September 21, 2001
http://www.bensinskatteuppror.se/ <- skriv på du också
November 26, 2002
bensinskatten är vettigare än en hel del andra skatter.
visst, det finns säkert många som lider av att det är dyrt att köra bil, men det finns minst lika många, om inte fler som skulle må gott av att röra sig lite istället för att ta bilen.
så länge det finns folk som gärna tar bilen in till stan när det knappt är en kilometer tror jag inte att det finns något problem.
det är ju inte direkt så att vi inte får tillbaka någonting heller.
March 14, 2004
Öwall wrote: bensinskatten är vettigare än en hel del andra skatter.
visst, det finns säkert många som lider av att det är dyrt att köra bil, men det finns minst lika många, om inte fler som skulle må gott av att röra sig lite istället för att ta bilen.
så länge det finns folk som gärna tar bilen in till stan när det knappt är en kilometer tror jag inte att det finns något problem.
det är ju inte direkt så att vi inte får tillbaka någonting heller.
Nej, men dom stackarna som bor i byn Ammarnäs i Västerbotten som måste åka 13mil för att handla kläder eller gå på ett föräldramöte i skolan.
Detta är svåra frågor. Det gäller att ha en balans mellan dom olika skatterna. Men skulle det inte kunna gå att göra så att dom som t.ex. bor i Ammarnäs får typ 2-3kr i skatteavdrag per liter eller så? No hard feelings men för t.ex. Stockholmarna så är bensinskatt bara bra då dom har kolektivtrafik samt cykelbanor.
February 12, 2003
Krqagyzzz wrote: Om de sänker bensinskatten, hur ska de då få in de pengarna? Staten har ju utgifter som måste täckas, på antingen det ena eller det andra sättet. Sänks skatten på något så måste skatten höjas på något annat.
Det första jag kom att tänka på var "skär av alla förbenade utlandsbidrag".
Jag menar, man kanske skulle fixa sitt eget skit innan man hjälper andra ut deras skit.
Iofs kanske dessa har det värre, men om de blir beroende av bidrag hjälper inte det de i det långa loppet direkt.
Men det är bara jag och mina satanistiska tankar.
4. Satan represents kindness to those who deserve it instead of love wasted on ingrates!
December 5, 2001
Mean Machine wrote: [quote=Krqagyzzz]Om de sänker bensinskatten, hur ska de då få in de pengarna? Staten har ju utgifter som måste täckas, på antingen det ena eller det andra sättet. Sänks skatten på något så måste skatten höjas på något annat.
Det första jag kom att tänka på var "skär av alla förbenade utlandsbidrag".
Jag menar, man kanske skulle fixa sitt eget skit innan man hjälper andra ut deras skit.
Iofs kanske dessa har det värre, men om de blir beroende av bidrag hjälper inte det de i det långa loppet direkt.
Men det är bara jag och mina satanistiska tankar.
4. Satan represents kindness to those who deserve it instead of love wasted on ingrates!
Du tänker precis som jag. Att lägga pengar på bistånd till andra länder istället för att betala av på sin egen statsskuld är obegripligt.
February 16, 2005
jag hatar dagens bensinpris men jag inser samtidigt att bensin är skadligt för miljön så viss skatt måste betalas men att kräva denna skatt när det inte finns ett rimligt alternativ, jag har inte råd att köpa en helt ny bil som går på tex. metan, ge mig en sån bil så vist ska jag sluta tanka bensin.
och sen moms på skatten.. det är ungefär som regn avgiften dom ska inför i uppland eller vart de nu var där dom måste betala skatt för att det regnar...
September 12, 2001
Jadu Öwall...senaste påfundet.
November 26, 2002
skiroy wrote: Jadu Öwall...senaste påfundet.
.....
May 14, 2001
skiroy wrote: Jadu Öwall...senaste påfundet.
hahaha dom e fan inte kloka 🙂
December 5, 2002
Tja inte för att det lär göra nån skillnad med jag skrev på ändå.
Jävligt dumt att bensinen ska skattas så hårt, visst att många kan cykla eller gå eller ta en buss dit dom ska, men de flesta kan inte det och vill inte heller.
Bussar och tåg suger nåt oerhört, skulle på mönstring i fredags och ta tåget, kom det nåt tåg? nej.
Fick ingen förvarning eller nånting om detta, stod på hemsidan att tåget skulle gå som vanligt och det sades inte ett ljud om detta i högtalarna på stationen.
Hoppas verkligen att SJ tänker betala de 200 kronorna jag fick lägga på bensin.
3 Guest(s)