October 18, 2006
Gilgamesh wrote: Ontopic: farsan o morsan betalar i princip allt. även körkortet har de betalt.
Quelle surpris
Zamzap:
Mina föräldrar tvingade mej att betala hemma när jag jobbade och bodde hos dem, helt åt helvete tyckte jag då.
När jag sedan flyttade hemifrån så fick jag tillbaka pengarna i form av möbler, husgeråd och dylikt. Då var det inte lika helt åt helvete.
Kan det vara tänkbart att far din gör något liknande?
January 7, 2006
Jag kan säga att det finns inte en chans att jag skulle betala något till mina föräldrar så länge jag går på gymnasiet.
Jag tror inte heller att de någonsin skulle be om det så länge jag går på gymnasiet, jag tror att jag utan problem kan bo hemma i några år under högskolan också utan att behöva betala.
Och om han använder dina pengar för att ta sin nya familj till thailand så tycker jag att du ska kräva tillbaka allt. Hans nya familj bör inte prioriteras över dig, utan dina pengar hade resan kanske inte ens varit möjlig?
December 15, 2004
Jag skulle inte heller betala något till mina föräldrar så länge jag går i gymnasiet, och de skulle heller inte be om det. Jag tror att jag kan bo hemma väldigt länge efter gymnasiet utan att betala om jag är arbetslös också. Även under högskolestudier + extraknäck.
Däremot kommer jag antagligen att få betala hemma om jag fortsätter bo hemma när jag har jobb efter mina studier.
March 31, 2005
Känns lite fel om det är ett extra jobb när man går i skolan & att man under den tiden skall behöva betala hem. men & andra sidan kan det bero lite på om du sparar pengarna eller köper coola grejor för att flasha bara ? farsan stör sig kanske på det isf & vill välkommna dit till vuxenlivet där man inte glider omkring på en räkmacka ?
själv sparar vi undan en hel del pengar som våra 2 kids kommer få när dom blir 18 så har någon av dom jobb även deltids så kommer vi kräva en liten summa .. mer för att dom skall få visa sin goda sida att hjälpa till tycker jag, eller jag är helt off nu ?
March 10, 2002
the_C@t wrote: Jag skulle inte heller betala något till mina föräldrar så länge jag går i gymnasiet, och de skulle heller inte be om det. Jag tror att jag kan bo hemma väldigt länge efter gymnasiet utan att betala om jag är arbetslös också. Även under högskolestudier + extraknäck.
Däremot kommer jag antagligen att få betala hemma om jag fortsätter bo hemma när jag har jobb efter mina studier.
Ska du bo hemma hela livet? 🙂
April 4, 2005
x850xt wrote: men & andra sidan kan det bero lite på om du sparar pengarna eller köper coola grejor för att flasha bara ? farsan stör sig kanske på det isf & vill välkommna dit till vuxenlivet där man inte glider omkring på en räkmacka ?
Så kan jag säga att det inte är. Det som jag har köpt är en inte allt för dyr bärbar dator, då jag totalt hade ledsnat på att ha syskon som hela tiden satt framför Lunarstorm rätt bra med timmar varje dag, samt att det är så mycket skönare att alla saker följer med i flytten som sker varje vecka.
Sedan köpte jag bilen som tar mig till och från skola/jobb, samt en ny telefon då det verkligen var dags. De sakerna köpte jag i sommras, nu läggs allt på en hög. Gör av med ca 1000kr till bilen och 1000kr till annat per månad.
June 17, 2005
hULt0 wrote: [quote=the_C@t]Däremot kommer jag antagligen att få betala hemma om jag fortsätter bo hemma när jag har jobb efter mina studier.
Då kommer du dessutom vara väldigt mycket jättesingel 😉
jag jobbar och bor hemma(sthlm bostads kö är inte den bästa).
betalar väll runt en 2000kr i månaden ungefär så det är inte så farligt med tanke på att jag får mat o sånt.
sen måste jag tillägga att jag inte är singel för att jag bor hemma.
January 7, 2006
addeee wrote: jag jobbar och bor hemma(sthlm bostads kö är inte den bästa).
betalar väll runt en 2000kr i månaden ungefär så det är inte så farligt med tanke på att jag får mat o sånt.
Om man bor hemma extremt länge, menar jag.
Om man som 40-åring letar partner och säger att man bor hemma, kan det vara lite avskräckande 😉
June 17, 2005
hULt0 wrote: [quote=addeee]jag jobbar och bor hemma(sthlm bostads kö är inte den bästa).
Om man bor hemma extremt länge, menar jag.
Om man som 40-åring letar partner och säger att man bor hemma, kan det vara lite avskräckande 😉
ja det har du rätt i, men blir jag så gammal flyttar jag hellre ut i nån kontainer eller liknande 🙂
December 24, 2002
Okej, jag har inte läst tråden helt och hållet..
MEN:
Tycker att man SKA betala hemma.. Det är endel av uppfostran. Jag betalar hemma och har gjort det enda sedan jag började jobba.. Men jag får i princip tillbaka det 3 dubbla i form av: Mat, Hyra, Räkningar, Lån av bil, saker.
Om jag tjänar pengar tycker jag självklart att mina pengar och min mammas pengar ska räknas som gemensamma.. Varför ska enbart jag kunna unna mig saker och hon stå för kalaset?
Men i ditt fall...Kan det vara så att det är din fars nya som har sagt något om att hon tycker att du ska betala? Visst din far kunde vara bussig och låta dig bo där gratis eftersom ni trotts allt är far och son.. Och du har (antar jag) valmöjligheten att bo hemma hos din morsa?
Får du något av din far? Presenter, kläder osv. Hjälper han dig ekonomiskt ifall det skulle behövas. T ex när du tog körkort eller köpt en dyrare pryl?
Och för er som tycker att 20k är mkt pengar.. Det är det inte.. räkna bort skatt.. så har du typ 14k kvar.. Nu står det inte var Zam_Zap bor, men här i sthlm får man räkna med en hyra för en tre på MINST 4000kr, så då har vi 10 000kr kvar...
Övriga räkningar:
Bredband: 500kr
El: 500kr
Telefon: 500kr
Tv: 300kr
Sen kanske ni har bil:
Minst 3000kr/mån
5000kr kvar.. det ska räcka till mat, kläder, tandkräm osv.. hemförsäkring, SL-kort m.m. för en hel familj, för hans sambo var väl arbetslös?
September 3, 2001
20 blir inte mkt på en hel familj ne. Det är ungefär va min mamma får (vi är 4 syskon), så med en hel del list och ansträngning klarar man månaderna.
Men eftersom mor är ensamstående så ansåg jag alltid att det var en skyldighet att ge henne en bit av kakan om jag tjänade ihop något på somrarna.
Nu är det högskola och jag betalar ca 2000 i månaden hemma.
Men se bara till att få en fortsatt bra relation till båda föräldrarna. Föräldrarnas beteende kan vara förjävliga ibland men dom är ju bara vanliga dödliga människor också. Men det är inte värt att äventyra en relation med föräldrar om det handlar om pengar. Pengar kommer och går liksom. Se bara till att din mamma inte rör upp allt för mkt i grytan. Hon har inget att förlora på att bråka med din pappa men det har nog du. Så även om hennes avsikt är att försvara dig så kan det stå mer än pengar på spel för dig.
December 15, 2004
Dehman wrote: [quote=the_C@t]Jag skulle inte heller betala något till mina föräldrar så länge jag går i gymnasiet, och de skulle heller inte be om det. Jag tror att jag kan bo hemma väldigt länge efter gymnasiet utan att betala om jag är arbetslös också. Även under högskolestudier + extraknäck.
Ska du bo hemma hela livet? 🙂
Verkligen inte. Men antagligen kommer jag bo hemma när jag jobbar i något år för att få råd med dittan och dattan. Mina päron köper inte t.ex. en bil till mig bara för att jag ber om det, som tydligen vissa andra gör.
September 19, 2002
Efter gymnasiet så åkte jag in i lumpen, när jag muckade och gick som arbetssökande så började jag betala för mig hemma, om än inte så mycket då jag inte fick in så mycket från kommunen. Dock var detta mitt val och jag var praktiskt taget tvungen att proppa stålarna i halsen på morsfars. 😛
Sen när jag väl fick mig mitt jobb så fortsatte jag betala för mig den tiden det dröjde innan jag fick fast anställning så jag vågade flytta, kändes inte mer än rätt för mig och jag valde det som sagt själv.
Men ja, jag kan väl inte säga annat än att jag tycker att om man kan så bör man betala för sig när man passerat gymnasieåldern, om än det inte är några hiskeliga summor så hjälper det ändå till. Men det är ju vad jag tycker och jag ser inte ner på någon som tycker annars.
October 18, 2006
Bjornstrom wrote: Ja folk är då olika, jag skulle aldrig kunna se morsan ta en krona av mig för att jag bor hemma, oavsett om jag så var 40 år och tjänade bra som fan...
Om mina ungar bodde hemma efter avslutad utbildning och med jobb och inte ville betala för sej skulle de få en spark i aschlet så de landade vid närmaste bostadsmäklare.
2 Guest(s)