February 25, 2006
Efter många telefonsamtal verkar allt löst sig. Vänligen läs.
Användaren codeprophet hade ute en annons om en dator. Datorn var komplett förutom skärm, tangentbord samt mus.
Jag bjöd på hårddisken och fick klartecken att köpa den. Satte in pengar och han lovade att skicka nästa dag.
Det gick ett par dagar, kanske 1 v. och hårddisken hade inte dykt upp. Ringde han, och han sa att han skickat den. Ok tänkte jag.. Bestämde mig för att vänta lite till.
Efter ytterliggare 2 v. får jag ett PM från en som köpt hela datorn. ("blirren" här på Tech.) Inkl. hårddisken. Han har sett att jag bjudit på hårddisken och undrar om jag fått den. Svaret är nej. Och döm av min förvåning, när jag får höra att han köpt hela datorn, men inte fått den. Det har då gått ca 3 v.
Efter ytterliggare 2 v. ringer "blirren" till codeprophet och kollar läget. Hans mamma har tydligen gått bort. Därför har han inte skickat. Detta förstår vi självklart, och bestämmer oss för att vänta ytterligare.
Under denna tid, har "blirren" och jag kontakt via MSN. Där vi pratar med varandra om vi hört nåt. Men inget nytt på säkert 2 v.
"blirren" lyckas få fram nummret till han morfar. Hans morfar säger att codeprophet är i GBG och letar efter lägenhet. (Han behövde alltså bara snabba pengar för att kunna flytta.) Vi ligger i och ringer hans morfar ett flertal gånger, (som verkar seriös och tycker det är dåligt att vi inte fått våra saker). codeprophet kommer vid ett tillfälle hem. Hans morfar lovar då att han ska säga till codeprophet om alla våra samtal, samt av han ska skicka sakerna. Och 1 v. senare har "blirren" sin dator hemma hos sig. Dock fattas det flera saker. Oklart om vad. Men "blirren" är klart missnöjd men ändå glad över att han inte blivit helt blåst.
Men min hårddisk syns inte till.. Det har nu gått ca 5-6 v.
"blirren", som köpt hela datorn, får med en hårddisk. En Maxtor 200GB. JAG hade ju betalt för en exakt sådan! Jag ringer och undrar vad det är frågan om! Då säger codeprophet ´s morfar, ( codeprophet har vi nu inte haft kontakt med efter samtalet om att han mor har gått bort. Han är tyligen i GBG och har ingen telefon.) att codeprophet sagt att han har 2 st hårddiskar.
Varför stod det då inte att han hade 2st hårddiskar i annonsen!?
Okej, säger jag. "Kan Du skicka den då?" Han svarar att codeprophet kommer hem igen om några dagar, och då skickar Han den, då pappan inte vet var den finns.
Nu har det gått ca. 2 månader. Och jag bestämde mig för att ringa idag. Har inget nummer till codeprophet utan pratar återigen med hans far.
Idag säger hans morfar såhär:
"Hårddisken tog codeprophet med sig till GBG. Han sa att han skulle möta dig (alltså mig.) där."
Jag har alltså blivit lurad... Jag har inte haft kontakt med codeprophet på ca 2 månader. Blir förbannad. Som tur var, hade codeprophet fått telefon och jag bestämde mig för att höra vad killen hade att säga. Nummret fick jag av den snälla morfar. Stor eloge till dennes hjälp!
Ringer till codeprophet snabbt som blixten och säger att jag inte mottagit hårddisken på 2 månader. Vad får jag för svar?
"Den skickade jag för jättelängesen!"
Varpå jag svarar; Nej! Din morfar sa att du skulle möta mig i GBG, snacka inte skit utan sätt över mina pengar fort som fan på mitt konto! Hänvisar också till en polisanmälan om han inte lyder.
Hans röst blir ynklig och han försvarar sig inte ens. Det var alltså bara en lögn att han skickat den. Annars hade han ju självklart hänvisat till att posten slarvat bort den. Men han säger inget om det utan bara; "Ja, okej. För över dina pengar imorgon."
Jag betraktar detta som att han ljugit. Riktigt mycket! Det fanns aldrig 2 st hårddiskar! Hade inte jag och "blirren" som köpte hela datorn legat i och ringt hans far flera gånger hade "blirren" nog inte fått datorn heller. Det tog över en månad för honom att få datorn! Efter många, många samtal...
Jag har köpt och sålt ett flertal saker på både Tech och Nordichardware. Men efter detta kommer jag inte handla av någon som inte är känd sedan tidigare! Aldrig!
Med denna händeles vill jag varna er som köper mycket. Kolla upp personen i fråga. Noga!
Det var rena turen att vi fick tag i hans pappas nummer. Då codeprophet´s mobil har varit avstägd sedan samtalet om hans mor. Som antagligen även det var skitsnack! Hoppas verkligen man inte ljuger om en sådan sak, men denna person verkar vara en lögnare utan dess like, så varför inte...
Var tungen att få ur mig detta. Är så förbannad! Hur kan man lura människor såhär!? Hur kan man sova gott om natten när man vet att man lurat någon?
February 25, 2006
June 17, 2005
världen är rutten, därför köper jag aldrig via förskotsbetalning.
köper bara av: seriösa företag(postförskott eller över disk), människor jag kan möta så jag verkligen inte kan bli lurad, genom människor jag känner/litar på!
tydligen kan folk sova och må bra med att dom lurat folk på sitt samhälle, människor är själviska svin som faktiskt många gånger inte förtjänar att leva(tur att djuren inte är som vi för då skulle vi ha massiva och allvarliga problem).
men det finns ärligt folk kvar med det år tråkigt nog dom som får lida ofta...
February 12, 2004
Hejsan
Jag verkar nog som en blåögd blodin
Och betalar innan leverans *det har fungerat skapligt hitils "Jag kan ju tjata i ihjäl dom *
Men vilken svinpäls du har med att göra
Jag vet inte hur vi skall hjälpa dig
Det betyder att man skall köper av seriösa här på forumet och andra forum
Och hur vet man det ?
Man köper och betalar 10%innan leverans och resterande 90%+ frakt vid leverans (om det inte är någon man litar på)
Elmor har fixat till en bra sida som är kanon
http://rec.elmor.se/ )
Jag får önska alla en trevlig helg
Johannabull
December 17, 2005
Wingman wrote: Anledningen att jag hatar att utföra sådana affärer, tyvärr, har väl för lite förtroende på mänskligheten antar jag och jag hoppas att ingen tar åt sig men det är något i mig som kommer aldrig att ändras. Affärer ska göras ansikte mot ansikte.
Jag som bor i Kiruna då, hur ska jag kunna köpa saker face to face t.ex hehe?
Jag har gjort affärer i flera år, visst någon gång har det gått åt helvete. Men det är då INTE ofta. Sen så kör jag ofta så här om någon är ny på forumet och vill sälja. Att dom skickar först och får betalat när jag mottagit varan. Har också fungerat fin fint..
Annars finns ju metoder som payson med betalgaranti/internetgriro osv.
May 1, 2004
Bjornstrom wrote: [quote=Wingman]Anledningen att jag hatar att utföra sådana affärer, tyvärr, har väl för lite förtroende på mänskligheten antar jag och jag hoppas att ingen tar åt sig men det är något i mig som kommer aldrig att ändras. Affärer ska göras ansikte mot ansikte.
Jag som bor i Kiruna då, hur ska jag kunna köpa saker face to face t.ex hehe?
Jag har gjort affärer i flera år, visst någon gång har det gått åt h*****e. Men det är då INTE ofta. Sen så kör jag ofta så här om någon är ny på forumet och vill sälja. Att dom skickar först och får betalat när jag mottagit varan. Har också fungerat fin fint..
Annars finns ju metoder som payson med betalgaranti/internetgriro osv.
Du må ha lite fler erfarenheter än vad jag har i sådana fall, jag är trots allt en enkel spelman 🙂
January 30, 2002
Hej, jag vet inte om jag har blivit blåst av en kille här på forumet, han har inte hört av sig på forumet och intte kollat sin PM box.
Har hittat hans nummer på eniro, så jag får väl ringa och jaga han, fast det känns så drygt, då det inte handlar om nån stor summa pengar.
December 3, 2004
Ja det är synd att dessa stackars ungdomar ska livnära sig på att blåsa folk..
Sådant leder oftast till värre saker och tillslut sitter de i ett sådant klister att det står 5personer runt om en ute i skogen med både motorsågar och basebollträn..
Sen tycker jag att folk ska skärpa sig!
Jag sålde min dator igår, killen som köpte den betalade oavkortat 11.000:- till mitt kontot i förskott i fredags. Givetvis fick han sin dator idag och allting gick som det skulle, jag är ingen lurendrejare och skulle aldrig behöva göra så, har rent jobb och annat att tänka på än att förstöra för folk. Jag försökte t.om förklara för honom att han kunde ge en handpenning på 500:- i början och resten vid köp! :cy:
Men tänk om denna kille hade betalat "fel" person?
Folk är fortfarande för godtrogna, precis som att allt på aftonbladet är sant och Gud finns..
December 17, 2005
k6-2 wrote: Hej, jag vet inte om jag har blivit blåst av en kille här på forumet, han har inte hört av sig på forumet och intte kollat sin PM box.
Har hittat hans nummer på eniro, så jag får väl ringa och jaga han, fast det känns så drygt, då det inte handlar om nån stor summa pengar.
Har väl ingen betydelse om det handlar om mindre summor.. Principen som gäller..
December 17, 2005
Amstaff wrote: Ja det är synd att dessa stackars ungdomar ska livnära sig på att blåsa folk..
Sådant leder oftast till värre saker och tillslut sitter de i ett sådant klister att det står 5personer runt om en ute i skogen med både motorsågar och basebollträn..Sen tycker jag att folk ska skärpa sig!
Jag sålde min dator igår, killen som köpte den betalade oavkortat 11.000:- till mitt kontot i förskott i fredags. Givetvis fick han sin dator idag och allting gick som det skulle, jag är ingen lurendrejare och skulle aldrig behöva göra så, har rent jobb och annat att tänka på än att förstöra för folk. Jag försökte t.om förklara för honom att han kunde ge en handpenning på 500:- i början och resten vid köp! :cy:
Men tänk om denna kille hade betalat "fel" person?
Folk är fortfarande för godtrogna, precis som att allt på aftonbladet är sant och Gud finns..
11K i förskott.. Då måste han ha stort förtroende på dig.. Jo men varför folk blir 'rånade' över internet har nog med att göra då det är så lätt.. Du behöver bara göra en annons och ha ett bankkonto. Sen väntar du in alla godtrogna svenskar som vill göra en bra affär..
Och vi vet alla hur hjälpsamma Svenska polisen är vid sånna här ärenden.. Jag tycker man borde göra minipost 100 inlägg eller något förens man kunde göra en egen annons i köp/sälj..
January 30, 2002
Jag har sålt och köpt mycket på forumet här, men har bara 85posts
Killen som troligen har blåst mig har däremot positivt omdömme på http://rec.elmor.se/index.php
December 17, 2005
k6-2 wrote: Jag har sålt och köpt mycket på forumet här, men har bara 85posts
Killen som troligen har blåst mig har däremot positivt omdömme på http://rec.elmor.se/index.php
kan ju kommit bort i posten m.m, så ring och hör med honom vad som hänt.
March 7, 2004
att vissa folk ska hålla på att försöka blåsa folk.
Själv har man köpt och sålt en hel del över nätet utan några strul, förutom superpuckot Gizmodd som sålde displayers och liknande och sedan bara försvann helt och hållet. Alla fick iaf det dom skulle ha ett tag senare..
1 Guest(s)