Begär på åsikter av mitt tal i elevriksdagen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Begär på åsikter av mitt tal i elevriksdagen
Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2006 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

det är så att igår yrkade valberedningen och skolrepresentanterna att nomineringsstoppet (som varit i bruk sedan 16/3) skall bestå och de förkastade då chancen för andra (såsom jag själv) möjligheten att bli nominerade.

Därför skall jag och ett antal andra skriva ett nytt yrkande idagi vilket vi hoppas på att kunna riva upp detta nomineringsstopp.
Det jag nu vill be av er är åsikter och synpunkter på det tal jag förberätt för kvällens debatt.Detta skall sägas inför 300 av sveriges skol och gymnasie representanter.
(Alltså elevråds/kårs ordförande och ledamot.)
Om ni undrar varför jag låter vädjande oftast är att de flesta är faktiskt informella och blir enkelt får när styrelsen säger något, såsnabbt begräppen "tidsaspekt" kommer upp så blir alla informella jättarädda över att de kanske behöver jobba över lite, detta var det som gjorde att nomineringsstoppet behölls, dock pläderade jag inte då.

PS: Ge gärna exempel om ni har någon kritik

Ärade skolrepresentanter, innan ni fördömer det jag har att säga om ämnet skulle jag vilja be er att sätta er in i min, våran, situation. Jag skulle vilja be er om att tänkte på det ni brinner för, det ni älskar att göra, det som får er att sätta ett leende på läpparna när ni stiger upp på morgonen, det som får er att strunta i tiden och gör er likgiltiga inför den.
Detta är min situation, jag brinner för att ändra Sverige till det bättre, att hjälpa Elever och deras organisationer att ta vara och bruka den demokrati som råder i Sverige.
Jag brinner för detta arbete så pass mycket, att sitta upp till 05:00 på morgonen och skriva motioner, stadgar m.m. Skulle för mig vara ett rent nöja, ja jag skulle rentav älska det.
Men en gång ber jag er vänta med era domar, för jag vet att ni enkelt kan säga det som valberedningen har sagt, ”Alla formella nomineringar sker innan nominerings stopp” och anta att vi har entusiasm men ingen formalitet eller struktur, men tro mig då när jag säger att om vi, jag, bara hade entusiasm och ingen struktur skulle vi inte stå här och plädera för alla er.
Jag är fullt medveten att valberedningen har skött sitt arbete utommordäntligt, men inget system är felfritt och jag yrkar därför att vi lämnar spelrum för fel, vare sig det är tekniska eller mänskliga sådana.
Nu kanske ni tycker, att tiden är en faktor, vi har inte tid med mer fler nomineringar eller att vi inte vill spendera tid på fler nomineringar, men då ber jag er, förkasta inte demokratin så hastigt, vi är ett fåtal av världens 1 % ungdomar som aktivt kan ändra våran vardag till det bättre, vad vi tar för givet kämpar andra för, så jag ber er, ta vara på denna gåva ni har, denna möjlighet att bruka demokrati i sin renaste form och förkasta den inte därför att ni vill komma till pausen hastigare. För tro mig, era kamrater kommer att finnas där, eran mat kommer att finnas där, erat fika och café kommer att finnas där, men möjligheten att förändra Sverige till det bättre kommer inte att finnas där, den möjligheten har vi som samlad kraft bara under dessa få dagar.
Så därför anmodar jag er, se inte tiden som en faktor, vi har den tid vi behöver för att genomföra vårat arbete som skolrepresentanter och vi kommer att åka hem på utsatt tid, allt jag ber om är mindre än en dryg timma i vilket vi, jag, kan få chansen att arbeta med er och för er i ett helt år.
Även om ni nu anser att våra tankar är förkastliga på grund av tidsaspekten, så lovar jag er, att om ni arbetade för något ni brinner för, skulle jag gladligen ge er en timma av min tid.

mach
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
1026595
March 24, 2006 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Lite långt kanske.... Håll dig till dina argument så tappar inte fôlket intresset.

Som gammal veteran ifrån EO så måste jag meddela dig att det finns en välgrundad förklaring till nomineringsstopp.
Det finns många vars engagemang brinner starkt men kort, särskilt under elevriksdagens samling. Tyvärr behövs personer som kan engagera sig över lång tid.
Har du inte varit aktiv innan stoppet så finns det stor risk att du hoppar av i förtid. Vilket skadar organisationen kollosalt.

Men lycka till med argumenteringen! Ingen diskussion är för obetydlig för att dryfta.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026598
March 24, 2006 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

som jag nämner i talet så var det inte min brist på engagemang som gjorde att informationen inte nådde mig, utan mänskliga fel (aka F.D. ordförande gjorde ett uselt jobb och delegera inte någon information.)

vad menar du med "håll mig till mina argument" ? alltså hur skulle jag förbättre det?

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1026599
March 24, 2006 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

fixa alla stavfel och saknade ord som vr överallt^^
så du inte läser upp det hackigt:P

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026602
March 24, 2006 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

SupahMan wrote: fixa alla stavfel och saknade ord som vr överallt^^
så du inte läser upp det hackigt:P

hmm, saken är att desto mindre hjälp ord desto mer formellt brukar man anse texten, dock misslyckas jag att see stavfel, jag och microsoft word 2000...
ge mig exempel plz

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1026617
March 24, 2006 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

"utommordäntligt" är ett stavfel, men sak samma, det spelar ju ingen roll.

vad jag funderade på var all dessa "vi, jag", och liknande, förstår inte riktigt poängen med dessa.

sen skulle jag också vilja föreslå ett lite kortare tal, annars finns risken att folk tycker att du är dryg. förslag på upplägg:

tes -> 2x ethos -> pathos
dvs först vad du vill, ganska kortfattat. sen två argument där du bygger upp publikens förtroende för dig genom att berätta hur bra du är och vilket bra jobb du skulle göra, och som avslutning ett argument som vädjar till publikens känslor, typ "jag brinner för det här"

en varning brara, ta inte till dig för mycket av vad jag säger, jag har inte riktigt fattat sammanhanget.

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
1026622
March 24, 2006 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: "utommordäntligt" är ett stavfel, men sak samma, det spelar ju ingen roll.

vad jag funderade på var all dessa "vi, jag", och liknande, förstår inte riktigt poängen med dessa.

sen skulle jag också vilja föreslå ett lite kortare tal, annars finns risken att folk tycker att du är dryg. förslag på upplägg:

tes -> 2x ethos -> pathos
dvs först vad du vill, ganska kortfattat. sen två argument där du bygger upp publikens förtroende för dig genom att berätta hur bra du är och vilket bra jobb du skulle göra, och som avslutning ett argument som vädjar till publikens känslor, typ "jag brinner för det här"

en varning brara, ta inte till dig för mycket av vad jag säger, jag har inte riktigt fattat sammanhanget.

orsaken varför det är "vi,jag" är för att jag inte ensam skall plädera,

orsaken varför jag har många argument är därför jag förvätnar mig mkt opposition och måste försöka täcka de flesta argument, att ha ett fåtal argument skulle fungera om det vore första gången detta läggs upp på dagordningen.
dock är det sant att det kanske borde kortas ner
tack för input

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1026623
March 24, 2006 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Klagovisa:

Alla dessa människor som brukar ett formellt och sterilt språk, och sedan har mage att förvänta sig att någon lyssnar på dom. Du är ung, döda inte! De må vara låtsaspolitiker men de är unga.

Av alla föreläsare/talare jag hört har ingen främst koncentrerat sig på att suga livet ur sina åhörare, de har koncentrerat sig på engagemang och innehåll. Kanske inte alla, men resten kallar jag idioter.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1026629
March 24, 2006 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

om det är en debatt så ska du definitivt ha så många bra argument du kan komma på, men kanske inte så många i ditt anförande.
jag vet ju inte hur upplägget är bara. om du ska köra ditt tal och det blir debatt sen så tycker jag att du ska köra kort med dina starkaste argument, men om du å andra sidan kommer köra ett långt anförande och inte ha mycket debatt efter så är det ganska bra som det är

cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
1026730
March 24, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

lol, jag säger som Urax, herregud, vafan snacka om formell-karamell, chilla, tycker du ska skippa allt det "formella" aka byråkratiskt skitsnack...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 126
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL