Behöver råd!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver råd!
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 3, 2006 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Får ta över Guenos roll som skapare av tjejtrådar då han har skaffat familj, hund och Volvo.

Jag behöver alltså råd hur jag ska göra vad gäller följande. Jag har haft kontakt med en tjej ifrån Ryssland i några veckor via mail. Hennes önskemål är att börja ett nytt liv i Väst då hennes nuvarande tillvaro är väldigt primitivt. Hon bor i östra Ryssland nära staden Irkutsk, vid gränsen till Mongoliet :P. Alltså ruggigt långt härifrån. Hon har tänkt stanna i 3 mån sen vet jag inte så mycket mer om hennes planer..

Hur kommer jag in i bilden? Tycker det låter spännande med en människa som kommer så långt härifrån för att starta ett nytt bättre liv. Jag har inga sexuella intentioner och vill ha det på en vänskaplig basis till att börja med. Trivs ganska bra med att en främmande person kommer och hälsar på, får chans att visa henne Sverige vilket är väldans najs.

Jag behöver råd i följande frågor:

Vad behöver jag tänka på innan hon kommer hit?
Tar jag några risker?
Hur hade ni gjort?

*** Bespara mig spydiga kommentarer om sexuella intentioner och rasistiska påhopp. Inga önskemål om This thread is worthless without pics TACK! wink ***

/Dani

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1074248
September 3, 2006 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Risken är väldigt stor att hon bara är ute efter en sugardaddy, ta det lugnt.
Annars tycker jag att det låter som en väldigt trevlig grej, go for it m8!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1074253
September 3, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Får ta över Guenos roll som skapare av tjejtrådar då han har skaffat familj, hund och Volvo.

Nej då. Det finns inga bevis än så länge för det så ta det lungt du 😉

Annars skulle jag väl ta det lite coolt och försöka assistera så gott det går. Bara man ser till att vara på det klara med allt så. Problemet för henne är att hon kommer får det svårt att stanna utöver de där tre månaderna dock, om hon nu tänkt sig ett nytt liv?

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1074261
September 3, 2006 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ujujuj, se upp, och håll i börsen.
En bekant råkade ut för en sån där Ryska..
Dom hade en väldigt trevlig och vänskaplig relation över nätet och per mail..
Efter ett tag så började dom tydligen prata om att hon skulle komma över til Sverige..Det var nog då som killen fick lätta på börsen första gången..
Det var tydligen något om visum (resetillstånd etc) som kostade lite, plus resor till och från Moskva tror jag.
-Skicka pengar bla bla bla..
Sen var det själva resan som kostade en del.
Innan det var färdigt så hade killen sålt sin båge för att "Ryssiskan" skulle kunna resa till Sverige så dom kunde träffas..
Om hon kom?? Näe..

Se upp för dessa lycksökerskor..Har dom inte slantar för att ta sej hit, skit i dom..
Vill minnas att kompisen loosade runt 17 000:- på detta internetförhållande.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1074266
September 3, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ujujuj, se upp, och håll i börsen.
Efter ett tag så började dom tydligen prata om att hon skulle komma över til Sverige..Det var nog då som killen fick lätta på börsen första gången..
Det var tydligen något om visum (resetillstånd etc) som kostade lite, plus resor till och från Moskva tror jag.
Innan det var färdigt så hade killen sålt sin båge för att "Ryssiskan" skulle kunna resa till Sverige så dom kunde träffas..
Om hon kom?? Näe..

Se upp för dessa lycksökerskor..Har dom inte slantar för att ta sej hit, skit i dom..

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det. Vem skickar 17 000:- till någon som man inte pratat med på mer än mail som bor i Ryssland, ptja jag skulle då aldrig göra något sådant.

Som sagt tror jag risken är stor att hon försöker blåsa dig, tyvärr. Tror detta är relativt vanligt. Men jag önskar dig lycka och hoppas det inte är så som jag tror. 🙂

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1074271
September 3, 2006 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ryskor är nice, men som dom andra säger var försiktigt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074272
September 3, 2006 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=ilg@dd]Ujujuj, se upp, och håll i börsen.
Om hon kom?? Näe..

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det. Vem skickar 17 000:- till någon som man inte pratat med på mer än mail som bor i Ryssland, ptja jag skulle då aldrig göra något sådant.

Som sagt tror jag risken är stor att hon försöker blåsa dig, tyvärr. Tror detta är relativt vanligt. Men jag önskar dig lycka och hoppas det inte är så som jag tror. 🙂

Samma här..
Jag tror han inte märkte så mycket av det, det var tydligen bara fråga om en mindre summa var gång, inte 17 papp rakt av.
Han är ganska less på tråkningar om det där nu, men vem kan hålla sej när det blir snack om damer och pengar. 🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1074275
September 3, 2006 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ujujuj, se upp, och håll i börsen.
Om hon kom?? Näe..

😀 haha sry för min skadeglädje!

Thx för alla råd, det behöver jag känns det som 🙂

Det klart att jag tar en enormt stor risk här. Har hört talas om att många rysskor är prostituerade eller har familjer. Åker iväg för att skinna män.
Funderar på dessa saker:

*Har hon betalat returresan eller måste jag stå för den (ca 15000 papp)?
*Hur ska hon få ett jobb när hon inte kan svenska, det är ju svårt för svenskar att få jobb.? Hon är utbildad inom fitness och ser bra ut.
*Hon är väldans ivrig på att komma iväg, vet inte vad det beror på, resebolaget kanske.

Jag är ju ganska smart och inte alltför lättlurad. Skulle aldrig betala något innan jag träffade henne. Men sen vet jag inte hur det blir, känner inte för att pröjsa för kläder odyl om vi bara är vänner. Mat o boende funkar, men inte hur länge som helst.

Problemet jag har nu är att hon verkar redan bestämt att hon ska komma hit, innan jag har bestämt mig. Det känns inte bra då. Har snackat med morsan och min kloka syster, mor är dock väldigt kritisk.

Bör säga Nej ganska omgående om jag nu inte är helt säker..

/Dani

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1074281
September 3, 2006 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill hon att du ska betala något?
Isåfall är det ju bara att strunta i det. Annars är det väl ingen fara.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1074296
September 3, 2006 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ehhh ta hit henne, vad har du att förlora på det.
Se bara till att låsa in alla dina pengar i ett bankvalv 😀

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1074297
September 3, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vill hon att du ska betala något?
Isåfall är det ju bara att strunta i det. Annars är det väl ingen fara.

Jag har inte hört något hittills.

Morsan hade snackat med en väninna från lettland, som kan detta. Hon var kritisk och varnade skarpt. Följande sa hon:

* Det finns en möjlighet till att hon inte har kunnat betala resan hit, dvs jag får på mig skulderna för resan, och det blir dyyyyrt.
* Hon kan vara inblandad i maffian (men inte troligt)
* För att hon ska bli legal invandrare måste jag garantera hennes försörjning, för att få visum. Det innebär att jag troligtvis får betala hennes resa hem isf + kläder + boende + hejsan tjosan.
* Ryska kvinnor är kända för att ha problem, de brukar inte vara duvungar.

Någon som exakt vet hur visumet fungerar. Hur kan man få förlängt efter 3 mån, vad krävs?

/Dani

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1074311
September 3, 2006 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta henne till DH, sedan kommer hon betala hemresan själv 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1074331
September 3, 2006 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur kan hon resa hit och du blir betalningsskyldig?
Låter ju helskumt.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1074390
September 3, 2006 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Hur kan hon resa hit och du blir betalningsskyldig?
Låter ju helskumt.

mm har fått höra så mycket dumma saker från mor, väninnor o syrran. De är verkligen kritiska till det mesta. Men kan hålla med om att det har gått för fort och det finns många obesvarade frågor, för många. Men man måste fråga sig hur hon har fått råd till resan, kan ju vara prostitution.

Collateral, japp tar henne till DH 😀

*** Och jaa tar gärna emot gratulationer för mitt 700:e inlägg ***

/Dani

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074394
September 3, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Hur kan hon resa hit och du blir betalningsskyldig?
Låter ju helskumt.

Om jag inte fått det hela helt bakom foten så måste en utlänning ha typ en "god man" eller liknande som säkrar mat och husrum för att det sk. 6-månaders uppehållstillståndet skall beviljas ifall det nu inte handlar om en person som är garanterad et jobb under tiden... Men jag är inte 100% säker på detta. Men jag vet att det är något i den stilen iaf.
Vet ett par fall i trakterna där det pratats om detta.
Men för att detta skall gälla ska det vad jag kan förstå signeras på ett papper av den som är garanten för detta, dvs du som vill ha hit henne/honom från utlandet..
Kan tänkas att det är lite andra regler om det skulle gälla en EU-medborgare.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1074402
September 3, 2006 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kan tänkas att det är lite andra regler om det skulle gälla en EU-medborgare.

Tror det är betydligt lättare inom EU än länder utanför. Det är därför det är så komplicerat. Ska höra med immigrationsverket imorrn och se vad de säger.

/Dani

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074404
September 3, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=ilg@dd]Kan tänkas att det är lite andra regler om det skulle gälla en EU-medborgare.

Tror det är betydligt lättare inom EU än länder utanför. Det är därför det är så komplicerat. Ska höra med immigrationsverket imorrn och se vad de säger.

/Dani

Den där sista raden var bara en inflikning angående EU-medborgare. Ryssland är vad jag vet inte medlem i EU..
Jag har fått lite information av några kompisar som fått jobbat ganska duktigt pappersvägen för att få hit sina Rysskor/Thailändskor. Därav känner jag till det där om uppehållstillståndet på 6 månader.Sen måste dom hem en sväng igen, tror även det handlar om en 6 månaders period.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1074511
September 4, 2006 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

som de flesta säger var försiktig, snacka mer med henne vad hon har för planer på att tjäna pengar i sverige sam hur hon ska betala resan hit samt tillbaka, BETALA FÖR FAAN INGET!
sen kan du köra en overkill och ringa ryska polisen eller på något sätt försöka ta reda på om hon är en bedragerska eller inte?
hoppas vi inte får se en ny tråd här om några månader i stil med: "ryskan drog med mina livs besparingar"

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1074532
September 4, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med dom andra i denna tråd, betala absolut ingenting!!
Sen kanske du skulle ta och kolla upp möjligheten att köra någon slags bakgrundskoll på henne, för att försäkra dig att hon verkligen är den hon utger sig att vara och att hon inte är straffad.

Om du tänker lite långsiktigt så kanske hon vill skaffa en lägenhet och vill att du ska gå i borgen för henne, då är det extra viktigt med bakgrunskollen
Så inga pengar eller underskrifter på papper tills du vet till 110% att hon är helt ok.
Polisen kanske har några bra tips?

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
1074559
September 4, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså... beakta din börs. Hela grejen låter sjukt genomskinlig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 305
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL