September 5, 2001
FrantiC wrote: Ska besikta bilen imrogon och har nån grej kvar att fixa, vad menas men positionsljuset fram? för alla lysen fungerar som de ska fram och bak. Sen vet ni om det ska vara dimljus både på höger och på vänster sida på en bmw 320i -85, för min har bara på höger sida.
Dimljusen är nog skitsamma, positionsljus för mig är dom som sitter i kofångaren(sidorna) på volvo S/V40. På en BMW har jag ingen aning, kan det vara på kofångaren under själva lampan som på Audi 80s.
Jag är väldigt skeptisk till att din bil har positionsljus...
Men så kan du tänka såhär, allt som ska lysa bör kunna göra det.
December 29, 2001
Positionsljus är samma som parkeringsljus om det hjälper som förklaring.
Dom tänds med första steget på ljusomkopplaren (strömställaren).
Dom skall lysa, annars ev. 2:a.
Dimljus kommer jag inte ens ihåg om det kollas men det finns bilar (mest tyska) där den lyser endast på vä sida bak.
Vänster/höger ses alltid i bilens färdriktning.
September 5, 2001
bearz wrote: Positionsljus är samma som parkeringsljus om det hjälper som förklaring.
Dom tänds med första steget på ljusomkopplaren (strömställaren).
Dom skall lysa, annars ev. 2:a.
Dimljus kommer jag inte ens ihåg om det kollas men det finns bilar (mest tyska) där den lyser endast på vä sida bak.
Vänster/höger ses alltid i bilens färdriktning.
Ja, det kan vara så att positionsljusen är detsamma parkeringsljus.
Märkligt egentligen, har du dimljus ska dom fungera.
Men det finns ju inte som standard på alla bilar.
December 29, 2001
Ja att positionsljus är samma som parkeringsljus är jag säker på.
Men om dimljus skall kollas är jag inte säker på.
Det var länge sedan jag var bilprovare men då brydde man sig inte om dimljusen, vare sig dom fanns eller inte.
Men då var ju heller inte det där med EU på tapeten heller.
Men det är inte omöjligt att dom numera kräver att dom skall funka om dom finns men att det lyser bara på ena och då den vänstra är säkert.
Audi och VW hade så.
September 5, 2001
bearz wrote: Ja att positionsljus är samma som parkeringsljus är jag säker på.
Men om dimljus skall kollas är jag inte säker på.
Det var länge sedan jag var bilprovare men då brydde man sig inte om dimljusen, vare sig dom fanns eller inte.
Men då var ju heller inte det där med EU på tapeten heller.
Men det är inte omöjligt att dom numera kräver att dom skall funka om dom finns men att det lyser bara på ena och då den vänstra är säkert.
Audi och VW hade så.
Bra, då kan jag passa på att fråga här.
Hur mäter SBP lamdan på bilen?
July 14, 2004
bearz wrote: Ja att positionsljus är samma som parkeringsljus är jag säker på.
Men om dimljus skall kollas är jag inte säker på.
Det var länge sedan jag var bilprovare men då brydde man sig inte om dimljusen, vare sig dom fanns eller inte.
Men då var ju heller inte det där med EU på tapeten heller.
Men det är inte omöjligt att dom numera kräver att dom skall funka om dom finns men att det lyser bara på ena och då den vänstra är säkert.
Audi och VW hade så.
😕
det där låter extremt knepigt resonemang... anpassa besiktningen efter bil? borde det typ inte finnas ett gäng standardgrejor som måste funka ? och resten är bara accessoarer som egentligen är skit samma... eller tänker jag fel?
May 12, 2001
På ganska många bilar är det bara ett dimljus (bak), för att de inte ska förväxlas med bromsljus. Vissa *censur* idioter kör ju med dimljus bak hela tiden, riktigt irriterande.
På min bil så sa de att mitt ena dimljus fram var paj, men det är inget som vi anmärker på. Jag vet, blev mitt svar på båda påståenden. 🙂
December 29, 2001
hawkie wrote: [quote=bearz]Ja att positionsljus är samma som parkeringsljus är jag säker på.
Men om dimljus skall kollas är jag inte säker på.
Det var länge sedan jag var bilprovare men då brydde man sig inte om dimljusen, vare sig dom fanns eller inte.
Men då var ju heller inte det där med EU på tapeten heller.
Men det är inte omöjligt att dom numera kräver att dom skall funka om dom finns men att det lyser bara på ena och då den vänstra är säkert.
Audi och VW hade så.
Bra, då kan jag passa på att fråga här.
Hur mäter SBP lamdan på bilen?
Ja, lambda värdet som dom mäter är en summa av gaserna.
Jag kan säga att en trött besiktningsman kan få till att ett lambdavärde blir fel om bilen har en luftpump och pumpar in extra luft.
Då får man ett för högt värde men det betyder mager blandning.
Jag har varit med om detta problem då jag har jobbat med en snabb tysk bil. Kunderna har ringt förtvivlade då dom har fått en 2:a.
Besiktningsmannen skall kolla i sina papper att inte bilen är utrustad med luftpump.
September 5, 2001
bearz wrote: [quote=hawkie][quote=bearz]Ja att positionsljus är samma som parkeringsljus är jag säker på.
Men om dimljus skall kollas är jag inte säker på.
Det var länge sedan jag var bilprovare men då brydde man sig inte om dimljusen, vare sig dom fanns eller inte.
Men då var ju heller inte det där med EU på tapeten heller.
Men det är inte omöjligt att dom numera kräver att dom skall funka om dom finns men att det lyser bara på ena och då den vänstra är säkert.
Audi och VW hade så.
Bra, då kan jag passa på att fråga här.
Hur mäter SBP lamdan på bilen?
Ja, lambda värdet som dom mäter är en summa av gaserna.
Jag kan säga att en trött besiktningsman kan få till att ett lambdavärde blir fel om bilen har en luftpump och pumpar in extra luft.
Då får man ett för högt värde men det betyder mager blandning.
Jag har varit med om detta problem då jag har jobbat med en snabb tysk bil. Kunderna har ringt förtvivlade då dom har fått en 2:a.
Besiktningsmannen skall kolla i sina papper att inte bilen är utrustad med luftpump.
Luftpump? Jag är helt såld på detta ämnet du måste förklara mer...
Min bil finns inte i några papper alls, reg. bes. kommer snart och har precis kollat under bilen och märkt att det sitter en race katalysator. 100 cellers. Jag har ingen som helst aning om vad för värde detta kommer ge på CO2 eller lamda( har ingen sond vid katten LÄNGRE). Helt förvirrad nu, bilen går pyttelite förfett (att döma av 1m flammor bakom mig...)
December 29, 2001
Luftpump är till för att tillföra extra luft i grenröret (avgassidan).
Kommer nu inte ihåg den kemiska anledningen.
Om det var för att sänka temperaturen på avgaser eller hur det var.
Alla bilar har ju inte detta. Men det var vanligt i bilar på senare del av 70 talet men då fanns ju inga katalysatorer i Sverige.
Om det kommer flammor ur röret på tomgång så lär du få problem men om det blir det vid snabba växlingar och fullgas så är det ju inte säkert at det behöver vara fel men detta fenom brukar ske på trimmade bilar typ F1 och rallybilar.
Annars kan jag bara säga att leta rätt på en 4 gasmätare och kolla.
HC vet jag har en påverkan på lambda värdet.
Högt HC, ofullständig förbränning.
2 Guest(s)