November 22, 2001
nvidiaamd wrote: Tänkte mest på att: Cooper test ska väl vara så att du springer nära din personliga max i 12 min och sedan mäter sträckan du sprungit?
Står så på samtliga sidor jag läst iallafall 😕
Har inte googlat det men alla test jag gjort genom åren med gympalärare och i lumpen har varit 2km och så mäts tiden.
Har för mig runt 8 min var MVG gräns 🙂
November 27, 2003
Json_81 wrote: Har inte googlat det men alla test jag gjort genom åren med gympalärare och i lumpen har varit 2km och så mäts tiden.
Har för mig runt 8 min var MVG gräns 🙂
Vilket är ett helt åt helvete felaktigt sätt att sätta betyg, men det är en annan histora.
//Andreas
April 24, 2007
opA87 wrote: Har bara småläst detta inlägg men eftersom du bor i Göteborg kanske du skulle kontakta min farsa som är långdistans / maratonlöpare och har runt 40 år som aktiv långdistanslöpare 😉
Låter intressant , tyvärr är det lite sent så jag får tacka nej 😕
Fast nu har jag tränat klart för denna veckan och ska vila i helgen och försöka äta så nyttigt som möjligt i helgen. vad är det optimala att äta som frukost den dagen? En banan är väl rätt så bra dessutom ca 30 min innan själva loppet va?
@Delph1: jag håller med om att man inte ska betygsätta rena resultat utan snarare förbättringar och motivationen som eleven uppvisar.
November 27, 2003
nvidiaamd wrote: @Delph1: jag håller med om att man inte ska betygsätta rena resultat utan snarare förbättringar och motivationen som eleven uppvisar.
Nu är det ju så att det står i läroplanen att elever ska betygsättas efter ansträngning och deltagande, inte efter resultat.
//Andreas
March 10, 2002
Delph1 wrote: Vilket är ett helt åt h*****e felaktigt sätt att sätta betyg, men det är en annan histora.
//Andreas
Det är denna mentalitet som gör att Sverige suger när det kommer till idrott. Det är tabu att tävla. Det är väl ganska självklart att en som gör allt hälften så bra som Per inte ska få MVG bara för att han försöker. Visst alla har inte samma förutsättningar, men det gäller mer än bara idrotten.
Tacka vet jag Kina, de vet hur man fostrar stjärnor.
November 27, 2003
Dehman wrote: Det är denna mentalitet som gör att Sverige suger när det kommer till idrott. Det är tabu att tävla. Det är väl ganska självklart att en som gör allt hälften så bra som Per inte ska få MVG bara för att han försöker. Visst alla har inte samma förutsättningar, men det gäller mer än bara idrotten.
Tror du missförstod mig där. Jag är helt för att tävla, men idrott är undervisning det med. Bara för att en person är klenare än en annan och inte kan lyfta lika många kilo men sliter lika mycket för det så visst förtjänar han ett gott betyg. Alldeles för många glider åp räkmackor när det gäller idrotten med. Minimal ansträngning, men man är snabb eller stark tack att man sportar bredvid skolan, hur fel är inte det då att få ett högt betyg?
Tacka vet jag Kina, de vet hur man fostrar stjärnor.
Ganska få svenskar skulle palla den träningen är jag rädd, vi är för bekväma och lever utan speciellt mycket press.
//Andreas
November 27, 2003
Dehman wrote: Då är det lika fel att de såkallade "läshuvuden" får bra betyg i andra ämne med mindre ansträngning. Bara för att de har lättare för att lära.
Verkligen, saken är den att det är skrivet att idrott ska behandlas annorlunda och inte vara resultatbaserat. Jag säger inte att det rätt dock, för det borde vara samma över alla ämnen.
//Andreas
March 10, 2002
Delph1 wrote: Verkligen, saken är den att det är skrivet att idrott ska behandlas annorlunda och inte vara resultatbaserat. Jag säger inte att det rätt dock, för det borde vara samma över alla ämnen.
//Andreas
Hehe okej, missuppfattade lite då 🙂
För övrigt har Thern skrivit en riktigt bra krönika, kanske lite OT men helt klart värd att läsa.
November 27, 2003
Dehman wrote: Hehe okej, missuppfattade lite då 🙂
För övrigt har Thern skrivit en riktigt bra krönika, kanske lite OT men helt klart värd att läsa.
Klart läsvärd. "Alla ska med" är nog inte det bästa ändå.
//Andreas
1 Guest(s)