Båt inhandlad!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Båt inhandlad!
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 14, 2006 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var saken klar!

Idag så köpte min far en båt att ha vid sommarstugen, det blev en Ryds 510 GTI med en 75 hk Mercury 2 takts.

Pris: 131 000 kr med dynsats, lås och allt man kan tänka sig. Om man kollar på blocket så går båtarna för drygt 115 000 kr och då är dem 2 år gamla, verkar som båtar håller bättre i värde än bilar 🙂

Lite bilder:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]

Verkar det vara ett bra köp någon som kan något om båtar ? För vi kunde ingenting för 2 dagar sedan men det verkar som denna båt är bra. Kommer användas till vattensporter och dagsutflykter!

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1077476
September 14, 2006 - 1:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nice. Kan tro det med att båtar inte sjunker i värde lia fort som bilar, de rostar ju inte lika lätt heller. Tänker på såna i glafiber och så.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1077479
September 14, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ju trevligt, 2t + båtmotor = verkningsgrad som stearinljus och halleluja vad staten kommer gilla dig. 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1077482
September 14, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Schysst. Jag vill oxå köpa båt, men brist på båtplats och tid hindrar mig.

Dry_Ice
Member
Medlem
1077488
September 14, 2006 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Toppar på ~38 knop säger folk, och man drar lätt två st vattenskidåkare/wakeboard i 25 knop 🙂

2-taktarna är lite starkare än 4-taktarna om jag uppfattat det rätt, men sen så måste man ha olja och de låter lite mer... men vi ska bara leka utav h*lvete så det blir bra !

Pulka
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
1077489
September 14, 2006 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

bara kvar att döpa den till "båten anna" nu 🙂 .Ang priset vet jag inte alls men en 2takts motor hör inte hemma i en nyare båt idag. Bra att vänta till hösten att köpa båten, borde vara billigare nu.

niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
1077533
September 14, 2006 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu vart jag sugen på wakeboard :arg:

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1077575
September 14, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Toppar på ~38 knop säger folk, och man drar lätt två st vattenskidåkare/wakeboard i 25 knop 🙂

2-taktarna är lite starkare än 4-taktarna om jag uppfattat det rätt, men sen så måste man ha olja och de låter lite mer... men vi ska bara leka utav h*lvete så det blir bra !

De drar även mer bränsle, har enklare konstruktion och är piggare. Åh det här fick mig att tänka på en sak: Fordonskunskap imorn 🙂 Wiii!

Hoppas att du blir nöjd! 😀

Dry_Ice
Member
Medlem
1077663
September 14, 2006 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Pulka wrote: bara kvar att döpa den till "båten anna" nu 🙂 .Ang priset vet jag inte alls men en 2takts motor hör inte hemma i en nyare båt idag. Bra att vänta till hösten att köpa båten, borde vara billigare nu.

Modernare 2-taktare är riktigt bra.

Båthandlaren rekommenderade den för att den är kraftigare än en 4-taktare och väger mindre. om du kollar på blocket och andra ställen så är 75% nya 2-taktare.

Redhawk
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
1077991
September 16, 2006 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: [quote=Pulka]bara kvar att döpa den till "båten anna" nu 🙂 .Ang priset vet jag inte alls men en 2takts motor hör inte hemma i en nyare båt idag. Bra att vänta till hösten att köpa båten, borde vara billigare nu.

Modernare 2-taktare är riktigt bra.

Båthandlaren rekommenderade den för att den är kraftigare än en 4-taktare och väger mindre. om du kollar på blocket och andra ställen så är 75% nya 2-taktare.

Det han menade var att motorn hade en annan effekt- och momentkurva an en 4-taktare. Den enda fordel jag ser en tvataktare har mot en fyrtaktare ar att den vager mindre, men den nackdelen ar minimal enligt mig. I alla all nar man narmar sig de vikterna en tvataktare i runt 75-hastersklassen vager.

En fyrtaktare ar som andra har skrivit: Tystare, branslesnalare, och snallare mot miljon och kommer antaglien inte skattas lika hart om nagot sant forslag driver i kraft. Tyvarr ar de dyrare men om man koper sa pass nya saker tycker jag att det kan vara vart valja en bat med fyrtaktsmotor eller en bat utan motor och kopa motor separat. Nagot som kan vara lite omstandigt da folk oftast "paketsaljer".

Angaende varfor folk saljer sina tvataktatare ar antaglien till forman for en nyinkopt fyrtaktare skulle jag tippa pa.

Men kan val anda tillagga att det inte ar sa att det ar ett direkt daligt kop. Ak och njut av det trevliga batliv ni kommer att fa. Nagot jag inte har haft till till denna sommaren. 🙁 Noje ska man inte varderas i pengar utan i upplevelser!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 245
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL