March 15, 2004
Alla beroenden är beroenden. däremot så måste jag ju hålla med om att cola kan verka väldigt barnsligt för dom som har drogmissbruk och liknande. sen så är de inte koffeinet man behöver. de är nog sockret. de är ju massa socker i cola. och om kroppen vänjer sig vid ett stort socker intag nästan varje dag så borde ju kroppen anpassas till de intaget. sen om man bara slutar tvärt så borde ju nåt gå snett.. (t.ex.svimma mitt i klassrummet när man ser på film om hjärt o lungräddning)
May 19, 2003
kutlo wrote: Ang. Det där med tänderna och coca cola...
Jag får också en äcklig känsla i tänderna efter en cola, känns som att tänderna faller sönder om jag gnider dom mot varandra 🙄 Beror det på ph-värdet sjunker i munnen ?
Uffa, hatar den känslan :P. Kan ju knappt röra på käken efteråt ^^.
December 26, 2001
SuperNova wrote: Tycker det är så j**la löjligt!!
Sockerberoende visst, men just för coca cola... suck.
Det är så pass lite koffein i coca cola så man ska dricka bra mycket innan man blir beroende.
Ni får ju fan ta och skilja på beroende och "är sugen på något gott"..Ni som säger att ni är beroende antar jag då drabbas av depreression, trötthet, huvudvärk osv när ni inte dricker cola?
Ta en kopp kaffe (mugg som rymmer lika mycket som en kolaburk) på morgonen motsvarar 5.5 burkar coca-cola...
Morgonkaffet är altså = 1.8L cola!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
http://susning.nu/Koffein
Det handlar just om det snabba kolhydraterna (= sockret) som folk blir beroende av i cola, lite pga av koffeinet också.
Saxat från Paulun.se:
>> ”Sockerberoende” har blivit något av ett modeord idag. Finns det verkligen något som man kan kalla sockerberoende? Svaret på den frågan är omdiskuterat, men faktum är att socker och söt smak kan aktivera olika belöningssystem i hjärnan på ett liknande sätt som beroende framkallande droger gör. Om det sedan verkligen tar sig i uttryck som ett beroende kan man alltid diskutera. Klart är i alla fall att socker och snabba kolhydrater kan aktivera dessa system, vilket gör att du vänjer gommen och resten av kroppen vid att äta söt och kolhydratrik mat. Om man som du känner att man blir beroende av socker och söt smak tycker jag att det är det bäst att utesluta alla livsmedel som innehåller mycket socker och snabba kolhydrater. Jag tror även att light-varianter med articifiella sötningsmedel kan vara negativa eftersom att dessa också ger en söt smak och kanske upprätthåller ditt beroende. Den bästa ”behandlingen” är att äta låg-glykemiska kolhydrater och kanske även ett tillskott med krom. Detta gör att ditt blodsocker blir jämnare, vilket minskar ditt sötsug. <<
February 12, 2003
Callister wrote: Ni som tror ni är smala och äter dåligt och tror ni undgår allting kan ju tänka om. Alla dåliga fetter måste ju passera era blodkärl, eran kropp måste överbelasta bukspottskörteln för insulin till blodsockret, precis som alla andra m.m. :bok:
Helt rätt.
Jag är också beroende, fast såhär på kvällskvisten är det enda jag kommer på Coca-Cola.
Drack en liter blankt, kom jag fram till, bara idag.
December 15, 2002
Callister wrote: Ni som tror ni är smala och äter dåligt och tror ni undgår allting kan ju tänka om. Alla dåliga fetter måste ju passera era blodkärl, eran kropp måste överbelasta bukspottskörteln för insulin till blodsockret, precis som alla andra m.m. :bok:
Bra att du är så haj på näringslära, dock förstår jag inte hur du kan vara överviktig ifall du är så medveten om dåliga fetter, insulinkänslighet osv?
:-k
December 26, 2001
Extatic wrote: [quote=Callister]Ni som tror ni är smala och äter dåligt och tror ni undgår allting kan ju tänka om. Alla dåliga fetter måste ju passera era blodkärl, eran kropp måste överbelasta bukspottskörteln för insulin till blodsockret, precis som alla andra m.m. :bok:
Bra att du är så haj på näringslära, dock förstår jag inte hur du kan vara överviktig ifall du är så medveten om dåliga fetter, insulinkänslighet osv?
:-k
Ungefär som många träningsinstruktörer som säger hur man ska träna och man är mycket grövre än dem!? tycker det e rätt komiskt... 🙂
December 26, 2001
July 27, 2002
Fire wrote: [quote=Callister]Men, jag är inte överviktig längre. Kanske lite, har gått ner 32 kg och det går neråt, när jag började kunde jag ingen kost- och näringslära.
Det var jäkligt bra jobbat! Grattis! Skönt att se att det finns folk som tar tag i sina överviktsproblem.
Danke.
3 Guest(s)