Bättre att ge än att få julklappar!?!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bättre att ge än att få julklappar!?!
alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 28, 2009 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter alla julklappstrådar så kan jag inte låta bli att skapa denna tråd.

Iår så fick jag två stycken julklappar. En spikmatta av min tjej samt en stavmixer ed visp och skål till. Mixern fick jag av min bror genom ett julklappsbyte.

Julklappsbyte som min familj gör går till såhär. Vi lottar på min födelsedag (30nov) vem ska ge julklapp till. 300kr är beloppsgränsen och alla får något vettigt.

Jag har kommit till insikt att det är roligare att se minen och hur folk reagerar när dom får paket. Min tjej fick brukanderätt på en Volvo V40 där jag slagit in nycklarna i en liten ask. Var väldigt glädjande att se reaktionen. Hon fick också ett presentkort på 1000kr till underkläder, japp jag ska med och shoppa. 🙂

I julklappsbytet gäller det att tänka till vad folk kan behöva och ha nytta av alternativt tycka om. I år skulle jag ge till min lillebror som fick en vedkorg eftersom dom haft en uppskuren 25 liters dunk att bära in ved i.

Gav även bort egenbakad vörtbröd samt lite chocklad till mormor samt farmor&farfar. Dom tre vill absolut inget ha men är roligt att se när dom får saker som för mig inte betyder mycket men mer tanken till dom.

Mitt brorsbarn fick en traktor med kärra modell större.

Så hur resonerar ni andra. Är ni gamar som enbart vill ha eller blir det ett nödvändigt ont att få julklappar? Dom flesta som hänger här på NH är ganska gamla och bör då ej falla under kategorin barn.

När det kommer till vuxna så tycker jag att det är bättre att inte ge julklappar utan att man själv köper det man vill ha. Då får man inget halvdant osv.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1240187
December 29, 2009 - 12:02 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker man kan köpa till barnen. Vi vuxna köper vad vi själva vill ha, blir ju bara ytbyte av pengar annars bara.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1240188
December 29, 2009 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

att se reaktionen på den som man gett en fin julklapp är mycket värd, men det kan ju kännas lite tråkigt i efterhand när man gett någon något för 2000kr så att den personen (min då 19årige bror) blir så glad att han kramar mig av lycka, jag minns inte äns vad vad jag fick av honom, i år (20år) så fick jag en reflex
av mamma strumpor
av pappa inget
alla blev glada av sina julklappar, utom jag då, jag begär inte mycket men det hade kanske varit roligare med att få något finare än strumpor och en reflex.
men jag fick i alla fall nöjet av att göra andra glada i år igen 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1240193
December 29, 2009 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har försökt (i rätt många år) att få bort julkappar bland oss vuxna.
Lyckades ganska bra i år.
Vi stod för julbordet vilket var uppskattat av släkten.

De köpte kläder / leksaker till min dotter, mycket bättre än att de köper något till mig 🙂

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1240195
December 29, 2009 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har näst intill aldrig fått nånting jag blivit så glad för, Har därför börjat överskatta julen, Och vill ingenting ha..
Däremot försöker ja så gott ja kan tillfredsställa mina syskonbarn och småsyskon så gott ja kan..
får lite dåligt samvete för att man inte spenderar så mycket på julklapparna, Men de e ju faktiskt tanken som räknas..

Systersonen fick min skateboard iår, som ja använt kanske 2 ggr, Men som han tjatade på sin mor (Min syster) att hon skulle köpa till honom i somras..
min andra systers dotter fick tyvärr ingenting iår, pga min usla ekonomi (aka stämpling) strulat .. =/
Får gottgöra de på nåt sätt..

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1240196
December 29, 2009 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

det var många år sedan jag blev riktigt upphetsad av att få julklappar, tycker det är mycket roligare att ge

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1240197
December 29, 2009 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är kul att både ge bort och få julklappar. Det behöver inte vara väldigt dyra saker men gärna genomtänkta. Får man en genomtänk present så blir man jätteglad (vilket alltid är fallet här hemma). Sen tycker jag det är kul att gå runt och handla och ge bort julklappar också, vilket även de andra här hemma gör. Så här är det stora lass med julklappar på julafton och alla är alltid glada!

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1240204
December 29, 2009 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag satsar alltid på snygga packet. Till vuxna är det värt mycket mer än vad som är i 😉

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1240215
December 29, 2009 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

igår fick jag 5 försändelser från Asien, det var grejer som jag själv hade beställt till mig själv, det var som julafton att sitta och öppna paket, så jag blev glad, jag fick ju det som jag ville ha bara det att jag betalat för det själv.

det här med att slå in paket har vi mer eller mindre slutat med, ingen av mina 4 presenter i år var inslagna, och ingen av dom som jag fick var inslagna.
däremot så löste jag det med paketöppningsspänningen med att jag bad min bror blunda när han fick min julklapp i händerna så att han fick gissa lite vad det var för något.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1240241
December 29, 2009 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag köper till alla och ger brett och vitt. Till och med vänner som inte väntade sig något. Ge är det bästa med julen, men givetvis är det kul att få paket som är riktigt genomtänkta med 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 434
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL