Beslutångest - Plugga eller leka?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Beslutångest - Plugga eller leka?
Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
sp_UserOfflineSmall Offline
1153623
August 28, 2007 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Sjukt sugen jag blev på en whiskey nu... 🙁
å bolaget är stängt!

kanske ska knata över till coore 🙄

nedå..: Men bolaget imorgon blir det och köpte lite rävgift, Har inte råd att köpa så fina saker som coore hade : :arg:

Strathisla är en ganska billig 12årig single malt, den kan jag rekommendera. 🙂

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1154255
September 1, 2007 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det klart...

Förlorade tjejen, kanske som kompis också för hon svarar aldrig när jag ringer, sms'ar eller så längre...

Och kuggade första duggan.
ursäkte mig men ska lägga mig framför tåget nu.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1154265
September 1, 2007 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Nu är det klart...

Förlorade tjejen, kanske som kompis också för hon svarar aldrig när jag ringer, sms'ar eller så längre...

Shit, det är exakt samma sak som hände mig förra året (det med tjej, det är iofs lite skillnad eftersom det var gymnasiet jag började)

Och det är alltid väldigt många som kuggar första tentan, det finns en anledning att CSN accepterar lite kuggade tentor första året.

Satsa på att lära dig ordentlig studieteknik;
-Mind maps är bra
-Speedreading är bra eftersom det kräver koncentration och du då pluggar bättre
-Läs igenom anteckningarna från föreläsningar direkt efter
-Skumma först igenom böckerna innan du börjar läsa ordentligt, ta bra anteckningar när du läser
-I punkt se för några dagar sedan läste jag att en person sa att 80% av böckerna inom ett ämne bygger på samma fakta, försök lära dig att hitta de unika procenten när du läser flera böcker
Egentligen kommer alla råd från punkt se, man lär sig så mycket på bussen till skolan 🙂

Du kommer klara nästa tenta, du kommer hitta en bra tjej. Allt ordnar sig.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1154278
September 1, 2007 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: Satsa på att lära dig ordentlig studieteknik;
-Mind maps är bra
-Skumma först igenom böckerna innan du börjar läsa ordentligt, ta bra anteckningar när du läser
-I punkt se för några dagar sedan läste jag att en person sa att 80% av böckerna inom ett ämne bygger på samma fakta, försök lära dig att hitta de unika procenten när du läser flera böcker
Egentligen kommer alla råd från punkt se, man lär sig så mycket på bussen till skolan 🙂

Sen är ju som vanligt studieteknik väldigt individuell. Jag brukar klara mig väldigt långt på att lyssna på vad läraren säger under en lektion, även om jag kanske läser något ur någon relevant bok någon dag innan vi har någon form av förhör eller liknande i mån av lust.

Anteckningar? Inte jag.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1154279
September 1, 2007 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Sen är ju som vanligt studieteknik väldigt individuell. Jag brukar klara mig väldigt långt på att lyssna på vad läraren säger under en lektion, även om jag kanske läser något ur någon relevant bok någon dag innan vi har någon form av förhör eller liknande i mån av lust.

Anteckningar? Inte jag.

Det som du gör kan knappast kallas studieteknik, du gör precis så som jag gör. Grejen är att det inte funkar att göra så på högskolan, då måste man ha viss studieteknik. Nu funkar det bra att plugga kvällen innan prov och prata hela lektionerna, men sen kommer det skita sig rejält om man gör det.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1154281
September 1, 2007 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Mean Machine]Sen är ju som vanligt studieteknik väldigt individuell. Jag brukar klara mig väldigt långt på att lyssna på vad läraren säger under en lektion, även om jag kanske läser något ur någon relevant bok någon dag innan vi har någon form av förhör eller liknande i mån av lust.

Anteckningar? Inte jag.

Det som du gör kan knappast kallas studieteknik, du gör precis så som jag gör. Grejen är att det inte funkar att göra så på högskolan, då måste man ha viss studieteknik. Nu funkar det bra att plugga kvällen innan prov och prata hela lektionerna, men sen kommer det skita sig rejält om man gör det.

Precis.

Gled igenom hela grundskolan med toppbetyg, samma på gymnasiet (även fast folk sa att det skulle vara svårare....).

Ska man köra samma sak på högskola bör man vara väldigt intelligent, väldigt..

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1154286
September 1, 2007 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Nu är det klart...

Nu är det klart!
Hon har visat riktigt fint var hon står...dåså. Då lägger du krutet på plugget och siktar på att klara det samt bottenlös djupsnö sedan. 😉
Vilken tjej slår bottenlös djupsnö? Inte många! 😀

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1154292
September 2, 2007 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Dry_Ice]Nu är det klart...

Shit, det är exakt samma sak som hände mig förra året (det med tjej, det är iofs lite skillnad eftersom det var gymnasiet jag började)

Och det är alltid väldigt många som kuggar första tentan, det finns en anledning att CSN accepterar lite kuggade tentor första året.

Satsa på att lära dig ordentlig studieteknik;
-Mind maps är bra

Du kommer klara nästa tenta, du kommer hitta en bra tjej. Allt ordnar sig.

Kul att en som går gymnasiet vet så mycket om studieteknik när det gäller universitet/högskola.

Jag läste också punkt.se men studie teknik är fortfarande väldigt induviduellt även om det finns vissa knep.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1154320
September 2, 2007 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

Försökt hitta en grupp du kan plugga med.

I mit fall utgick jag väldigt mycket från föreläsningar och anteckningar som sedan fick kompletteras med att man slog i böcker. Att sträckläsa gav sällan något, bara en massa tidsförlust.
Om dina böcker är på engelska så antar jag att de även är tryckta i USA eller England och då borde det finnas ganska gott om faktarutor och inte minst sammanfattningar i både text och punktform i slutet av kapitlen. Använd dom, de är väldigt bra.

Ibland kan det även vara en fördel att ha läst eller iaf skummat det kapitel av boken som ska gås igenom på föreläsningen, men det är aldrig en fördel att ligga ett eller flera kapitel före. Det blir bara rörigt. Det är bättre att ligga i fas.

Har säkert fler tips, men det är söndag morgon 😉

//Andreas

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1154344
September 2, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Kul att en som går gymnasiet vet så mycket om studieteknik när det gäller universitet/högskola.

Jag läste också punkt.se men studie teknik är fortfarande väldigt induviduellt även om det finns vissa knep.

Visst är jag bra?
Det är klart att det är individuellt, men jag tror knappast att det skadar om jag skriver vad jag har lärt mig funkar för många. Den killen som var i punkt se har även pratat i min skola (hade en heldag studieteknik då), och jag tror att han har bra koll på vad som funkar för många.

Och bara för att jag inte läser på högskolan, betyder inte det att jag inte känner folk som vet hur det är.

Men visst, om du blir gladare av det, så kan jag skita i att försöka hjälpa någon nästa gång. Om du hittar något som är fel med råden som jag gav honom, berätta gärna det. Men jag tänker inte ta någon skit när jag försöker hjälpa någon och du inte gör det...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
1154353
September 2, 2007 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Tjaa Dry_ice!

Jag var i samma sits som dig för 2månader sen.
Kändes som mitt liv avgjordes,
Hade flera olika alternativ och alla var mkt intressanta.
Gå med i NBG, och få en schysst lön på 25tusen i 1år och ev åka utomlands. Eller börja plugga 80mil hemmifrån, nämligen Luleå.
Valde att börja plugga, lämna familj, vänner, flickor och dra till en okänd stad 80 mil norr.

Utbildning lönar sig i längden.

Pluggar nu till Brandingenjör, och det det verkar intressant, men tufft.
Calculus matteboken är en pina, antar att du också har den 😛

Lycka till

Inga NH från luleå ?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1154456
September 2, 2007 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, det är bara en dugga ju. Bara att ta nya tag och sätta tentan, alla missar tentor och duggor någon gång. 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1154676
September 4, 2007 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

mitt tips: plugga. du kan alltid träffa nån annan. dets finns fler tjejer än du tror. du e 20 år, ta ansvar!

när du fått ditt jobb kan du buskenkelt träffa tjejer,

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1154974
September 6, 2007 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hadde uppehåll i två år (lumpen), sedan kom jag in på TekniskFysik. Hadde lite problem med matten i början men de fixade sig, ger man det lite tid så löser det sig!

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1155006
September 6, 2007 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Noterbart är att jag inte klarade första duggan sedan har det gått rikigt bra!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL