Behövs vadd i baslåda?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behövs vadd i baslåda?
Stripz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2007 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Någån som har svar på de?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1134622
May 3, 2007 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

MDS har på sin hemsida, finns tydligen ingen direktlänk men kolla på http://www.mds.se under lådritningar. Där finns ett litet progg som ma nställer in värden i och vilken typ av låda man ska ha sen vet den direkt ur många liter den ska vara på så att lådan kan se ut som man vill.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1134682
May 3, 2007 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

har själv andvänt det programmet och det fungerar bra, dock känner jag mig mer sugen på en bas reflex låda än en sluten som jag gjorde!

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1134706
May 3, 2007 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

På MDS sida finns det en massa ritningar för olika typer av element. Ta en låda med 12" element, ex denna och gör om den lite om du vill. Viktigt är att du behåller innervolymen och rörstorleken. De flesta lådor brukar ha baksidan lite vinklad för att minska risken för resonans eller nåt sånt. Kommer inte ihåg exakt, men någon vits fanns det. På de lådor jag byggt för att placera i bagageutrymmet har jag bestämt vinkeln efter baksätets ryggsida. På senaste tog jag även samma vilken på lådans framsida. Blev rätt bra tycker jag.

Jag hade inget rör i den storlek som angavs i ritningen då jag byggde, men hittade något webbaserat program för det så jag kunde ändra längden för att få likvärdigt resultat.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1134742
May 4, 2007 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: På MDS sida finns det en massa ritningar för olika typer av element. Ta en låda med 12" element, ex denna och gör om den lite om du vill. Viktigt är att du behåller innervolymen och rörstorleken.

Han kan nästan lika bra bygga på måfå som att ta ritningarna med mått efter ett annat element. Det som gäller är att räkna ut volym efter just den modelen på bas han har.

Nebelosa_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 259
1134758
May 4, 2007 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Relaxia]På MDS sida finns det en massa ritningar för olika typer av element. Ta en låda med 12" element, ex denna och gör om den lite om du vill. Viktigt är att du behåller innervolymen och rörstorleken.

Han kan nästan lika bra bygga på måfå som att ta ritningarna med mått efter ett annat element. Det som gäller är att räkna ut volym efter just den modelen på bas han har.

*HÅLLA MED* sen när man är klar kopplar man skiten till ett trasigt (för litet) mds steg & sen bara siliconar fast skiten av helvete i skuffen så blir det super ! :d

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1134816
May 4, 2007 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Relaxia]På MDS sida finns det en massa ritningar för olika typer av element. Ta en låda med 12" element, ex denna och gör om den lite om du vill. Viktigt är att du behåller innervolymen och rörstorleken.

Vitsen med progget är ju att man ställer in alla värdena där efter ens eget element så att den gör ritningen efter den. Kan inte tänka mig att dom har tagit bort den funktionen för vad ska man då med programmet till?

Stripz
Medlem
1134820
May 4, 2007 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

okej jag sket i progget å ritningar gjorde skiten sj så den passa bilen xD lite för stor men skit samma xD .. 1000mm bred 400mm hög 400mm djup.
kanske lite för stor fundera om jag ska göra den sluten eftersom dess storlek ska ju sitta 2x12" jbl p1220e basar i den åså ett sinus live SL-A1500 mono block

Teknisk data över steget

Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)

Effekt dockat (2ohm) : 3000wrms x 1

freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter Variabelt 24dB 40-150Hz )
bass eq kontroll : Ja ( Variabelt 0 to 12db mellan 30-80Hz )
Subsonic filter: Ja ( 24dB variabelt 5-50Hz)
Verkningsgrad: Över 80%
platinum pläterade kontakter: Ja
Storlek: (cm)44,5(L)x6.2(H)x19,5(W)

borde väll kunna driva mina basar

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1134873
May 5, 2007 - 5:44 am
sp_Permalink sp_Print

Inte nästan. Givetvis blir det bäst om man kan räkna ut volymen efter spec på element och eften vilken ordning av låda man önskar, men om man vill göra det enkelt är det ett bra sätt att få en låda som passar elementet inom rimlig felmarginal.
Har byggt några lådor i mina dar och läst på en del. Något man inte heller får glömma är att alla inte är audiofiler som måste ha det absolut bästa, utan nöjer sig med att låter helt ok och dunkar fint i ryggen.
Det är ingen idé att försöka få in den perfekta baslådan i en bil. Det är helt enkelt fel miljö för att uppleva "perfekt" ljud.

Nebelosa_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 259
1134911
May 5, 2007 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Stripz kan du köra dom i sluten låda (så att dom trivs där) så är det den lättaste lådan att bygga själv inga portar att ta hänsyn till sen KAN det slå på lite oxo utan att det är någon större fara :). kolla hur många liter den vill ha att spela på, bygg en låda som är lite större, häll i sand & kolla hur många liter sen kan du utgå från det ! STRULIGT men bättre än att bara bygga en på måfå & hoppas att det skall spela bra, sen steget kommer funka kanon skall du se 🙂

Stripz
Medlem
1134917
May 5, 2007 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

okok men jag kör såhära jag gör min låda mindre har inte byggt ihop den ennu så testar jag mig fram förstslutet sen med portat funkar de inte så skickar jag med en ritning till en polare sågör han en låda i mdf på skolan blir nog bäst så . måst köpa tyg å shitt så de blir snyggt;)

Stripz
Medlem
1134942
May 5, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ja ni lådan är 126 liter :S lite för stor? fundera på att ta en fet madrass å cutta den å lägga den i lådan 😀 kanske de funkar lr nån som har nå förslag ? läste om att portade låder ska ha lite större låda en slutna.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1135129
May 6, 2007 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Stripz wrote: ja ni lådan är 126 liter :S lite för stor? fundera på att ta en fet madrass å cutta den å lägga den i lådan 😀 kanske de funkar lr nån som har nå förslag ? läste om att portade låder ska ha lite större låda en slutna.

Portade lådor ska vara rätt mycket större ja.
Gjorde först portad till min 15" och den hamnade närmare 100l.
Så jag fick göra en sluten istället, knappa 50l skulle den ha då och den låter bättre än den portade.

(jo, 15" är stort men man visst inte bättre som 16åring)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL