Behålla kungen?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behålla kungen?
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
652971
June 24, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Kommunister, anarkister, AFA-anhängare och militanta veganer hela bunten.

Bella...

Vad sjutton har hänt med dig?
På sistone har du bara blivit allt mer tvär och vresig samt allt mer trångsynt.

Att du sedan kör med den attityden som du gör i forumet just nu är knappast till din fördel.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
652980
June 24, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

"Apanage är en form av kungligt socialbidrag som staten betalar ut till medlemmar av den svenska kungafamiljen. Apanaget infördes den första december 1809 då riksdagen slöt ett avtal med Karl XIII där staten fick "ett antal kungsgårdar och kungsladugårdar och därtill hörande hemman och lägenheter" medan kungen fick rätten att disponera slotten samt ett årligt apanage. Den nuvarande kungliga familjen, erhåller således ett årligt apanage än idag från staten.

När det gäller kungens anfader Karl XIV Johan så kom han hit med en gigantisk förmögenhet på ca 8 miljoner francs(!) som han lånade ut till staten, en ofattbar summa på den tiden. Visserligen skulle han självklart ha fyra procents ränta på dessa pengar årligen, plus lite annat smått och gott."

..så vi kan säga att: staten betalar ränta, dvs apanage till kungafamiljen, som tack för att dom fick motsvarande summa som skulle räckt till att betala av våran statsskuld (i dåtidens värde vill säga).
Kungafamiljen äger heller inga slott utan de gavs bort till staten som i och med apanaget också betalar "hyran". Kungafamiljen äger endast Soliden som är deras privata, resten äger staten.

Ni får inte underskatta kungens värde utomlands. Vissa städer som han beösker stannar ju av helt när han är på besök. Statyer har tillverkats, heliga gåvor ges bort, etc etc.
Grejjen är den att en folkvald nisse får inte och har inte och kommer ALDRIG att få likadan status utomlands. Han är ju våran frontfigur vad gäller exportaffärer av den störe skalan.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
652986
June 24, 2004 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=BelGarath]Kommunister, anarkister, AFA-anhängare och militanta veganer hela bunten.

Bella...

Vad sjutton har hänt med dig?
På sistone har du bara blivit allt mer tvär och vresig samt allt mer trångsynt.

Att du sedan kör med den attityden som du gör i forumet just nu är knappast till din fördel.

Förlåt..går igenom nån slags personlig kris eller något
Ska försöka dra in på NH:andet

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
652990
June 24, 2004 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Bella hur fasen kan dom vara anarkister?
Då skulle dom ju inte ens varit där dom är 😀 😀

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
652993
June 24, 2004 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det vore förfärligt sorgligt ifall kungen skulle "avvecklas".
Det är inte mycket kvar att vara stolt över i det här landet.
Inte mycket kvar som är genuint svenskt, men när man ser kungen får iallafall jag en värmande känsla. "Det är vår, sveriges kung", man känner sig hemma på något vis.

Men jag är inte förvånad att folk vill ha bort kungen.
Mestadels grundas det på avundsjuka och okunskap om vad han egentligen gör (vilket den här tråden ganska väl visar).
"Varför ska en person vara över andra"
Hmm, vänta nu lite, *host* artister? *host*

Låt för bövulen kungen vara, och bevara traditionen!

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
653056
June 24, 2004 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Sveriga ger varje år 24 miljarder i bistånd... sluta klaga på kungens 65 miljoner...

Kungen äger, han är cool... att klaga på att han är analfabet är idioti.

Om vi skulle ta bort honom skulle bara en folkvald person göra samma saker... jag tycker kungen är en del av sveriges kultur och historia, vi kan inte ta bort kungen utan att ta bort vårat arv...
LÄNGE LEVE GUSTAF VASA!

Kungar äger!

"I am high power!"

(Offtopic)
Andra trevliga åsikter från mig:
Anarkister, vegetarianer och kommunister tror på former av ordning som bara skulle fungera om alla i världen skulle följa dem... men jag tål inte de människorna...
Varför strävar de efter en sådan idiotisk WO ?

EU ÄGER! Om inte kommissionen fanns skulle EU parlamentet äga Europa, och de skulle lede europa i tvister precis som partierna gör i sveriga, där de hjälper varandra i frågor och inte följer vad folket igentligen vill...

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
653065
June 24, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote:
Nej kungen dog och vi skulle skaffa en dansk prins som kung, prinsen dog och folk lekte masaker på stockholmen. Sen var frankrike inne så vi for till napolion och frågade om vi fick låna en av hans framstående soldater och göra honom till kung, han sa ja och vi fick en fransman som kung. Så gick sagan till. (elelr nått...)

Det var en Kvinna som kom o tog över.. inte en man...
Första Bernadotte kungligheten vi hade vart en Drottning...

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 262
653071
June 24, 2004 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=Vitamin-C] Nej kungen dog och vi skulle skaffa en dansk prins som kung, prinsen dog och folk lekte masaker på stockholmen. Sen var frankrike inne så vi for till napolion och frågade om vi fick låna en av hans framstående soldater och göra honom till kung, han sa ja och vi fick en fransman som kung. Så gick sagan till. (elelr nått...)

Hoppas att du är ironisk för många har ifrågasatt dig och sagt sanningen... Den första kungligheten av släkten Bernadotte var en man ? Eller har jag missat någon drottning som kom hit tidigare ? Ne förstod väl det 8)

Jag är faktiskt granne med Plupp..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
653104
June 24, 2004 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var ett satans snack om det där. 🙂
Om någon kollar upp och ger en källa så får vi den saken ur världen.
För övrigt håller jag med om att kungen ska vara kvar, det tillhör, Sverige helt enkelt. Sen man var liten har man alltid beundrat kungen, iaf jag. 😛

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
653115
June 24, 2004 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
653121
June 24, 2004 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Här har ni dem alla.

http://www.royalcourt.se/net/K.....Bernadotte

De hade så coola namn förut.
Enda som finns kvar i min släkt som är "gammalt" är Mercedez som min mormors syster heter, franskt. Skit fint. 🙂

MULLVADEN
Member
Medlem
653130
June 24, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

pewe` wrote: [quote=MULLVADEN][quote=Vitamin-C] Nej kungen dog och vi skulle skaffa en dansk prins som kung, prinsen dog och folk lekte masaker på stockholmen. Sen var frankrike inne så vi for till napolion och frågade om vi fick låna en av hans framstående soldater och göra honom till kung, han sa ja och vi fick en fransman som kung. Så gick sagan till. (elelr nått...)

Hoppas att du är ironisk för många har ifrågasatt dig och sagt sanningen... Den första kungligheten av släkten Bernadotte var en man ? Eller har jag missat någon drottning som kom hit tidigare ? Ne förstod väl det 8)

GAHHH!!:: Va fan har jag blivit lurad om det för då???
helvette.. känns som man måste sätta sig oläsa historieböcker o reda ut där asså...

MULLVADEN
Member
Medlem
653131
June 24, 2004 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok.. efter att ha kollat på Death On Wings bild över kungarna så ser jag att första kvinnan där heter desirea eller nåt liknande...
Var det inte då hon som var stenrik??

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
653152
June 24, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda som är trist med Kungen är det att han inte får ha en egen åsikt om saker och ting...

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
653153
June 24, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Ok.. efter att ha kollat på Death On Wings bild över kungarna så ser jag att första kvinnan där heter desirea eller nåt liknande...

Nej men hennes man var det 😉 du vet han som kom hit som ny kung

MULLVADEN
Member
Medlem
653155
June 24, 2004 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

pewe` wrote: [quote=MULLVADEN]Ok.. efter att ha kollat på Death On Wings bild över kungarna så ser jag att första kvinnan där heter desirea eller nåt liknande...

Nej men hennes man var det 😉 du vet han som kom hit som ny kung

GAHhh.. E du säker??
på att det inte var han som vart kung men HON som var stenrik...

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
653172
June 24, 2004 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej det är jag inte säker på dock 😛

[Edit] från http://www.susning.nu Som dotter till en köpman, [Francois Clary]?, växte Eugenie Bernadine Désirée Clary upp i Marseille under franska revolutionen tillsammans med sin syster Julie och deras mor. Familjen behövde aldrig sakna pengar, men hörde heller inte till samhällets toppskick.[/edit]

Hon var alltså rik men inte stenrik så jag tippar på att det var Jean Baptise Bernadotte som var den rika. Han ägde också ett landområde (Ponte Corvo) Så jag tyker det mesta talar för att det var han som var rik.. Hon Desiree lärde sig dessutom aldrig att tala svenska trots att hon var kronprinsessa... Lite lustigt tycker jag 🙂

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
653175
June 24, 2004 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

hm, om man har ett av argumenten att kungen ska vara kvar av traditionella blahan så kan man ju tänka på att kungen för i tiden var valbar....

Krehlmar: varför ens föra in eu i diskussionen....

MULLVADEN
Member
Medlem
653200
June 24, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

pewe` wrote: Så jag tyker det mesta talar för att det var han som var rik..

ok..

pewe` wrote:
Hon Desiree lärde sig dessutom aldrig att tala svenska trots att hon var kronprinsessa... Lite lustigt tycker jag 🙂

Det har ju inte Drottning Silvia heller... wink

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
653260
June 24, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=pewe`] Så jag tyker det mesta talar för att det var han som var rik..

ok..

pewe` wrote:
Hon Desiree lärde sig dessutom aldrig att tala svenska trots att hon var kronprinsessa... Lite lustigt tycker jag 🙂

Det har ju inte Drottning Silvia heller... wink

Desiree/Silvia ? QUE ?? 😉 vet inte om du var ironisk där heller 🙂 Inte henne jag menade iaf eftersom Silvia kom lite efter 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL