July 13, 2002
Japp inatt smäller det, familjen å lite vänner åker till Åre för en underbar veckas snöåkning och annat skoj :pidu: Men nu till saken, hur kommer man enklast till åre från sthlm med bil... självklara svar som "med tåg, hahah :bgrin: " uppskattas men är inte direkt nödvändiga 😉
Kolla på eniros Vägbeskrivning stämmer den?
Lär ju inte vara så svårt att hitta egentligen men man vill ju undvika att göra nån stor tabbe...[/url]
När jag enda postar kan jag ju passa på att fråga: Nån annan glad NH:are som ska till Åre nu i veckan :D?
February 21, 2004
Har själv inte kört till Åre men det verkar riktigt.. Sjyst site eniro.se..
Har själv varit i Sälen och Trysil (Norge) som är väldigt fint. Eller Chamonix, där är det otroligt bra backar och alltid fint väder. Har där nästan på våren, någon minus grad i backen och +20 nere i staden..
rekomenderat
Ha det bra // martin
April 18, 2003
Det blir cirkus fem mil längre om du åker via Sundsvall (E4, E14) men det är klart enklaste vägen... det blir närmare om du följer E4:an förbi Gävle, Hagsta och Tönnebro. En kilometer norr om Tönnebro svänger du vänster och kör genom Bollnäs, Järvsö och förbi Ljusdal. Fortsätt mot Ytterhogdal och ut på rv45. Följ 45:an upp till Brunflo och sväng vänster ut på E14 mot Östersund och Åre. Alternativt sväng vänster innan Brunflo i Svenstavik och följ rv321 väster om Storsjön och kör ut på E14 mellan Ö-sund och Åre.
Åka via Mora blir cirkus 8 mil längre än om du åker E4:an till Tönnebro, Bollnäs, Ytterhogdal,Svenstavik, Hallen och ut på E14
March 20, 2003
Elias667 wrote: Kolla på eniros Vägbeskrivning stämmer den?
Uppenbart att den inte stämmer, alla eniros vägbeskrivningar leder till lokala tillhåll där mystiska män välkomnar en och ber en lägga sina värdesaker i en hink för att underlätta en snabb gemensam "dusch" efter den långa resan.
July 13, 2002
Jekyll 3000 wrote: Det blir cirkus fem mil längre om du åker via Sundsvall (E4, E14) men det är klart enklaste vägen... det blir närmare om du följer E4:an förbi Gävle, Hagsta och Tönnebro. En kilometer norr om Tönnebro svänger du vänster och kör genom Bollnäs, Järvsö och förbi Ljusdal. Fortsätt mot Ytterhogdal och ut på rv45. Följ 45:an upp till Brunflo och sväng vänster ut på E14 mot Östersund och Åre. Alternativt sväng vänster innan Brunflo i Svenstavik och följ rv321 väster om Storsjön och kör ut på E14 mellan Ö-sund och Åre.
Åka via Mora blir cirkus 8 mil längre än om du åker E4:an till Tönnebro, Bollnäs, Ytterhogdal,Svenstavik, Hallen och ut på E14
mera motorväg då så man kan hålla uppe farten eller? Gäller ju att komma fram så snabbt som möjligt :bgrin:
Föressten: TACK FÖR ALLA SVAR (speciellt jekyll whom i must say knows his sh*t)!!! Ska tänka på er när jag svischar ned för backen ... eller nja, lite i alla fall 😉
April 18, 2003
Nja det är nog både närmare och snabbare via Bollnäs, men det är tusan så mkt enklare att åka via Sundsvall, såvida ni inte krånglar er in via Nolby, Viforsen och Matfors som du hade med på din karta. Åker ni den vägen så åk hela vägen till S-vall, sen följer ni E14 därifrån, skiljer nog inte mer än en kilometer... Det är ju lite lugnare med viltet den vägen med isf att åka via storskogen och Ljusdal... 🙂
Hehe, ett liv efter vägen sätter sina spår... 🙂
August 17, 2003
Vi brukar åka ungefär den vägen som finns beskriven på Eniro. Den som Jekyll beskrev är närmare, men bra mycket kurvigare och sämre väg.
Var i Åre V.7 då var det riktigt bra, men jag har hört att det varit +5 i några dagar.
Aja, om högzpn e öppet kan jag rekommendera Tväråvalvet och Tusenmetern, där finns flera fina röda, breda backar med härlig utsikt och den bästa snön. I Tväråvalvet brukar det också vara förhållandevis lite folk.
Nej nu vill jag också dit 😡
April 10, 2001
Alltid kört via sundsvall -östersund. går klart fortast. Brukar köra stockholm - Salzbruket ett par ggr om året. är exakt 102mil dörr till dörr när jag kör via sundsvall så hinner jag alltid med att stanna i östersund o käka innan jag dammar vidare. dörr till dörr tar då ca 12 timmar.
July 9, 2003
Pim_ wrote: [quote=Elias667]Kolla på eniros Vägbeskrivning stämmer den?
Uppenbart att den inte stämmer, alla eniros vägbeskrivningar leder till lokala tillhåll där mystiska män välkomnar en och ber en lägga sina värdesaker i en hink för att underlätta en snabb gemensam "dusch" efter den långa resan.
har du också råkat ut för det??? 🙄
August 17, 2003
BearznaiL wrote: Bered dig på 30 minuter långa liftköer.
Dom är inte 30 minuter långa längre. Inte sen de nya liftarna kom, det har i varje fall inte jag varit med om. Kanske till nån långsam lift, men det är ovanligare med långa löer nu faktiskt. Men för 3 år sedan var de ca 30 min långa, då var de jobbigt.
2 Guest(s)