January 4, 2001
ojdå wrote: Det gäller alla sporter. Nu börjar jag bli tjatig men: värm för fasen upp riktigt inför loppet också! Speciellt om det är så kort! testa dig själv med tidtagning att springa 2000 m med riktig uppvärmning (20 min) och utan uppvärmning så får du se.
Uppvärmning är ganska individuellt. När det gäller skaderisk så har forskning visat att uppvärmning inte minskar risken för skador.
Det viktigaste är att äta rätt, snabba kolhydrater är viktigt vid konditionssporter (ska tas _direkt_ efteråt). Kan vara svårt att lösa detta med mat, så ett tips är att köpa maltodextrin och ta efter varje löprunda.
När det gäller uppladdningsfas med kreatin så beror det på vilken typ av kreatin man tar. Kreatin monohydrat behöver en uppladdningsfas på ett par veckor. Kre-Alkalyn däremot behöver ingen uppladdningsfas. Köp en burk kre-alkalyn och testa om du är intresserad.
July 27, 2002
Personligen gillar jag inte att hålla på att trycka i mig massa extra saker. Men någon form av återhämtare behöver du förmodligen efteråt.
Kör vanlig kardiovaskulär intensitetsträning och ät normalt, få det till en vana istället för att överdramatisera med massa oljor, pulver och kreatin etc.. då ruttnar du bara lättare + betalar extra pengar för ett icke nämnvärt bättre resultat.
January 4, 2001
Callister wrote: Kör vanlig kardiovaskulär intensitetsträning och ät normalt, få det till en vana istället för att överdramatisera med massa oljor, pulver och kreatin etc.. då ruttnar du bara lättare + betalar extra pengar för ett icke nämnvärt bättre resultat.
Fast maltodextrin är i princip gratis, så några extrapengar är det inte direkt tal på. Mat är alltid bäst, men det kan vara väldigt svårt att få i sig mat direkt efter träningen, då är maltodextrin ett bra alternativ för att sen äta mat. (maten ska självklart inte ersättas med maltodextrinet)
July 27, 2002
Coore wrote: Fast maltodextrin är i princip gratis, så några extrapengar är det inte direkt tal på. Mat är alltid bäst, men det kan vara väldigt svårt att få i sig mat direkt efter träningen, då är maltodextrin ett bra alternativ för att sen äta mat. (maten ska självklart inte ersättas med maltodextrinet)
Jo jag håller med på det, som jag skrev i inlägget först "Men någon form av återhämtare behöver du förmodligen efteråt". 🙂 🙂
April 14, 2002
nvidiaamd wrote: Det som vi ska göra på måndag är ett såkallat: Cooper test men vi ska springa en fast sträcka på 2000m, hur går detta ihop med hur cooper testet brukar vara annars, låter konstigt :/
Jag är en kille på 17 år 😉
De Cooper test jag gjort har alltid varit 2000m.
March 10, 2002
Klart du ska träna i helgen, trötta ut musklerna så mycket som möjligt! Så klarar du nog av din bästa tid!
Ska jag vara ärlig så handlar inte 2000meter om träning, klart du måste ha grunden, men annars är det bara vilja. Men 2km är en såpass liten sträcka så det handlar mest om psyke och vilja. Jag tror inte att detta såkallade "lopp" har någon som helst betyeldse för dig.
Jag sprang det på 10:3x slår du inte det så ska jag skratt åt dig.
Edit: Att försöka bevisa något i gymnasiet är bara löjligt, jag kunde ödslat min tid på bättre saker än att springa. Kondition är inget bra mått att mäta prestation, vem som hälst kan fixa OKEJ kondition på nolltid.
Edit: Kan ju säga, jag sprang milen på 43 minuter, detta utan någon som helst träning på 4-6 månader.
April 24, 2007
Ja idag var det dags, jag sprang på 11.30 och jag är inte riktigt nöjd som ni kan tänka er. Men jag är inte 100% frisk heller så det finns marginal att förbättras en del. Vi ska springa igen på måndag nästa vecka. Har ni några tips på hur jag ska träna under veckan för att få bästa möjliga tid och slipa mig ner mot under 10 min iallafall?
Jag gissar på att det är högintensiv träning som gäller?
Tacksam för alla svar åter en gång 🙂
1 Guest(s)