Begagnat bil|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Begagnat bil
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2009 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hej.....

"Dumt" nog inlett ett långdistansförhållande, 30 mil emellan oss. Och dessutom börjar jag sakna att ha en "fast bil" att kunna använda på helgerna, och kvällarna, speciellt nu när man börjar se det goa vädret ute. Jag är en ganska spontan kille, så trodde att jag skulle klara mig på firmabilen för att köra och handla, och Avis hyrbilen för henne. Men ne, suget efter en annan bil är stort. En egen. Jag saknar min Octavia RS.

Men om man nu ändå funderar på att köpa bil, så vill man ju i alla fall göra en bra affär. En bil som inte kostar så mycket. Lite ekonomiskt, men ändå inte för stor avkall på saker som säkerhet, och "någorlunda" komfort.

Kollat lite på Golv 1.6 FSI, men vet inte hur pass denna motorn är något och ha?

En billig bil, som inte kostar för mycket att ha stående är vad jag vill försöka eftersträva, men ovanstående saker som komfort och säkerhet får inte göra för STOR avkall. Maximalt för pengarna med andra ord, det jag kan tänka mig lägga är runt 65´. Prutat och klart.

Billig trafikförsäkring (anser mig kunna köra ganska bra då jag haft körkort, och kör runt 5000 mil per år). Dessutom är helförsäkringdelen så dyr, så på tio år har man nästan själv tjänat in "en hel crasch".

Billig skatt.

Billiga reservdelar.

Relativt krångelfri motor, växellåda och bil i övrigt.

Bensinsnål, kommer bli en del motorväg.

Vad har ni för tips på modeller?

Tack.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1217264
February 14, 2009 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Nått sånt här, ifall du vill åka billigt och ändå lite småfräsigt:
http://www.blocket.se/vi/20262.....tm?ca=11_s
eller kanske:
http://www.blocket.se/vi/20175.....tm?ca=11_s
Inte för att jag förknippar Hyundai med kvalitet eller så, men en lite halvny sådan torde funka ett tag iaf.
Motor/växellåda ska inte vara några problem såvitt jag vet.
Moderskapet har en Accent, och hon tankar väääldigt sällan trots att hon kör en hel del. Något speciellt eller nämnvärt krångel med den har hon ej heller haft under de 3 åren hon ägt den..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1217265
February 14, 2009 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Om du vill ha en bil som är billig att inneha, köp inte något så dyrt. Peugeot 406/Citroen Xantia finns det massor av för runt 25k och uppåt, där har du riktiga soffor att åka runt i. Inte mer problem med dem än andra bilar heller.

VAG har väl inte direkt varit problemfria på sistone, av vad jag förstått, mycket skruva, lite köra där. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1217267
February 14, 2009 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Om du vill ha en bil som är billig att inneha, köp inte något så dyrt. Peugeot 406/Citroen Xantia finns det massor av för runt 25k och uppåt, där har du riktiga soffor att åka runt i. Inte mer problem med dem än andra bilar heller.

VAG har väl inte direkt varit problemfria på sistone, av vad jag förstått, mycket skruva, lite köra där. 🙂

Där kan vi snacka dyra reservdelar, dock komfortabla kärror.
cry
VAG-bilar??
Vad är det som klatrar mycket på dom? Klart underrepresenterade på vår verkstad iaf.
Att det är ett smärre helvete med framvagnarna är jag medveten om, men då menar jag att ställa dom, inte att dom skulle vara sämre än andra.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1217268
February 14, 2009 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hyundai skulle jag inte köpa om man vill ha en hyffsat problemfri bil. Min kompis har en Accent från 2003 och den har fan mer rost än min Golf från -88. Hjullagrena är även kassa på dom. Han fick byta bägge lagrena fram vid 7,5k mil.

Jonas Klar
Member
Medlem
1217269
February 14, 2009 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Där kan vi snacka dyra reservdelar, dock komfortabla kärror.
cry
VAG-bilar??
Vad är det som klatrar mycket på dom? Klart underrepresenterade på vår verkstad iaf.
Att det är ett smärre h*****e med framvagnarna är jag medveten om, men då menar jag att ställa dom, inte att dom skulle vara sämre än andra.

Jag har inga mer specifika detaljer, allt jag vet är att farsan legat under hans senaste två VAG-kärror mer än han kört, en Seat Alhambra först, nu en Sharan (ingen aning om varför han köper dem, men det är ju en annan femma). Både dieseln och 1.8T-spisen har han haft bekymmer med.

alrik
Member
Medlem
1217284
February 14, 2009 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag har inga mer specifika detaljer, allt jag vet är att farsan legat under hans senaste två VAG-kärror mer än han kört, en Seat Alhambra först, nu en Sharan (ingen aning om varför han köper dem, men det är ju en annan femma). Både dieseln och 1.8T-spisen har han haft bekymmer med.

Beror mkt på vilka årsmodeller det handlar om tror jag.

VAG hade stora problem med sin framvagn mellan 95-01 på både audi och volkvagn. A4:orna och passat var värst drabbad, många bilar fick nya stag och krängare på goodwill från VAG. Fast problemet avhjälptes inte förens dom tillverkade nya bättre delar.

1,9 TDI har jag haft ett par bilar med och dom har varit rejält skottsäkra enligt mig. En väl beprövad motor.

Dock vet jag ju inte vilka årsmodeller av bilar din far har haft.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1217292
February 14, 2009 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm 😉
Franska bilar, är det verkligen något att ha?
Känns så osäkert. Vi hade en 205a förr i familjen, strulade ofta, och dyrt.

Men kanske annorlunda nu?

VAG, jag hade en Skoda Octavia 00 innan, och den fungerade otroligt bra i alla fall, hade förvisso den bara 2 år, och 4500 mil, men inga problem med den alls förutom LMN som fick bytas en gång.

Så Golf är alltså inte så säkra som man kunde tro. Hm.
Jag hade tittat på 03or.

Typ
http://www.blocket.se/vi/19680.....tm?ca=20_s

Fan får nog öka spektrumet lite.

Någon som vet något om Skoda Fabia?
Fula som stryk förvisso.

Jonas Klar
Member
Medlem
1217294
February 14, 2009 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Hmm 😉
Franska bilar, är det verkligen något att ha?
Känns så osäkert. Vi hade en 205a förr i familjen, strulade ofta, och dyrt.

Jag är lite semi-fransos innerst inne, jag tycker de är skönare än typ alla andra bilar att åka i. Det dyraste bekymret jag haft med någon av mina tre 205:or är en kopplingswire som har gått av. Sedan har det varit bekymmer med slitdelar, men det räknas inte riktigt i mitt tycke.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
1217295
February 14, 2009 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Gillar i så fall de små 206 bättre, än 406, som såg stor ut?

Hur är 206orna?
http://www.blocket.se/vi/20195.....tm?ca=20_s

Några andra som har erfarenhet av nyare Peogout?

Mycket med drivningen som jag tyckt verkar strula, axlar, lager osv. Visserligen lite "slitdelar", men kan ju slitas mer eller mindre.

Mvh

Jonas Klar
Member
Medlem
1217296
February 14, 2009 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

206:orna verkar gå och hålla rätt fint. Vill du ha råd att försäkra men ändå gasa, köp en XS, 105 kusar på steroider. GTI/RC tenderar att vara söndergasade av diverse huliganer, XS brukar vara gamla farbröder och morföräldrar som kört. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1217298
February 14, 2009 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Hyundai skulle jag inte köpa om man vill ha en hyffsat problemfri bil. Min kompis har en Accent från 2003 och den har fan mer rost än min Golf från -88. Hjullagrena är även kassa på dom. Han fick byta bägge lagrena fram vid 7,5k mil.

Visst, dom rostar duktigt, men säg en bil med returplåt som inte gör det.
Att lagrena på en framhjuldriven bil håller "bara" 7500mil ser jag inte som något speciellt alarmerande.
Finns bilar som får byta betydligt tidigare, det hänger mycket på körstil.
Bara att byta till SKF när det väl är dags och tuffa vidare lite längre sträcka tills nästa byte.
Hjulinställning och undvikande av breda alufälgar och sänkningskit är en fördel vad det gäller livslängden på lagren.

*Edit*
Missförstå mej inte nu, jag menar bara att Hyundai är en billig bil att äga och åka i, inte att den skulle vara jättebäst på nått vis.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1217309
February 14, 2009 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Gillar i så fall de små 206 bättre, än 406, som såg stor ut?

Hur är 206orna?
http://www.blocket.se/vi/20195.....tm?ca=20_s

Några andra som har erfarenhet av nyare Peogout?

Mycket med drivningen som jag tyckt verkar strula, axlar, lager osv. Visserligen lite "slitdelar", men kan ju slitas mer eller mindre.

Mvh

Jag har en Peugeot 106 Rallye, har fungerat klockrent den tiden jag ägt den. Dock var den rätt välomhändertagen av tidigare ägeren. Inte för jag kan tipsa om den som pendlarbil, men jävligt rolig och en Peugeot som du frågade efter. 😉

Har även en Seat Leon 1.8T chippad, dock är det ju i stort sett samma bil som en Octavia RS. Har dock fått mecka en del med den, men det är mest för att det var några sopor som hade haft den innan, nu fungerar den klockrent :). Dessa bilar går ju jävligt billigt på blocket just nu. Du kan hitta en för mellan 40-60k.
Skatten är väl på cirka 1600kr, vilket är ok. Jag har en 200-210hk i min bil och den är rätt så mysig att köra på motorvägar m.m och inga problem att köra om. Drar lätt under litern på motorvägen, dock kanske du söker något snålare och inte vill ha någon bil som var så lik din Octavia RS(alla vet ju att det är roligt att byta bil.). 😉

alrik
Member
Medlem
1217310
February 14, 2009 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Visst, dom rostar duktigt, men säg en bil med returplåt som inte gör det.
Att lagrena på en framhjuldriven bil håller "bara" 7500mil ser jag inte som något speciellt alarmerande.
Finns bilar som får byta betydligt tidigare, det hänger mycket på körstil.
Bara att byta till SKF när det väl är dags och tuffa vidare lite längre sträcka tills nästa byte.
Hjulinställning och undvikande av breda alufälgar och sänkningskit är en fördel vad det gäller livslängden på lagren.

*Edit*
Missförstå mej inte nu, jag menar bara att Hyundai är en billig bil att äga och åka i, inte att den skulle vara jättebäst på nått vis.

Ska göra ett förtydligande med min kompis som åker hyundai. Hyndan är hans mormors bil som han har lånat vid korta perioder, dock är det han som får serva den osv. 7,5k mil med en tant på 68 år som kört är fan illa om lagrena ska rasa trots framhjulsdrift.

Min Golf GTI -88, snart 29k mil utan bytt hjullager. Kan nästan garantera att den inte går att svinköra mer med än jag gjort.

Audi 80 -94 fick jag byta ena hjullagret vid 23k mil.

Min impreza som körs hårt och rejält med både på bana och gata har rullat 10k mil utan tillstymmelse till lagerkrångel.

Så mig veterligen är 7,5k mil rent ut av kasst även pga FWD. Hyundai själva sa att det är väldigt vanligt att hjullagrena går vid 5-8k mil.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1217311
February 14, 2009 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Ska göra ett förtydligande med min kompis som åker hyundai. Hyndan är hans mormors bil som han har lånat vid korta perioder, dock är det han som får serva den osv. 7,5k mil med en tant på 68 år som kört är fan illa om lagrena ska rasa trots framhjulsdrift.

Min Golf GTI -88, snart 29k mil utan bytt hjullager. Kan nästan garantera att den inte går att svinköra mer med än jag gjort.

Audi 80 -94 fick jag byta ena hjullagret vid 23k mil.

Min impreza som körs hårt och rejält med både på bana och gata har rullat 10k mil utan tillstymmelse till lagerkrångel.

Så mig veterligen är 7,5k mil rent ut av kasst även pga FWD. Hyundai själva sa att det är väldigt vanligt att hjullagrena går vid 5-8k mil.

Till största delen tillfälligheter som avgör hur länge lagren håller vill jag mena, jag har bytt på bilar som gått allt från 5000mil till 20 000mil, men har aldrig vad jag kan minnas fått in nån med byte av lager först vid 23 000mil..
Så endera skarvar du eller så har du helt enkelt en jäkla tur med framhjulslagren på dina framhjulsdrivna bilar.
Morsans accent har iofs rullat strax över 12 000mil utan större mankemang, ska jag då dra slutsatsen att Hyundai är en kärra med kanonkvalitet? Näe, jag tror inte det.
Det vore ganska korkat att dra slutsatser om ett märkes kvalitet baserat på en bil av din sorten.

Angående din Impreza så är den ganska diskad i den här sortens diskussioner, såvida du inte kör den året om.

Jonas Klar
Member
Medlem
1217312
February 14, 2009 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Jag har en Peugeot 106 Rallye, har fungerat klockrent den tiden jag ägt den. Dock var den rätt välomhändertagen av tidigare ägeren. Inte för jag kan tipsa om den som pendlarbil, men jävligt rolig och en Peugeot som du frågade efter. 😉

Känner man inte att betala för en Rallye är 106 XSI i princip samma bil också, inte lika vit bara. Fem kusar mindre och något i bakaxeln som skiljer. 🙂

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1217313
February 14, 2009 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade satsat på en välvårdad Volvo 940 LTT av sen årsmodell. Kanske inte världens mest bensinsnåla bil i stadstrafik men på motorvägen dricker den inte så farligt mycket. Billig skatt, billiga reservdelar och osedvanligt slitstark konstruktion. Här är ett bra exempel på att det går att åka billigt

http://www.vt.se/nyheter/artik.....id=2942017

Milkostnad totalt: 12 kr och 29 öre milen.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1217314
February 14, 2009 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Känner man inte att betala för en Rallye är 106 XSI i princip samma bil också, inte lika vit bara. Fem kusar mindre och något i bakaxeln som skiljer. 🙂

Dock är en Rallye mycket snyggare, snyggare front och runt om.

alrik
Member
Medlem
1217315
February 14, 2009 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Till största delen tillfälligheter som avgör hur länge lagren håller vill jag mena, jag har bytt på bilar som gått allt från 5000mil till 20 000mil, men har aldrig vad jag kan minnas fått in nån med byte av lager först vid 23 000mil..
Så endera skarvar du eller så har du helt enkelt en jäkla tur med framhjulslagren på dina framhjulsdrivna bilar.
Morsans accent har iofs rullat strax över 12 000mil utan större mankemang, ska jag då dra slutsatsen att Hyundai är en kärra med kanonkvalitet? Näe, jag tror inte det.
Det vore ganska korkat att dra slutsatser om ett märkes kvalitet baserat på en bil av din sorten.

Angående din Impreza så är den ganska diskad i den här sortens diskussioner, såvida du inte kör den året om.

Varför påstår du att jag skulle ljuga om en sådan sak??

Jag drar slutsatser om hur jag hör och ser vad andra har för uppfattning om vissa bilar. En skolkamrat jobbar på en mekonomen-verkstad och då får man höra om vanliga fel kontra mest udda fel vissa bilar har.

Min Impreza diskvaliseras ändå eftersom den driver på alla fyra 🙄
Den har rullat alla vintrar sen den kom till Sverige 2003-02-12 förutom denna vinter och förra vintern. Dvs 5 år i snö, slask och salt i Stockholm.

Men nog om detta.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1217316
February 14, 2009 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Byta hjullager redan vid 7.5 tusen mil låter väldigt dåligt tycker jag.
Saaben jag har, 9000 -90, har gått 17 000 utan byte och inte en tillstymmelse till dåliga lager.
Kadetten -88 jag hade förr liknande mil, däremot var det högra dåligt när jag sålde/skrotade den.
Är rätt säker på att farsan inte bytte på sin Volvo 850 -96 innan 18 000.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL