February 19, 2004
Läste följande artikel i di.se.
http://di.se/Index/Nyheter/200.....?src=xlink
Är det inte dags att vi tar död på begreppet "PC" och "Mac"?
Ett uttryck som lever kvar ifrån 80-90talet som måste vara helt felaktigt på dagens marknad.
Ett exempel:
Vi har tre olika datorer med identisk hårdvara men alla med olika operativsystem. Det bör inte att vara möjligt att dela in dessa i endast två grupper när exakt samma sak skiljer de alla tre ifrån varandra?
November 19, 2007
Tekniskt sett så har du/artikelförfattaren helt rätt. "Mac" i sin rätta mening finns inte längre men jag tror att namnet Mac kommer leva trots det tack vare just OS.
Folk måste ju kunna särskilja dom två i daglig uttal och eftersom "Mac" finns ju där från början kommer det stanna kvar.
Det låter ju bättre än "PC med Apple OS" eller vad du nu vill kalla dagens Macs 😉
February 19, 2004
Kamikazepilot:
Haha nej du missförstår mig. 😉 En Mac blir ju fortfarande en Mac, men då precis som en Dell, Sony, HP m.fl
Det jag mest reagerar på är att man skiljer Mac och "PC".
Jag reagerade på följande ifrån artikeln:
di.se wrote: Apple har fått oväntat stöd - från pc-världen. Tidningen PC Magazine har i sitt senaste nummer testat bolagets nya operativsystem "Leopard" och konstaterar att Apple slår alla andra programvaruutvecklare på fingrarna.
Jag hoppas verkligen att PC-Magazine recensera samtliga datorer.
Eller är "PC" samma sak som Windows? Är min dator ingen "PC" kanske? Men installerar jag Windows så blir den en "PC"? Blir en Mac isf en "PC" när man installerar Windows på den? D vs den var ingen "PC" innan Windows installerades. Vad blir en dator med Linux? En Mac, eller en "PC", eller nej... hur var det nu?
Våra barn måste ju bli helt förvirrade... 😉
May 8, 2001
Det är väl också en kvarleva från IBM-tiden. De första datorerna hette väl typ IBM PC och så någonting, AT, XT? Men jag håller med, idag är väl alla persondatorer en PC även om det finns vissa specialare som Mac. Ungefär som personbilar och dess undergrupper t.ex. småbil, kombi osv. Att kallen en mac en mac är väl ganska bra för att skilja dem åt tycker jag. Det är ju ändå bara de som (officiellt) kan köra MacOS. Vad man än tycker lär det leva kvar ett tag...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)