Betala hemma under gymnasiet|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Betala hemma under gymnasiet
Zam_Zap
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 1, 2007 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick ett jobb i april då jag gick i 2:an på gymnasiet. Sedan kom far som tyckte att det var dags att betala hemma. 15% brutto, dock max 1800/månad. Häften av det konsumentverket rekomenderar, då jag bor där halva tiden (skilda föräldrar). Sedan under mitten utav sommaren så fick min mor reda på det här. Hon blev ganska förbannad och tyckte att jag skulle prata med min far och kräva tillbaka pengarna. Pratade lite med honom, men hans svar var bara att han skiter i vad min mor tycker. Så betalningarna fortsatte.

Antagligen så antog mor att jag fått tillbaka pengarna, så hon sa inget mer om det, förrens någon vecka sedan. Jäklar vad hon blev förbannad och hon sa att hon vägrar att släppa detta. Hon frågade till och med om jag ville att hon ska göra något åt det, vilket jag tolkar som att ta det till domstol. Fick även reda på att hon redan skickat advokatbrev till min far i somras då det fortfarande är tjafs kvar efter skilsmässan som var för fyra år sedan. Så varför inte skicka ett till.

Vad är det som säger att min far kan göra det som han gör, och vad kan min mor göra? Finns det något hon kan göra, utan att jag är med på det, då hon trotsallt är min mor?

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
1121506
March 1, 2007 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt hur det är men jag vet iaf att dina föräldrar har en skyldighet att ge dig mat osv tills du är 20 eller om det var 22 eller liknande. Så låter dumt att dom ska kunna kräva pengar av dig för att bo hemma.

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1121508
March 1, 2007 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge du studerar (upp till 20år eller nått sånt) så är de skyldiga att försörja dig. Tycker dessutom det är lite fult att du betalar för att hos din pappa men inte hos din mamma. 😛

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
1121509
March 1, 2007 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

"Enligt föräldrabalken har man försörjningsplikt för sina barn fram tills de fyller 18 år om de inte studerar. Studerar de däremot (gäller inte högskolan) har man försörjningsplikt fram tills de fyller 21 år. Föräldrarnas försörjningsplikt om den unge gäller oavsett om den unge bor hemma eller i eget boende. Försörjningsplikten gäller givetvis båda föräldrarna.
Har den unge fyllt 18 år och är klar med sina gymnasiala studier har inte föräldrarna någon försörjningsplikt enligt föräldrabalken."
Källa: http://www.uddevalla.se/uddeva.....ster/servi ceomsorg/fragafritt/fragorochsvar2005.4.1bb8694100ff04e b30800011374.html

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Zam_Zap
Medlem
1121512
March 1, 2007 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Tycker dessutom det är lite fult att du betalar för att hos din pappa men inte hos din mamma. 😛

Jo, men nu var det så att min far tyckte att det var dags att betala hos honom, samtidigt som mor tyckte mer att det var bra att tjäna och spara undan så mycket pengar som möjligt innan högskolan. Sedan så antog jag att mor skulle reagera så här om hon fick reda så det, vilket skulle leda till att jag får höra ännu mer vilket idiot min far är då jag är hos mor, samt att jag får höra vilket idiot min mor är då jag bor hos far.

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1121516
March 1, 2007 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Svaren verkade väldigt tydliga. Bara o kräva tillbaka allt.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1121521
March 1, 2007 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vad snålt.
Kräv tillbaka pengarna. Visst om man är 18år och har heltidsjobb så ska man betala för sig om man bor hemma tycker jag. Men när man studerar och jobbar extra så känns det bara snålt.

Din mor verkar vettig. Sparar du och lägger undan pengar kommer du vara nöjd med det sen om några år.
Hoppas det löser sig, jobbigt det där att höra saker om sina föräldrar just från föräldrarna, så löjligt på nåt sätt.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1121528
March 1, 2007 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Fan vilken snål jävel med tanke på hur ung du är.. Men inte vet jag om det äv vidare mycket att bli upprörd om, säg åt din mor att hon inte har med saken att göra att detta är mellan dig och din far.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1121530
March 1, 2007 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Som det skrivs ovan så har han ingen som helst rätt att kräva det så länge du studerar. Bara kräva tillbaka.

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1121536
March 1, 2007 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad i hela fridens...? 😮
Snål jäkel det där.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1121545
March 1, 2007 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg upp bekantskapen med din far och bosätt dig hos din mor på heltid, hade aldrig accepterat sådana fasoner från nån av mina föräldrar.

DrRrIbBeL
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
1121549
March 1, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror han att man skaffar sig barn för att tjäna pengar på dom så får du informera honom att så är inte fallet, och att det faktiskt kostar en hel del att ha barn, och det är utgifter han får dras med vare sig han vill det eller inte, dina pengar är dina pengar, eftersom du studerar.. Hade du inte studerat och bott hemma och jobbat hade jag förstått honom, men om du nu gick i skolan samtidigt som du betalade honom så är det lite galet tänkt utav honom.

Hoppas du slipper betala i fortsättningen och han inser sitt misstag och försöker betala tillbaka en del utav pengarna för såhär ska det inte gå till.

// Fredrik

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1121554
March 1, 2007 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är din relation till din far och hur är hanns ekonomiska situation? Gör han det av princip eller nått sånt skit så kräv till baka pengarna men vill du vara skysst och tycker han förtjänar det så gör vad du vill.

Jag i liknande situation när jag börade jobba när jag var 17år där min mor också började gnälla för att min far bad mig att betala en viss del hemma.
Jag bedömde min situation (bode heltid hos farn min) så jag bad min mor skita i min ekonomiska situation och vad jag väljer att lägga pengarna på och om hon gick bakom ryggen på mig och tog upp det med min far i alla fall så skulle hon få ett helvete från mig. (Men möjligtvis på ett mer välartikulerat och milt sätt.) Och hon tog inte upp det något mer.
Men men ditt liv dinna pengar.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1121555
March 1, 2007 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte det går att säga någonting om detta utan att veta din fars ekonomiska situation samt hur du lever hos honom.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1121585
March 1, 2007 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart ska man betala hemma så länge man jobbar, inget konstigt med det. Det är ett bra sätt att lära sej att saker och ting kostar här i livet. Ska han däremot ha av dina sparpengar när du inte jobbar så är han ute och cyklar.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1121590
March 1, 2007 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Självklart ska man betala hemma så länge man jobbar, inget konstigt med det. Det är ett bra sätt att lära sej att saker och ting kostar här i livet. Ska han däremot ha av dina sparpengar när du inte jobbar så är han ute och cyklar.

Ja om man är 30 och bor hemma :E han är väl typ 17?

Zam_Zap
Medlem
1121610
March 1, 2007 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Säg upp bekantskapen med din far och bosätt dig hos din mor på heltid, hade aldrig accepterat sådana fasoner från nån av mina föräldrar.

Jo, det är en möjlighet. Dock inte något som jag direkt skulle göra då jag tycker att man borde kunna komma överens med sina förädrar. Min syster som är tre år yngre än mig valde det alternativet för ca två år sedan. Tycker att det skulle kännas för taskigt, då jag vet att han lider lite av att i princip förlorat en dotter. De träffas i princip bara när det är dags att fira jul tillsammans med farmor.

Coore wrote: Jag tycker inte det går att säga någonting om detta utan att veta din fars ekonomiska situation samt hur du lever hos honom.

Det är väll inte så att han är världens rikaste, men han har väll en lön på ca 22-23K/månad. Sedan bor han (vi) men hans nya tjej + dotter (15år) som borde dra in något i alla fall. Dock så är hon arbetslös så jag har ingen större koll på hur mycket hon får. Men helt fattiga verkar de inte vara i alla fall. Jag, + hela "familjen" åkte utomlands första gången i mitt liv med dem den sommar då de nyligen hade träffats. Efter det sades det att det inte skulle bli igen på ett bra tag, då det trofs allt kostar en del. Men Förra julen så drog Far + tjejen och hennes dotter till Egypten och denna jul for de i väg till Thailand i två veckor. Blev dock "med bjuden" om jag betalade själv. Fan heller tänkte jag, och spenderade lovet nere på lagret i stället.

Får ingenting extra. Ett rum och en säng i princip. Har körkort, som jag betalade själv. Har bil, som jag köpt själv och betalar allt där.

Bjornstrom wrote: Ja om man är 30 och bor hemma :E han är väl typ 17?

Blev 19 i början utav året.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1121618
March 1, 2007 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

vilken fjant....helt otroligt att de finns sådana människor, ok om ekonomin va keff, gubben tjänar ju 20lax/månad, borde väl räcka ffs...

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
1121621
March 1, 2007 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: vilken fjant....helt otroligt att de finns sådana människor, ok om ekonomin va keff, gubben tjänar ju 20lax/månad, borde väl räcka ffs...

Är din ekonomi keff? laugh

(du får sluta med att lägga upp för smash hela tiden)

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1121622
March 1, 2007 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Gilgamesh]vilken fjant....helt otroligt att de finns sådana människor, ok om ekonomin va keff, gubben tjänar ju 20lax/månad, borde väl räcka ffs...

Är din ekonomi keff? laugh

(du får sluta med att lägga upp för smash hela tiden)

nope, den är inte keff, men varför inte få mer pengar? ^^ och ja, jag kommer göra likadant nästa gång det kommer en känd grupp/artist, då tar jag ut 50+ biljetter och säljer (har en butik med ATG/Ticnet ombud så de lite fördel), men inte här på NH ^^

Ontopic: farsan o morsan betalar i princip allt. även körkortet har de betalt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL