September 16, 2002
Hej alla glada!
Jag tänkte att det här kanske finns någon som är lite insatt i att starta eget.
Jag har fått erbjudande nu och då att konsulta åt företag och jag skulle vilja kunna göra detta vitt. Det skulle inte vara någon heltidssyssla för mig utan istället ett företag "jag plockar fram" när jag får ett uppdrag (att skriva game design).
Först tittade jag lite på handelsbolag som bara ska kosta några hundra att starta men så som jag förstått det måste man vara minst två då?
Jag vill vara själv och tänker då inte starta ett AB.
Vilken form av företag är det man ska starta själv för något sånt här?
Och btw, sidequest, hur fungerar det då? Den inkomst jag gör genom företaget, kan jag då använda en del av den för att handla momsfritt, eller hur fungerar det? Alltså, helt legit, jag är inte ute efter att "fixa och trixa".
Anywa, skulle uppskatta svar. Tack!
September 16, 2002
Mja, har jag förstått momsen rätt såhär:
Om jag t.ex. säljer en konsulttjänst för 10'000:- (+2500:- moms).
Så har jag därefter 2500:- i vad jag väljer att kalla en momsbuffert.
Då kan jag dra av moms på saker jag köper in till företaget (mig) sålänge momsen jag drar av inte överstiger 2500:-?
När året är slut, och låt säga att jag har 700:- "kvar" av moms, så är jag skyldig staten 700:-?
Har jag fattat det rätt?
September 27, 2005
Du har fattat exakt rätt. Eftersom du fått in 2500 kr till dig i moms (som inte är ditt, utan statens) har du en momsskuld till staten på detta belopp.
Då kan du som sagt under året "kvitta" denna skuld mot moms du själv lägger ut. (Alltså den moms du betalar på det du köper in)
Man pratar om ingående och utgående moms. När du fakturerar får du utgående moms, i detta fall 2500 kr. När du köper in får du ingående moms. Om utgående moms överstiger ingående moms skall du vid årets slut betala in till staten.
Har precis börjat min kurs i externredovisning så detta är bara nyttig repetition för mig 😉
March 10, 2003
Tänk på att när projectet är avslutat så står du med ett bolag som kanske inte behövs.
Detta måste avslutas innan du kan få rätt till a-kassa eller liknande ersättning.
Det tar väldigt lång tid att avsluta ett bolag och kan ställa till det för dig.
Finns många företag som vill projektantälla och tycker då peronen skall ha ett företag.
Men detta är lite av en fälla då de mest gör det smidigare att göra sig av med dig sen, så du står med rumpan bar sedan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 16, 2002
Tack ojdå!
Ctrl wrote: Tänk på att när projectet är avslutat så står du med ett bolag som kanske inte behövs.
Detta måste avslutas innan du kan få rätt till a-kassa eller liknande ersättning.
Det tar väldigt lång tid att avsluta ett bolag och kan ställa till det för dig.
Jo, jag tänkte kolla upp hur det fungerar med A-kassa också. Om man har enskild firma, har man då ingen rätt till A-kassa alls, även om företaget är inaktivt. Jag menar inte att använda A-kassa när man inte har uppdrag. Men så som jag tänkt det så vill jag vara vanlig anställd osv. bli avskedad, få A-kassa och allt sånt där som en "vanlig person" men jag vill bara ha företaget för att kunna konsultera VITT vid sidan av, även medan jag är anställd.
Ctrl wrote: Finns många företag som vill projektantälla och tycker då peronen skall ha ett företag.
Men detta är lite av en fälla då de mest gör det smidigare att göra sig av med dig sen, så du står med rumpan bar sedan.
Jo, detta är jag medveten om. Det är därför jag fortfarande satsar på att vara anställd men jag vill kunna konsulta där anställning inte är möjlig.
March 10, 2003
Var på en föreläsning om detta för ett par månader sedan. Kommer tyvärr inte ihåg allt.
Men killen varnade för att starta bolag bara för en projektanställning.
Du har ingen rätt till A-kassa om du står som medägare i ett bolag. Så länge det är aktivt.
Sedan om man avvecklar det måste det gå ett bra tag innan man får ersättning efter att det är avvecklat.
Detta pga att man inte skall kunna hålla på och starta/stänga bolag hela tiden.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Vet inte om denna tråden kan hjälpa dig. https://www.flashback.info/sho.....p?t=726373
September 16, 2002
Ctrl wrote: Vet inte om denna tråden kan hjälpa dig. https://www.flashback.info/sho.....p?t=726373
Mja, hittade liknande info.
Det som kallas bisyssla verkar inte vara något för mig i alla fall, då det måste vara något annat än det man gör professionellt.
Det blir till att ringa lite samtal i veckan.
Tack.
1 Guest(s)