September 27, 2005
För en snabb konditionsökning är det väll intervall som är det bästa sättet.
EDIT: såg din edit. nu.
Då skulle jag rekommendera att om du springer 4 ggr per vecka så kör du två st pass med 20 min löpning, 20 min internvall. och de andra två passen tar du med en banan och äter när du brukar sluta och så fortsätter du lika länge till. (Dvs spring 40 min, ät banan, spring ca 40 till)
March 10, 2002
csm101 wrote: Finns ingen mirakelkur för kondition, till skillnad för styrka.
Spring så mycket o så fort du kan.
Är väl ganska dumt. Bättre att lägga sig på ett lagom tempo så man orkar mer än 1 minut. Men som sagt, är väl bara att springa. Kondition får man tillbaka på några veckor om man bara vill.
August 11, 2005
Dehman wrote: Är väl ganska dumt. Bättre att lägga sig på ett lagom tempo så man orkar mer än 1 minut. Men som sagt, är väl bara att springa. Kondition får man tillbaka på några veckor om man bara vill.
Varför skulle det vara dumt? Det hade varit dumt om TS aldrig sprungit innan ja, men i inte i detta fallet.
April 13, 2007
Den vetenskapligt bevisade bästa metod för att förbättra syreupptagningsförmågan är att springa snabbt i 12 sekunder, för att sen jogga lugnt i 12 sekunder. Eller tills pulsen gått ner till vad den borde varit om du bara joggat lugnt. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur mycket av maxpuls det är det ska ligga på, å inte hur många gånger man ska göra det.
En annan metod är att ta fiskolja, dvs omega 3. Det gör att blodet rinner lättare och mer syre kan då transporteras. Har en liten aning om att det var något mer det hjälpte till med, men resultatet blir iaf bättre kondition. Detta är åxå vetenskapligt bevisat.
Fiskolja finns lättast å kanske billigast att hitta på ica maxi. Finns från 35% till ca 70% halt av omega 3 eller nåt sånt. Köp den med högst. Det är väldigt svårt att överdosera fiskolja, enda bieffekterna jag kan komma på nu är att det tillsätts e-vitamin för att det inte ska härskna, och det kan man överdosera. Man kan åxå få lös avföring, speciellt i början tills magen vant sig. Men det problemet löser du lättast med fiberrik mat.
3-4gram fiskolja kan du nog ta per dag utan att få magproblem, överdosering av e-vitamin behöver du inte vara rädd för vid sån dos. Sprid intaget över dagen, och ta det tillsammans med mat.
Ett tredje alternativ är att ta kosttillskottet Ginkgo Biloba. Det fungerar på samma sätt som fiskolja, dvs det gör att blodet rinner lättare och därmed transporterar mer syre. Vetenskapligt bevisat här med. Dos vet jag inget om tyvärr.
Ginkgo Biloba är tyvärr inte lika effektivt som fiskolja, men vill du ha absolut mest effekt kan du ta så hög dos fiskolja som möjligt tills du får magproblem eller överdoserar e-vitaminet, å sen lägga till Ginkgo biloba åxå.
April 13, 2007
Kreatin kan du ju kolla upp åxå. Tror dock man måste ta det i typ 2veckor innan det ger effekt.
Annars är väl vilan det som många glömmer bort att maximera. Sov gott, å tillräckligt länge. Ha det tyst, mörkt, svalt å lagom mjukt. Inget koffin 12 timmar innan du ska lägga dig. Du kanske sover bra ändå, men faktum är att koffin höjer blodtrycket och gör hjärnan lite mer uppe i varv. Så att förbättra sömnen är minst lika viktigt som att förbättra träningen!
Vet ju inte på vilket sätt du ska prestera, men det låter som att du laddar inför en tävling eller liknande. Om du har möjlighet att lyssna på musik när du tävlar kan det vara bra. Det är bevisat att musiklyssnande höjer syresättningen i kroppen i upp till två minuter efter man slutat lyssna. Så kan du inte lyssna medans du tävlar, kan du kanske göra det ända fram tills starten går eller vad det nu är.
May 8, 2001
emokid wrote: Kreatin kan du ju kolla upp åxå. Tror dock man måste ta det i typ 2veckor innan det ger effekt.
Annars är väl vilan det som många glömmer bort att maximera. Sov gott, å tillräckligt länge. Ha det tyst, mörkt, svalt å lagom mjukt. Inget koffin 12 timmar innan du ska lägga dig. Du kanske sover bra ändå, men faktum är att koffin höjer blodtrycket och gör hjärnan lite mer uppe i varv. Så att förbättra sömnen är minst lika viktigt som att förbättra träningen!
Vet ju inte på vilket sätt du ska prestera, men det låter som att du laddar inför en tävling eller liknande. Om du har möjlighet att lyssna på musik när du tävlar kan det vara bra. Det är bevisat att musiklyssnande höjer syresättningen i kroppen i upp till två minuter efter man slutat lyssna. Så kan du inte lyssna medans du tävlar, kan du kanske göra det ända fram tills starten går eller vad det nu är.
Eftersom vi inte vet vad det är han ska göra så kanske inte detta stämmer men kreatin verkar inte vara rätt för honom då jag TROR att det är någon form av konditionsaktivitet han ska prestera i. Att då ta kreatin vilket kan göra att man kan samla på sig flera kilo vätska (olika mkt för olika personer) kommer då knappast att hjälpa honom. Effekten av kreatin är ju att man får mer ATP i musklerna men det räcker inte så länge... Borde funka bäst för styrkesporter.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
September 27, 2005
Ang. att vara på topp vid tävlingen:
Vasaloppet wrote: Kostuppladdning
I samband med längre fysiska ansträngningar kan uthålligheten ökas genom kostuppladdning, eller kolhydratuppladdning som det egentligen handlar om. Den kan göras på olika sätt. Här presenteras förslag på en metod. Det är inte säkert att någon effekt av kolhydratuppladdning uppnås överhuvudtaget. Det skiljer mellan individer men kan vara värt ett försök.Måndag-onsdag:
Undvik kolhydrater och minska födointaget som helhet (vanlig husmanskost utan kolhydratrika inslag är OK). Träning bedrivs i låg fart med ett längre distanspass inlagt på onsdagen. Kroppen känns matt eftersom vi tär på depåerna.Torsdag-fredag:
Dags att börja äta kolhydrater. Öka intaget stegvis så undviker du magproblem. Ät inte mer än vanligt men se till att födan är kolhydratrik och helt utan fett. Dela upp matintaget på flera tillfällen än vanligt. Vila helst, annars bara mycket lätt träning.Lördag:
Dagen före tävling ska kosten bestå av alla de vanliga beståndsdelarna (kolhydrater, protein och fett) men fortfarande med betoning på kolhydrater. Var försiktig med mängden mat så inte kroppen känns tung och uppblåst när det är tävlingsdags. Genomför ett lättare uppmjukningspass.Vasaloppsdagen:
En rejäl grötfrukost och sedan är det dags att "släppa lös" den energi som kroppen med hjälp av kolhydraterna lagrat upp inför 90-kilometersturen.
EDIT: Som många sagt är det bra med intervaller. Tänk bara på det jag skrev; spring 20 min vanlig löpning först! Det är inte bra för kroppen att gå upp nära maxpuls ouppvärmd och det tar 20 min att bli riktigt varm. Även om många verkar tro annat.
November 27, 2003
Vilket fall, rör på dig mer hur som helst. Intervall träna intensivt och ät ordentligt.
Det stämmer bra att det är så gott som omöjligt att överdosera Omega3, däremot ska man akta sig för konserveringen som sagt. Ät mycket fisk annars om du är orolig.
jonaz wrote: Eftersom vi inte vet vad det är han ska göra så kanske inte detta stämmer men kreatin verkar inte vara rätt för honom då jag TROR att det är någon form av konditionsaktivitet han ska prestera i. Att då ta kreatin vilket kan göra att man kan samla på sig flera kilo vätska (olika mkt för olika personer) kommer då knappast att hjälpa honom. Effekten av kreatin är ju att man får mer ATP i musklerna men det räcker inte så länge... Borde funka bäst för styrkesporter.
Instämmer till fullo.
//Andreas
April 24, 2007
Kreatin ger inte den fördel jag är ute efter här dvs uthållighet. Kommer bara köra på fiskolja + intervaller efter en ordentlig uppvärmning á 15-20 min 😉
EDIT: fiskolja inköpt:
[Image Can Not Be Found]
September 3, 2001
nvidiaamd wrote:
nått tips på nått man kan göra för att få ut det lilla extra dagen då man msåte prestera högt och länge? maximera uthålligheten den sista dagen alltså?
Vila dagarna före loppet/tävlingen. Jag har alltid minst 4 dagars vila i kroppen innan en tävling. Då är man taggad och musklerna är inte ansträngda.
April 24, 2007
@combat: har väl blivit ett simpass under veckan, fast jag är lite sjuk nu så jag har inte tränat sen i lördags. Hoppas jag är frisk tills torsdag iallfall. "loppet" är denna kommande måndagen, 15:e 😉
@sebbe det ska jag tänka på 🙂
@kling: gäller detta även om själva loppet "bara" är 2000 meter och målet är att springa på snabbast möjliga tid? tänker mig att din teori passar riktig långdistans bättre kanske :/
2 Guest(s)