September 29, 2001
Tja, funderar på hur det fungerar med högskole-behörighet!
PÅ denna sida:
http://info.uu.se/fakta.nsf/si......idE4.html kan man läsa följande:
"Om du har svensk förutbildning har du grundläggande behörighet om du har:
• slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänd på kurser som omfattar minst 90 procent av de gymnasiepoäng som krävs för ett fullständigt program"
Detta innebär alltså att man max får ha 10% IG. Jag har dryga 10% ig vilket då naturligtvis inte ger mig behörighet.
Nu till själva frågan. Kan jag läsa kurser på komvux som inte ingår i mitt Naturvetenskapliga program från början och tillgodogära mig de poängen jag får där i sammanräkningen av poängen?
Ett exempel för att förtydliga vad jag menar:
Låt oss säga att jag har läst följande kurser med följande resultat:
Sv A = Vg = 100p
Sv B = Vg = 100p
Matte A = Mvg = 100p
Matte B = Vg = 100p
Matte C = G = 100p
Matte D = IG = 0p
Fysik A = G = 100p
Engelska A = Mvg = 100p
Engelska B = Vg = 100p
Psykologi A = IG = 0p
Filosofi A = G = 50p
Totalt 850p Av 1000 möjliga. Dvs 15% Ig.
Om jag då läser följande kurser på komvux.
Persondatorer A = VG = 100p
Persondatorer B = VG = 100p
Programering B = MVG = 100p
Webbdesign A = MVG = 100p
Filosofi B = G = 50p
Totalt 450p Av 450 möjliga.
Då har jag nu totalt 1300p av 1400 möjliga. Dvs 8% Ig. Klassas detta då som att jag har grundläggande behörighet?
//Hegge
October 22, 2002
Yes det borde gå att läsa up ämnen på komvux, jag skulle dock rekommendera att du försöker dig in på någon naturtekniskbasår, vilket jag gjorde förra året (dock hade jag inte några ig, utan då handlade det mer om att jag saknade naturkurser).
Då har jag nu totalt 1300p av 1400 möjliga. Dvs 8% Ig. Klassas detta då som att jag har grundläggande behörighet?
ja (men det beror även på vilket program du söker till)
men ska man inte gå ut gymnasiet med 2500p egentligen?
September 29, 2001
Grejen är den att de ämnen jag isåfall planerar att läsa på komvux inte ingår som standard i Naturvetenskapligt program!
Jag har 300p IG av 2500p vilket ger mig 12% Ig. Läser jag då 500p andra kurser hamnar jag precis på 10%Ig. Dvs 2700p av 3000 möjliga.
Kan tillägga att jag inte är sugen på att läsa de kurser jag har ig i igen. Fysik B, Matte E Matte Breddning, Matte Diskret.
CasO wrote:
ja (men det beror även på vilket program du söker till)
men ska man inte gå ut gymnasiet med 2500p egentligen?
Poängen där var bara ett exempel! I mitt fall skulle jag isåfall gå ut med 2700p G eller mer.
October 22, 2002
Hegge_ wrote: Grejen är den att de ämnen jag isåfall planerar att läsa på komvux inte ingår som standard i Naturvetenskapligt program!
Jag har 300p IG av 2500p vilket ger mig 12% Ig. Läser jag då 500p andra kurser hamnar jag precis på 10%Ig. Dvs 2700p av 3000 möjliga.
Kan tillägga att jag inte är sugen på att läsa de kurser jag har ig i igen. Fysik B, Matte E Matte Breddning, Matte Diskret.
Så du planerar alltså att läsa annat än något naturvetenskapligt...
alltså när du söker till högskola så kan du enbart välja 2500p som kommer representera dig, du kan lika bra läsa en kurs på 100p eller 2 kurser på 50p vardera och ersätta dessa kurser med en ig kurs. Då slipper du dvs gå till komvux och hela den biten.
Du kan dock inte söka till civ.ing utbildning eller någon naturvetenskapligt program om du har ig i matte, eller fysik eller något ämne SOM krävs för att komma in på det specifika programet..
Poängen där var bara ett exempel! I mitt fall skulle jag isåfall gå ut med 2700p G eller mer
.
om du har totalt 2700p och kommer få 2 ig (dvs 200p) då är det lika bra att ta ut dessa kurser från ditt slutbetyg och lägga de på separat papper. när du söker till högskolan så ser de enbart de kurser/betyg som du har valt att visa dem, kurserna som du la på seperat papper kommer inte vara med dvs.
1 Guest(s)