January 12, 2004
Josey Wales wrote: [quote=Bjornstrom]Ja folk är då olika, jag skulle aldrig kunna se morsan ta en krona av mig för att jag bor hemma, oavsett om jag så var 40 år och tjänade bra som fan...
Om mina ungar bodde hemma efter avslutad utbildning och med jobb och inte ville betala för sej skulle de få en spark i aschlet så de landade vid närmaste bostadsmäklare.
Vissa trivs med att vara parasiter och leva gratis...
November 7, 2005
jag har haft turen att få bo gratis hemma. Under min skoltid jag erbjöd mig att börja betala hemma men nekades . jag är nu 21 år i år och betalar 3k kr per månad för . Hyran är nästan 5k.
Och det hjälpte mina vidare studier helt och hållet jag slapp ta lån helt .
Så jag är nog väldigt tacksam för detta. Men då jag inte betalade hemma så gjorde jag då nästan allting. Städade tvätta osv . Då det inte fanns några hemma sysslor kvar och det är ju värderat det också. Så går man hemma o gör ingenting så tycker väll jag att man ska betala en skälig summa.
October 18, 2006
Niklas.Andersson wrote: jag har haft turen att få bo gratis hemma. Under min skoltid jag erbjöd mig att börja betala hemma men nekades . jag är nu 21 år i år och betalar 3k kr per månad för . Hyran är nästan 5k.
Och det hjälpte mina vidare studier helt och hållet jag slapp ta lån helt .
Så jag är nog väldigt tacksam för detta. Men då jag inte betalade hemma så gjorde jag då nästan allting. Städade tvätta osv . Då det inte fanns några hemma sysslor kvar och det är ju värderat det också. Så går man hemma o gör ingenting så tycker väll jag att man ska betala en skälig summa.
Under skoltiden skulle i alla fall jag aldrig ta ut en krona av mina barn. Jag skulle inte heller kräva överdrivet mycket hushållsarbete av dem efetrsom jag hellre ser att de lägger den tiden på skolarbetet. Detta naturligtvis under förutsättning att de sköter skolan.
Att skaffa en vettig utbildning är något jag gärna subventionerar med mina surt förvärvade och grovt beskattade kronor.
October 18, 2006
Mean Machine wrote: [quote=obelix]Vissa trivs med att vara parasiter och leva gratis...
Du är ju knappast parasit om dina föräldrar låter dig bo hemma gratis av fri vilja? Eller missar jag nånting här?
Njaa, man kan ju vilja göra rätt för sej och slippa ligga andra till last utan att bli tvingad att göra det.
January 8, 2005
Väldigt olika från familj till familj och hur man lever.
Mina föräldrar har inte direkt jätte mycket pengar men för dem så är det en princip sak, jag får inte betala hemma då de ser det som deras skydlighet sålänge jag inte har någon fast inkomst. så även om jag har en del pengar över så får jag inte betala.
dock hade jag bott hemma med fast jobb tror jag att jag kunde övertygat dom att betala en slant.
dock så betalar min flickvän hemma hos sig, hon jobbar deltid och bor hemma, så det är väl normalt antar jag.
är inte hela världen att betala hemma eller inte, det är väl en sån där sak som man gör eller inte gör mer utifrån hur man känner sig skyldig eller inte.
sen till trådskaparen, låter som din pappa är ganska så svin aktig av sig, att erbjuda hennes dotter att åka med på resan gratis och att du ska få betala, känns inte riktigt rättvisst. hade begärt pengarna tillbaka och eventuellt flyttat om situationen inte hade blivit bättre. du kan ju betala en hyra med det där + lite bostadsbidrag. så "spread your wings and fly away".
best regards, pole
April 4, 2005
jonte_power wrote:
Tycker att man SKA betala hemma.. Det är endel av uppfostran.
Om man bor hemma och har heltidsanställning, tycker jag. Kommer jobba ett år nu efter studenten och då blir det väll att betala hemma. Även hos mor, dock har hon sagt att det räcker att betala för matkostnaderna. I el och vatten tror jag att jag kostar mindre i än för 10 år sedan, då duschningen har flyttats till jobb/gym.
jonte_power wrote:
Kan det vara så att det är din fars nya som har sagt något om att hon tycker att du ska betala?
Han har sagt att hon har inget med det att göra, utan att det är han som bestämt det.
jonte_power wrote:
Får du något av din far? Presenter, kläder osv. Hjälper han dig ekonomiskt ifall det skulle behövas. T ex när du tog körkort eller köpt en dyrare pryl?
I presentväg ligger det på närmare 1000kr vid jul och födelsedag. Och det var väll det. Schampoo och tandkräm står väll han också för. När det gäller körkort/bil köpte och betalar jag allt själv.
Jag tycker att man borde bli uppmntrad om man skaffar ett jobb vid sidan utan gymnasiestudierna, vilket man inte direkt blir då någon tycker sig att ha rätt till pengarna. Jag jobbar runt 50h/månad, vilket innebär att någon helg försvinner och även någon kväll. För dem betalar jag allt förutom själva boende biten. Kan bara titta på en del klasskamrater, (vilket man kanske inte ska, men det är svårt) som har mer eller mindre fri tillgång till bil till och från skolan. För det betalar de inte ett skit. Inte ens bensin. Själv står jag och lägger ut pengar på värdeminskning, skatt, försäkring, bensin, besiktning, ombesiktning, reservdelar och allt där till.
August 7, 2003
Lite lustigt med småbarnen här som vet alla "rättigheter" som de själva har och alla "skyldigheter" som andra (deras föräldrar har).
Visst försörjningsplikt, det innebär väl ungefär att han ska se till att grabben har nånstans att bo och se till han inte svälter ihjäl. Det innebär väl inte han måste ge honom pengar till mat om han redan har pengar till det?
Jag betalade väl sisådär 3-4.000:- när jag bodde hemma och det var för > 10 år sen. Tjänade väl typ 10-13.000?
Lamt tjafsa och hota med advokat och skit av morsan anser jag. Lamt använda barnen över huvud taget för att "hämnas" på sitt X.
Det är väl föräldrarna som är orsak till att man överhuvudtaget finns till... själv har jag dåligt samvete jag inte hjälper mamma tillräckligt med huset och fixar och sånt där 🙁
December 17, 2005
macrus wrote: [quote=Mean Machine][quote=obelix]Vissa trivs med att vara parasiter och leva gratis...
Du är ju knappast parasit om dina föräldrar låter dig bo hemma gratis av fri vilja? Eller missar jag nånting här?
Han är bara bitter och avundsjuk..
Så sant som det är sagt..
January 12, 2004
Bjornstrom wrote: [quote=macrus][quote=Mean Machine][quote=obelix]Vissa trivs med att vara parasiter och leva gratis...
Han är bara bitter och avundsjuk..
Så sant som det är sagt..
vad ska jag vara bitter och avundsjuk på?
January 7, 2006
Laglorden wrote: Lite lustigt med småbarnen här som vet alla "rättigheter" som de själva har och alla "skyldigheter" som andra (deras föräldrar har).
Visst försörjningsplikt, det innebär väl ungefär att han ska se till att grabben har nånstans att bo och se till han inte svälter ihjäl. Det innebär väl inte han måste ge honom pengar till mat om han redan har pengar till det?
Jag betalade väl sisådär 3-4.000:- när jag bodde hemma och det var för > 10 år sen. Tjänade väl typ 10-13.000?
Lamt tjafsa och hota med advokat och skit av morsan anser jag. Lamt använda barnen över huvud taget för att "hämnas" på sitt X.
Det är väl föräldrarna som är orsak till att man överhuvudtaget finns till... själv har jag dåligt samvete jag inte hjälper mamma tillräckligt med huset och fixar och sånt där 🙁
Eftersom föräldrarna inte har någonting att säga om vad han gör med sina pengar samtidigt som de har försörjningsplikt så innebär det nog att de ska betala mat och boende 😉
Själva frågeställningen känns lite overklig, eftersom jag själv flyttade hemifrån när jag var 17.. Nått snack om att bo hos mammsen gratis var det aldrig tal om..
Ok, det finns ungdommar som gör det, men speciellt mycket tåga i dom vill jag inte tillskriva dom..
Typ vid 18 är man vuxen, ut och klara sej själv måste väl vara den sunda linjen..
Och har man jobb såpass att man har råd med bil?? Tveklöst ska man väl betala för sej, jag skulle skämts ögonen ur mej att gnälla på det där viset när jag växte upp..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
ilg@dd wrote: Själva frågeställningen känns lite overklig, eftersom jag själv flyttade hemifrån när jag var 17.. Nått snack om att bo hos mammsen gratis var det aldrig tal om..
Ok, det finns ungdommar som gör det, men speciellt mycket tåga i dom vill jag inte tillskriva dom..
Typ vid 18 är man vuxen, ut och klara sej själv måste väl vara den sunda linjen..
Och har man jobb såpass att man har råd med bil?? Tveklöst ska man väl betala för sej, jag skulle skämts ögonen ur mej att gnälla på det där viset när jag växte upp..
vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Och btw, angående att jag skulle vara avundsjuk eller vad det nu var, så bodde jag själv from det jag var 13 år, så jag har ingen orsak att vara avis...
December 17, 2005
obelix wrote: [quote=ilg@dd]Själva frågeställningen känns lite overklig, eftersom jag själv flyttade hemifrån när jag var 17.. Nått snack om att bo hos mammsen gratis var det aldrig tal om..
vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Och btw, angående att jag skulle vara avundsjuk eller vad det nu var, så bodde jag själv from det jag var 13 år, så jag har ingen orsak att vara avis...
Hmm så givetvis vet du mest och bäst som vanligt?
October 18, 2006
obelix wrote: vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Ack så sant, i dagsläget verkar många ungdomar nästan livrädda för att klara sej själv.
I dag verkar idealet vara att man skall ligga i nån slags föräldra- och statsfinansierad bomullskokong till man fyller 30, möjligen kan man sticka upp trynet ur kokongen och resa jorden runt för pappas pengar eller kasta gatsten på poliser medan man reclaimar någonting.
1 Guest(s)