July 18, 2003
Då var saken klar!
Idag så köpte min far en båt att ha vid sommarstugen, det blev en Ryds 510 GTI med en 75 hk Mercury 2 takts.
Pris: 131 000 kr med dynsats, lås och allt man kan tänka sig. Om man kollar på blocket så går båtarna för drygt 115 000 kr och då är dem 2 år gamla, verkar som båtar håller bättre i värde än bilar 🙂
Lite bilder:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Verkar det vara ett bra köp någon som kan något om båtar ? För vi kunde ingenting för 2 dagar sedan men det verkar som denna båt är bra. Kommer användas till vattensporter och dagsutflykter!
July 18, 2003
Toppar på ~38 knop säger folk, och man drar lätt två st vattenskidåkare/wakeboard i 25 knop 🙂
2-taktarna är lite starkare än 4-taktarna om jag uppfattat det rätt, men sen så måste man ha olja och de låter lite mer... men vi ska bara leka utav h*lvete så det blir bra !
October 9, 2002
January 7, 2006
Dry_Ice wrote: Toppar på ~38 knop säger folk, och man drar lätt två st vattenskidåkare/wakeboard i 25 knop 🙂
2-taktarna är lite starkare än 4-taktarna om jag uppfattat det rätt, men sen så måste man ha olja och de låter lite mer... men vi ska bara leka utav h*lvete så det blir bra !
De drar även mer bränsle, har enklare konstruktion och är piggare. Åh det här fick mig att tänka på en sak: Fordonskunskap imorn 🙂 Wiii!
Hoppas att du blir nöjd! 😀
July 18, 2003
Pulka wrote: bara kvar att döpa den till "båten anna" nu 🙂 .Ang priset vet jag inte alls men en 2takts motor hör inte hemma i en nyare båt idag. Bra att vänta till hösten att köpa båten, borde vara billigare nu.
Modernare 2-taktare är riktigt bra.
Båthandlaren rekommenderade den för att den är kraftigare än en 4-taktare och väger mindre. om du kollar på blocket och andra ställen så är 75% nya 2-taktare.
October 24, 2001
Dry_Ice wrote: [quote=Pulka]bara kvar att döpa den till "båten anna" nu 🙂 .Ang priset vet jag inte alls men en 2takts motor hör inte hemma i en nyare båt idag. Bra att vänta till hösten att köpa båten, borde vara billigare nu.
Modernare 2-taktare är riktigt bra.
Båthandlaren rekommenderade den för att den är kraftigare än en 4-taktare och väger mindre. om du kollar på blocket och andra ställen så är 75% nya 2-taktare.
Det han menade var att motorn hade en annan effekt- och momentkurva an en 4-taktare. Den enda fordel jag ser en tvataktare har mot en fyrtaktare ar att den vager mindre, men den nackdelen ar minimal enligt mig. I alla all nar man narmar sig de vikterna en tvataktare i runt 75-hastersklassen vager.
En fyrtaktare ar som andra har skrivit: Tystare, branslesnalare, och snallare mot miljon och kommer antaglien inte skattas lika hart om nagot sant forslag driver i kraft. Tyvarr ar de dyrare men om man koper sa pass nya saker tycker jag att det kan vara vart valja en bat med fyrtaktsmotor eller en bat utan motor och kopa motor separat. Nagot som kan vara lite omstandigt da folk oftast "paketsaljer".
Angaende varfor folk saljer sina tvataktatare ar antaglien till forman for en nyinkopt fyrtaktare skulle jag tippa pa.
Men kan val anda tillagga att det inte ar sa att det ar ett direkt daligt kop. Ak och njut av det trevliga batliv ni kommer att fa. Nagot jag inte har haft till till denna sommaren. 🙁 Noje ska man inte varderas i pengar utan i upplevelser!
1 Guest(s)