December 17, 2005
Josey Wales wrote: [quote=obelix] vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Ack så sant, i dagsläget verkar många ungdomar nästan livrädda för att klara sej själv.
I dag verkar idealet vara att man skall ligga i nån slags föräldra- och statsfinansierad bomullskokong till man fyller 30, möjligen kan man sticka upp trynet ur kokongen och resa jorden runt för pappas pengar eller kasta gatsten på poliser medan man reclaimar någonting.
Din personliga uppfattning från personer du känner eller kanske någon undersökning som gjorts?
October 18, 2006
Bjornstrom wrote: [quote=Josey Wales][quote=obelix] vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Ack så sant, i dagsläget verkar många ungdomar nästan livrädda för att klara sej själv.
I dag verkar idealet vara att man skall ligga i nån slags föräldra- och statsfinansierad bomullskokong till man fyller 30, möjligen kan man sticka upp trynet ur kokongen och resa jorden runt för pappas pengar eller kasta gatsten på poliser medan man reclaimar någonting.
Din personliga uppfattning från personer du känner eller kanske någon undersökning som gjorts?
100% personlig uppfattning, utan någon som helst extern fakta bakom.
Notera också att jag skrev "många ungdomar", alltså inte alla.
Jag är helt övertygad om att andelen arbetsskygga gnällspikar har ökat sedan 80-talet (inte bara bland ungdomar) och likaså acceptansen för sådant beteende.
August 9, 2005
ilg@dd wrote: Själva frågeställningen känns lite overklig, eftersom jag själv flyttade hemifrån när jag var 17.. Nått snack om att bo hos mammsen gratis var det aldrig tal om..
Ok, det finns ungdommar som gör det, men speciellt mycket tåga i dom vill jag inte tillskriva dom..
Typ vid 18 är man vuxen, ut och klara sej själv måste väl vara den sunda linjen..
Och har man jobb såpass att man har råd med bil?? Tveklöst ska man väl betala för sej, jag skulle skämts ögonen ur mej att gnälla på det där viset när jag växte upp..
Grabben det handlar om går ju fortfarande i skolan. Du kanske tycker han ska hoppa av och skaffa ett heltidsjobb på en gång?
Jag tycker inte det är fel att betala lite hemma, jag bara vänder mig mot "ut och klara sig". Skola först.
Darakir wrote: [quote=ilg@dd]Själva frågeställningen känns lite overklig, eftersom jag själv flyttade hemifrån när jag var 17.. Nått snack om att bo hos mammsen gratis var det aldrig tal om..
Ok, det finns ungdommar som gör det, men speciellt mycket tåga i dom vill jag inte tillskriva dom..
Typ vid 18 är man vuxen, ut och klara sej själv måste väl vara den sunda linjen..
Och har man jobb såpass att man har råd med bil?? Tveklöst ska man väl betala för sej, jag skulle skämts ögonen ur mej att gnälla på det där viset när jag växte upp..
Grabben det handlar om går ju fortfarande i skolan. Du kanske tycker han ska hoppa av och skaffa ett heltidsjobb på en gång?
Jag tycker inte det är fel att betala lite hemma, jag bara vänder mig mot "ut och klara sig". Skola först.
Har man så pass inkomst att man har råd med bil borde det inte vara något att fundera över i mina ögon..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
obelix wrote: vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Det är garanterat lättare att ta sig hemifrån om man faktiskt sparat ihop pengar, som inte ens föräldrar tar ifrån en.
November 27, 2003
Mean Machine wrote: [quote=obelix]vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Det är garanterat lättare att ta sig hemifrån om man faktiskt sparat ihop pengar, som inte ens föräldrar tar ifrån en.
Det var också lättare på deras tid. Bostäder idag växer inte direkt på träd och när allt ska göras till bostadsrätter inom vettig distans till ett jobb blir det knappast lättare.
//Andreas
October 18, 2006
Delph1 wrote: [quote=Mean Machine][quote=obelix]vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
Det var också lättare på deras tid. Bostäder idag växer inte direkt på träd och när allt ska göras till bostadsrätter inom vettig distans till ett jobb blir det knappast lättare.
//Andreas
Bostadsrätter har alla samma möjlighet att köpa men för att få en vettig hyreslägenhet idag så måste du känna fastighetsägaren, stått i kö i 20 år eller t.ex. ha någon äldre släkting som du kan ta över kontraktet ifrån.
Nej förresten man kan ju betala flera 100 000 för ett förstahandskontrakt eller betala svinhyror i andra/tredje/fjärde hand.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: Bostadsrätter har alla samma möjlighet att köpa men för att få en vettig hyreslägenhet idag så måste du känna fastighetsägaren, stått i kö i 20 år eller t.ex. ha någon äldre släkting som du kan ta över kontraktet ifrån.
Nej förresten man kan ju betala flera 100 000 för ett förstahandskontrakt eller betala svinhyror i andra/tredje/fjärde hand.
Jo och bostadsrätt har alla råd med?
//Andreas
February 23, 2004
Delph1 wrote: [quote=Josey Wales]Bostadsrätter har alla samma möjlighet att köpa men för att få en vettig hyreslägenhet idag så måste du känna fastighetsägaren, stått i kö i 20 år eller t.ex. ha någon äldre släkting som du kan ta över kontraktet ifrån.
//Andreas
Jodå, har en kompis som bor i Tibro, strax utanför Skövde... han köpte sin bostadsrätt för 10.000 kr , en etta på 45 m2 och jag vill påstå att de allra flesta kan ta sig råd med 10.000 för en bostadsrätt.
October 18, 2006
Delph1 wrote: [quote=Josey Wales]Bostadsrätter har alla samma möjlighet att köpa men för att få en vettig hyreslägenhet idag så måste du känna fastighetsägaren, stått i kö i 20 år eller t.ex. ha någon äldre släkting som du kan ta över kontraktet ifrån.
//Andreas
Har man råd med en hyreslägenhet så har man också råd med en bostadsrätt ja.
Vi kan ta ett exempel:
I stockholm är snitthyran för en lägenhet ca 1200 kr/kvm och år. Det ger en månadshyra för en etta på 45 kvadrat på ca 4500 kr. Med dagens räntor så kan du köpa en lägenhet för ca 800 000 med en månadsavgift på 2000 och slutkostanden blir ungefär densamma som för hyresrätten.
Naturligtvis får du inte en bostadsrätt för 800' i innerstan men du får ingen hyreslägenhet där heller utan att mygla.
Om man inte har jobb säjer du då? Ja lycka till att i så fall få ett förstahandskontrakt utan fast inkomst i Stockholm.
Kommer man sedan ut i landet så blir bostadsrätten i stort sett alltid mycket billigare (trots alla vansinninga subventioner som finns på hyreslägenhetr).
September 27, 2002
Har följt den här tråden och tycker det är rikigt intressant att se hur folkt tycker och tänker angånde betalning hemma under plugget.
Själv tycker jag inte man ska betala när man pluggar och bor hemma. Dock så handlar det lite om vad man gör av pengarna man får (inte behöver betala till/av) föräldrarna. Är man en sådan som lever väldigt drya vanor och föräldrarna vill stoppa/begränsa det så kan det ju vara en ide att ta betalt av en när man bor hemma. Därimot om man lever ganska snålt liv och sparar de pengarna man inte behövde betala för hemma för att senare lyckas köpa/hyra en lägenhet eller något annat lite dyrare som kan vara bra när man pluggar så tycker jag inte man ska betala hemma.
Mina föräldrar bor i stockholm och när jag skulle börja plugga på högskola/universitet så kunde jag bo hemma och jag hade nog inte betalat något då heller. För att få lite distans till mina föräldrar valde jag Lund och mina föräldrar hjälper mig ekonomiskt fortfarande i form av lite pengar i månaden.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: [quote=Delph1][quote=Josey Wales]Bostadsrätter har alla samma möjlighet att köpa men för att få en vettig hyreslägenhet idag så måste du känna fastighetsägaren, stått i kö i 20 år eller t.ex. ha någon äldre släkting som du kan ta över kontraktet ifrån.
//Andreas
Har man råd med en hyreslägenhet så har man också råd med en bostadsrätt ja.
Vi kan ta ett exempel:
I stockholm är snitthyran för en lägenhet ca 1200 kr/kvm och år. Det ger en månadshyra för en etta på 45 kvadrat på ca 4500 kr. Med dagens räntor så kan du köpa en lägenhet för ca 800 000 med en månadsavgift på 2000 och slutkostanden blir ungefär densamma som för hyresrätten.
Naturligtvis får du inte en bostadsrätt för 800' i innerstan men du får ingen hyreslägenhet där heller utan att mygla.
Om man inte har jobb säjer du då? Ja lycka till att i så fall få ett förstahandskontrakt utan fast inkomst i Stockholm.
Kommer man sedan ut i landet så blir bostadsrätten i stort sett alltid mycket billigare (trots alla vansinninga subventioner som finns på hyreslägenhetr).
Men var ska de inledande pengarna att köpa bostadsrätten komma ifrån? Alla har inte föräldrar som kan pytsa dom och något lån för de summorna får du knappast när du nyss fått jobbat.
Hexxy wrote: Jodå, har en kompis som bor i Tibro, strax utanför Skövde... han köpte sin bostadsrätt för 10.000 kr , en etta på 45 m2 och jag vill påstå att de allra flesta kan ta sig råd med 10.000 för en bostadsrätt.
10000 har jag inte så mycket emot, problemet är att det reflekterar inte större städer där de flesta faktiskt bor och jobbar.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote: Men var ska de inledande pengarna att köpa bostadsrätten komma ifrån? Alla har inte föräldrar som kan pytsa dom och något lån för de summorna får du knappast när du nyss fått jobbat.
//Andreas
Du kan låna dem oxå. Har du bara en fast anställning med hygglig inkomst o inte ska ha en lägenhet för flera miljoner går det bra.
Dyrare lån dock, men fortarande inte speciellt farligt.
Jag ångrar som fan att jag inte köpte en lägenhet när jag flyttade hemifrån istället för att bråka med andrahandskontrakt osv. Men jag hade ingen aning om hur bostadsmarknaden fungerade då och det är ju lätt att vara efterklok 🙂
January 8, 2005
Delph1 wrote: [quote=Mean Machine][quote=obelix]vi tillhör en annan generation, där man inte ville leva på sina föräldrar, utan man vill ut i vuxenlivet så fort man kunde och stå på egna ben...
//Andreas
Med kraven i samhället idag så förstår jag varför folk bor hemma, 12 år i skola + högskola 3-5 år.
lite längre skol gång än förr, och vill man chansa på att bli nått idag måste man ha högskoleutbilnding. och använda sina surt förvärvade pengar förutom sitt bidrag till att betala hemma när äns föräldrar drar till thailand med dom hade jag inte accepterat.
att betala hemm är beror väl på hur läget ser ut hemma och din inkomst.
Mina ungar ska inte behöva betala hemma sålänge de pluggar, jag kan kämpa några timmar extra för att få ihop levebrödet hellre för att de ska få en ordentlig utbildning.
men som sagt, från situation till situation, jobbar min unge och fortfarande vill bo hemma med sina 10-15k ut varje månad så får den allt betala, man bör lära sig att det kostar att leva.
mvh Pole
November 27, 2003
Bjornstrom wrote: Delph1: du borde nog ta en titt på hur lätt det är att få lån idag 😀
Så du anser att det är smart att ta de typen av lån för att finansiera en bostad?
Json_81 wrote: Du kan låna dem oxå. Har du bara en fast anställning med hygglig inkomst o inte ska ha en lägenhet för flera miljoner går det bra.
Dyrare lån dock, men fortarande inte speciellt farligt.
Lite se ovan antar jag. Jag tycker verkligen inte att det är vettigt att man ska behöva skuldsätta sig för att få ett boende.
//Andreas
January 4, 2001
Varför inte?
Jag har köpt en lägenhet och lånade pengar till den. Det medförde att jag bor 1000-2000:- billigare i månaden.
Att jag står i skuld spelar ingen roll, dom pengarna får jag tillbaka när jag säljer lägenheten.
Om man inte skulle låna pengar till bostad så skulle det inte vara många som hade råd med hus eller bostadsrätt.
November 27, 2003
Coore wrote: Varför inte?
Jag har köpt en lägenhet och lånade pengar till den. Det medförde att jag bor 1000-2000:- billigare i månaden.
Att jag står i skuld spelar ingen roll, dom pengarna får jag tillbaka när jag säljer lägenheten.Om man inte skulle låna pengar till bostad så skulle det inte vara många som hade råd med hus eller bostadsrätt.
Jag skrev behöva.
Alternativet att köpa en trevlig lägenhet ska givetvis finnas, men inte på bekostnad av de som inte har råd.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote:
Lite se ovan antar jag. Jag tycker verkligen inte att det är vettigt att man ska behöva skuldsätta sig för att få ett boende.//Andreas
Skilj på skulder och skulder.
Det finns en vettig sak att låna pengar till och det är boende.
Visst finns det en risk för att fastighetsbubblan spricker, men på sikt är det alltid lönsamt att äga sitt boende.
Tar du ett lån på 500 000 för att köpa en lägenhet så äger du ju något med ett värde.
Lånar du för att köpa en bil t ex så har den ju tappat massvis med värde så fort du rullar ut från parkeringen.
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=Delph1] Lite se ovan antar jag. Jag tycker verkligen inte att det är vettigt att man ska behöva skuldsätta sig för att få ett boende.
//Andreas
Skilj på skulder och skulder.
Det finns en vettig sak att låna pengar till och det är boende.
Visst finns det en risk för att fastighetsbubblan spricker, men på sikt är det alltid lönsamt att äga sitt boende.
Tar du ett lån på 500 000 för att köpa en lägenhet så äger du ju något med ett värde.
Lånar du för att köpa en bil t ex så har den ju tappat massvis med värde så fort du rullar ut från parkeringen.
Visst finns det bra och dåliga skulder, men hur många kommer direkt ut ur hemmet och får ett jobb med den lön som de verkligen vill ha som motiverar ett låntagande och köp av bostad? Jag tycker debatten blivit lite sned nu, min poäng var att det gnälls en massa om att ungdomar stannar hemma för längre, men det beror på att saker och ting ser annorlunda ut idag.
//Andreas
2 Guest(s)