Behov att Biologi A hjälp fort! Mitos|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behov att Biologi A hjälp fort! Mitos
Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här att jag och biologi går verkligen inte ihop, alltid hatat med biologi att göra i hela mitt liv (Haha, sen går man NS - NaturSamhäll på gymnasiet) :P, men iaf, läraren har för det första sagt om ja inte får vg-mvg på nästa prov så kuggar hon mig och om jag missar någon mer biologilabblektion så kuggar hon mig (ja hade 100% närvaro under hela höstterminen, bara att ja gick först teknik en månad innan ja bytte)

Men iaf, nu är det så att ja ska ska skriva en jävla biologi rapport, ingen direkt utförlig, bara ett rapport så jag får godkänt..
Det handlar om Mitoser (vanlig celldelning), Hitills har ja skrivit så här:

Inledning
Uppgiften på dagens biologilabboration var att försöka få se mitosen. Vi studerade ifrån spetsar av en lök och häller på fixeringsvätska. Tittade på våran uppgift i mikroskåp och analyserar och antecknar.

Hypotes
Jag trodde man skulle få se runda ”bollar”, vilket är kromosomer eller celler.

Metod
Först skar vi av ca 2-3 cm långa rotspetsar ifrån en lök. 3-4 rotspetsar är lagom. Vi lade sedan rotspetsarna på ett urglas och tillsatte fixeringsvätska.
Vi fortsatte med att värma föremålen över en gaslåga så rötterna blev mjuka. Vätskan får absolut inte börja kokas!
Vi förde över rotspetsarna till ett objektglas och tillsatte några droppar färglösning och lät den verka i två minuter.

Sedan läggde vi ett objektglas och tillsatte några droppar färglösning och lät den verka i två minuter. Efter det läggde vi ett täckglas över vätskan och rötterna och vek papper så det blev tjockt så de skulle fungera som filtreringspapper. Vi tryckte hårt i ca en minut på täckglaset på ett jämnt underlag.

Matrial: 1 lök per laborationsgrupp, urglas, brännare, rakblad (skapell),färgvätska, (2g orcein i 100 kubikcentimeter 45% HAc), mikroskåp, objekt- och täckglas, filterpapper.)

Har absolut INGEN Jävla aning vad resultatet blev och ja kommer inte ihåg det heller, någon snälla som kan gjort denna lr liknande som fått något resultat?! vore så jäkla tacksam och skulle kyssa någons svettiga fötter om nån hjälpte mig!!!! desstutom har ja en jävla massa instuderingsfrågor som ja inte heller fattar nada av:

1: PÅ vilka sätt kan virus ta sig in i en cell?
2: Vad innebär värdspecifika?
3. Hur förökar sig DNA virus i cellen
4. Hur förökar sig RNA virus i cellen
5. Vad är retrovirus?
6. Hur tar sig virus ut ur cellen
7. Vad är provirus
8. Vem var gregor johann mendel
9. Hur befruktas ärtor normalt
10. Hur gjorde mendel för att styra vilken blomma som befruktade vilken
11. Vad hände när mendel korsade en sorts ärtor med röda blommor med en sort med vita blommor?
12. Vad hände när Mendel korsade avkomman från F med varandra
13. Hur förklarade Mendel detta

Den som hjälper mig med detta ska ja stå i skuld med i hela mitt liv! jag bönar och ber, den som kan hjälpa mig, lite, en del, något! så ska ja beundra väldigt länge!
(Ja är inte direkt dålig i skolan, det är bara biologi jag är riktigt riktigt usel i ;P) Som tur kommer ja bara läsa biologi A, B är valbart och ja kommer definitivt inte ta det =D, man kan ju inte bara läsa kurser man tkr om...

Jag ber bara på mina knän! är desperat behov av hjälp!! enda ämnet ja har chans att få IG är just i biologi i och ja vill fan inte ha det ;P, har suttit och lusläst i timtals och förstår fortfarande inte ett skit, det är som all fakta bara rinner ur mig....

/Jimmy

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
1005011
January 18, 2006 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

8. Vem var gregor johann mendel
9. Hur befruktas ärtor normalt
10. Hur gjorde mendel för att styra vilken blomma som befruktade vilken
11. Vad hände när mendel korsade en sorts ärtor med röda blommor med en sort med vita blommor?
12. Vad hände när Mendel korsade avkomman från F med varandra
13. Hur förklarade Mendel detta

8) Mendel var han som upptäckte äftligheten eller vad man ska kalla de, han upptäckte gener tror jag de är.
9) En ärta befruktas genom att de kommer pollen till sporerna på ärtans blomma.
10) Mendel tog pollen från en blomma med hjälp av en pensel och penslade på en annan blomma och antecknade vilken så han hade koll.
11) Röd + Vit i en korsning ger teoretiskt 3 vita och 1 röd eftersom vit är dominant och röd är recesivt.
Om du kan göra ett korsningschema så vet du hur de blir.
http://home.no/nickeh/korsschema.JPG
dvs V = vit som är dominant och då blir den vit 3ggr och röd 1 gång i TEORIN!
12) När han korsade F med varandra tror jag alla blev rosa om jag kommer ihåg rätt. Allt detta bör stå i din biologibok!
13) Han förklarade det genom att dom ärver gener som är dominanta och recesiva.

Allt detta behöver inte vara 110% rätt men är ganska säker på att de ska vara hyffsat rätt.

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
1005013
January 18, 2006 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.accessexcellence.or.....virus.html

Svar på något om virusfrågan?

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
1005016
January 19, 2006 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

http://susning.nu/Retrovirus
http://www.biochem.northwester.....virus.html
värdspecifika är när någonting håller sig till en viss grupp t.ex en sjukdom som bara drabbar människor.
http://www.df.lth.se/~mehinger.....ar_sig.pdf
Googla lite och de står att virus inte kan föröka sig själv utan behöver ta sig in på egen hand och infektera en av kroppens celler själv som sedan celldelar och de blir mer och mer.

Tips är att du frågar nån i din klass om labben och hur de gick till. Tjejer kan vara till stor nytta ibland 😛

Overclockers.se

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
1005023
January 19, 2006 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

hm.. jag kan nog hjälpa dig angående din labb.

Inte för att jag själv har gjort den men vi fick prov exemplar (inplastade och klara) av lökrötter i måndags, som vi skulle studera i mikroskop för att titta på de olika stadier som sker vid en cell delning.

I princip så skulle man alltså se alla stadium vid celldelning. Jag har inte mina anteckningar här hemma men det är vad jag antar att din labb gick ut på.

finns väl nästan inget att tillägga antar jag, inga direkta resultat utan att man lär sig hur det ser ut.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1005063
January 19, 2006 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Alex har helt rätt. Meningen var att du skulle se de olika stadierna av celldelning. Profas, (prometafas,) metafas, anafas och telofas 😉

//Andreas

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
1005235
January 19, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Interfas glömde du nog där i början va Delph1?

Overclockers.se

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1005242
January 19, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

NiCKE^ wrote: Interfas glömde du nog där i början va Delph1?

Om du läser vidare så kommer du veta varför jag inte brydde mig om den 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 310
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL