag kan rekommendera är Shaolin Soccer, The Others, The Ring, DragonFly, U571, Finding Forrester, Blow,
June 18, 2001
chrippaz wrote: [quote=Jerry]Som vanligt ser jag efter i min videohylla vad jag har och vad som är bra.
De sju samurajerna (detsamma för action)Genom dessa filmer har vi också täckt in Anthony Hopkins som jag tycker är världens bästa skådespelare, samt Toshiro Mifune som med sin energi och humor inte hamnar långt efter.
Jag tycker när lammen tystnar är skitdålig. Jag hade verkligen hört mycket om den, hur bra den var. Men när jag såg den var det verkligen en besvikelse.
Haha... 🙂 Skådespelarprestationerna är underbara. Intrigen är lika underbar den. Det är svårt att överhuvudtaget hitta en film i den här genren som fungerar utan att bli en parodi, och så kommer denna! Woah!!! Vad gillar du för thrillers/rysare?
November 4, 2001
Jerry wrote: [quote=chrippaz][quote=Jerry]Som vanligt ser jag efter i min videohylla vad jag har och vad som är bra.
Haha... 🙂 Skådespelarprestationerna är underbara. Intrigen är lika underbar den. Det är svårt att överhuvudtaget hitta en film i den här genren som fungerar utan att bli en parodi, och så kommer denna! Woah!!! Vad gillar du för thrillers/rysare?
Thrillers/rysare har blicit en riktig skitgenre 90% av alla filmer görs (i denna genre) är skit, men sen ploppar det upp ett och annat bra.
Vad gäller lammen tystnar tycker jag filmens skådespelarinstaser är bra. Men jag tycker inte den uppfyller sitt syfte.
Ex: När man ska se en komedi vill man skratta, då vill man gärna bli skrämd av en thriller/rysare. Detta behöver inte vara genom att saker hoppar fram snabbt så att man hoppar till. Utan får (och ska helst) vara psykologiskt skräck.
Jag tycker den känns för ytlig och får inget djup. Jag kommer inte ihåg hur musiken i filmen var, så det vill jag inte yttra mig om.
Jag tycker att the the fly och the fly II (Return of the Fly) är en bra rysare. Den är skrämmande, på ett psykologiskt plan. Psykologisk skräck blandat med spänning är klart bäst. 7/10
Jag tycker Terror on Elm street är riktigt skrämmande både på ett psykologiskt och vanligt sätt. 7/10
Shining är väldigt bra. Jag gillar iofs den version utan Jack Nicholson. Den var en serie från början men finns även på film nu. 7/10
Children of the corn är skrämmande. 8/10
Tänkte att jag kunde ta med och jämföra några nya filmer också.
The ring är skrämmande och har en riktigt bra story. 7/10
Ringu är det japanska originalet från 97. Den är bra, tyvärr såg jag den efter "the ring". Ifall man tunnar ut den amerikanska versionen och sätter dit japaner istället för västerlänningar, har man ringu. 6/10 (egentligen 2 men det är ju ändå originalet)
28 dagar senare är ett exempel på hur man kan blanda in en liten portion humor utan att förstöra filmen. Även om det är pepsireklam genom hela filmen är den bra. Det är verkligen bra intriger, särkillt efter de möter hanna och hennes pappa. 5/10
April 10, 2001
chrippaz wrote: [quote=Jerry][quote=chrippaz][quote=Jerry]Som vanligt ser jag efter i min videohylla vad jag har och vad som är bra.
Ringu är det japanska originalet från 97. Den är bra, tyvärr såg jag den efter "the ring". Ifall man tunnar ut den amerikanska versionen och sätter dit japaner istället för västerlänningar, har man ringu. 6/10 (egentligen 2 men det är ju ändå originalet)
Well, Jag såg filmerna i omvänd ordning.
Alltså såg Ringu först, tyckte den var duktigt läskig.
Sen hade man nästan på känn att denna skulle bli offer för hollywoods pengaintresse,
och mycket riktigt, så blev det. Dock inte så dåligt som jag hadde befarat.
MEN Originalet är enligt min mening bättre, mer skrämmande, lämnar mer åt den egna fantasins spekulationer.
Jag gissar att det många gånger är så att den version man ser först av en film oftast är den som uppfattas som den bättre
då det ofta är utifrån den man har satt sin uppfattning om hur filmen skall vara
Sen har jag en viss förkärlek till Japanska rullar, dom är ofta i min mening vassare på både drama och action.
Ett par tips, Hana-bi och Violent cop, hyr dessa om ni kan hitta dem. mycket bra rullar. The eel (ålen) (unagi) är även den väldigt bra.
November 4, 2001
Peter@20ghz wrote: [quote=chrippaz][quote=Jerry][quote=chrippaz][quote=Jerry]Som vanligt ser jag efter i min videohylla vad jag har och vad som är bra.
Well, Jag såg filmerna i omvänd ordning.
Alltså såg Ringu först, tyckte den var duktigt läskig.
Sen hade man nästan på känn att denna skulle bli offer för hollywoods pengaintresse,
och mycket riktigt, så blev det. Dock inte så dåligt som jag hadde befarat.
MEN Originalet är enligt min mening bättre, mer skrämmande, lämnar mer åt den egna fantasins spekulationer.
Jag gissar att det många gånger är så att den version man ser först av en film oftast är den som uppfattas som den bättre
då det ofta är utifrån den man har satt sin uppfattning om hur filmen skall vara
Sen har jag en viss förkärlek till Japanska rullar, dom är ofta i min mening vassare på både drama och action.
Ett par tips, Hana-bi och Violent cop, hyr dessa om ni kan hitta dem. mycket bra rullar. The eel (ålen) är även den väldigt bra.
Jag skulle nog också chansa på att den man sett först uppfattas av en själv som bäst.
Tack för tipset, måste försöka få tag på de japanska filmerna.
June 18, 2001
chrippaz wrote:
Ex: När man ska se en komedi vill man skratta, då vill man gärna bli skrämd av en thriller/rysare. Detta behöver inte vara genom att saker hoppar fram snabbt så att man hoppar till. Utan får (och ska helst) vara psykologiskt skräck.Jag tycker den känns för ytlig och får inget djup. Jag kommer inte ihåg hur musiken i filmen var, så det vill jag inte yttra mig om.
Jag tycker att the the fly och the fly II (Return of the Fly) är en bra rysare. Den är skrämmande, på ett psykologiskt plan. Psykologisk skräck blandat med spänning är klart bäst. 7/10
Jag tycker Terror on Elm street är riktigt skrämmande både på ett psykologiskt och vanligt sätt. 7/10
Shining är väldigt bra. Jag gillar iofs den version utan Jack Nicholson. Den var en serie från början men finns även på film nu. 7/10
Children of the corn är skrämmande. 8/10
Tänkte att jag kunde ta med och jämföra några nya filmer också.
28 dagar senare är ett exempel på hur man kan blanda in en liten portion humor utan att förstöra filmen. Även om det är pepsireklam genom hela filmen är den bra. Det är verkligen bra intriger, särkillt efter de möter hanna och hennes pappa. 5/10
The Shining är jättebra. Men jag föredrar originalet. Hm...sedan hade du lite b-skräckisar där också. Njae... det gillar jag inte. Ringu har jag inte sett, ej heller 28 dagar. Nåväl.
June 18, 2001
Peter@20ghz wrote:
Ett par tips, Hana-bi och Violent cop, hyr dessa om ni kan hitta dem. mycket bra rullar. The eel (ålen) (unagi) är även den väldigt bra.
Ah!
Action var de bättre på, nuförtiden är de ganska lika Hollywood i sina filmer, tycker jag. Det var bättre förr, på Kurosawas tid. En modern, bra film är dock "Postman Blues". Det är en parodi på amerikanska actionfilmer. Hehe...imitationen av Léon är klockren (även det en bra actionfilm).
När det gäller drama är det en helt annan femma. En bra japansk dramafilm kan vara så otroligt mycket mer känslosam än en amerikansk motsvarande, men ändå inte en tiondel så smörig. De är ofta mer verklighetstrogna. Dessutom kan de konsten att göra en film långsam utan att den blir tråkig.
Du nämnde Unagi. Jag håller med om att den filmen är jättebra. Huvudpersonen, Yakusho Koji, har förövrigt huvudrollen även i Eureka som jag nämnde ovan och som jag hävdade vara den bästa dramafilmen någonsin (en åsikt som kan ändra sig periodvis, självklart). Den rekommenderar jag dig därför starkt att se.
April 10, 2001
Jerry wrote: [quote=Peter@20ghz] Sen har jag en viss förkärlek till Japanska rullar, dom är ofta i min mening vassare på både drama och action.
Ah!
Du nämnde Unagi. Jag håller med om att den filmen är jättebra. Huvudpersonen, Yakusho Koji, har förövrigt huvudrollen även i Eureka som jag nämnde ovan och som jag hävdade vara den bästa dramafilmen någonsin (en åsikt som kan ändra sig periodvis, självklart). Den rekommenderar jag dig därför starkt att se.
Jag tackar för tipset,
kollar man här http://us.imdb.com/Title?0243889 så är du inte ansam om att tycka så. Skall snarast hyra den.
1 Guest(s)