Betala hemma under gymnasiet|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Betala hemma under gymnasiet
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1123213
March 9, 2007 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Visst finns det bra och dåliga skulder, men hur många kommer direkt ut ur hemmet och får ett jobb med den lön som de verkligen vill ha som motiverar ett låntagande och köp av bostad? Jag tycker debatten blivit lite sned nu, min poäng var att det gnälls en massa om att ungdomar stannar hemma för längre, men det beror på att saker och ting ser annorlunda ut idag.

//Andreas

Med tanke på att i många fall blir månadskostnaden lägre med lån och bostadsrätt än vad en hyresrätt kostar så är det väl ganska bra motiverat?

Sen håller jag med om att det inte är så konstigt att ungdomar bor hemma längre. Jag ville absolut inte bo kvar hemma när jag var 18-19 men jag kan förstå att folk gör det.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1123233
March 9, 2007 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte så att din farsa lägger undan pengarna och ger dem sedan till dig när du flyttar hemifrån?

Det ser jag som den enda rimliga anledningen, annars är det bara sjukt imho.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1123247
March 10, 2007 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Bjornstrom]Delph1: du borde nog ta en titt på hur lätt det är att få lån idag 😀

Så du anser att det är smart att ta de typen av lån för att finansiera en bostad?

Nej smart är det absolut inte...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1123257
March 10, 2007 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Med tanke på att i många fall blir månadskostnaden lägre med lån och bostadsrätt än vad en hyresrätt kostar så är det väl ganska bra motiverat?

Den biten är bättre, men du måste ju bli av med lägenheten sedan med och det är nog den biten som blir den avgörande eftersom jobbet man har kanske inte är så roligt som man vill.

Bjornstrom wrote: Nej smart är det absolut inte...

Gött.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
1123319
March 10, 2007 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Json_81]Med tanke på att i många fall blir månadskostnaden lägre med lån och bostadsrätt än vad en hyresrätt kostar så är det väl ganska bra motiverat?

Den biten är bättre, men du måste ju bli av med lägenheten sedan med och det är nog den biten som blir den avgörande eftersom jobbet man har kanske inte är så roligt som man vill.

Bor man i urskogen någonstans kanske. I större städer blir de sålda direkt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1123328
March 10, 2007 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Delph1][quote=Json_81]Med tanke på att i många fall blir månadskostnaden lägre med lån och bostadsrätt än vad en hyresrätt kostar så är det väl ganska bra motiverat?

Bor man i urskogen någonstans kanske. I större städer blir de sålda direkt.

Det kan du ju dock omöjligt veta för situationen kan ju vara en helt annan året/några år senare när du ska flytta.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
1123333
March 10, 2007 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Det kan du ju dock omöjligt veta för situationen kan ju vara en helt annan året/några år senare när du ska flytta.

//Andreas

Är det en större stad kommer det inte vara några problem. Så mycket ändras inte situationen på något år.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1123336
March 10, 2007 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det känns lite som att vi diskuterar om glaset är halvfullt eller halvtomt. 😉

Jag anser det vara ett risktagande i viss mån, precis som alla investeringar och det kan i värsta fall leda till att man inte blir av med den sen 😉

//Andreas

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1123341
March 10, 2007 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm handlade inte tråden om att trådskaparens farsa tog ut en avgift för boende hemma?

Är det vanligt att päron vill ha betalt för att man bor hemma? Min föräldrar skulle ALDRIG komma på en sådan tanke, skulle vägra betala också.

Det känns så jävla snålt och äkligt, va fan det är ditt barn och du kräver honom på pengar då man ändå inte har så mycket som student? Usch och fy säger jag bara, känns lågt att ta pengar av ens egna barn :/

Ruhler
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1124456
March 16, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska inte ge din far ett öre innan du gått ut gymnasiet om du bor hemma, de är försörjningsskyldiga tills du är 21år om du går i skola, efter det så kan de slänga ut dig i princip men då får du hjälp från sociala om det skulle vara så. Däremot så kan du skriva dig helt hos din morsa så får han betala underhåll till försäkringskassan det kommer han älska, det gjorde min farsa fick hot och allt möjligt han pratade inte med mig på 1.5år efter det (var inte samma omständigheter dock). Idag har vi skaplig kontakt dock.

Det kostar att ha barn och det är en livslångt åtagande, att börja ta av dina pengar som du tjänar ihop själv är i mina ögon rent girigt och fel på alla sätt. Han borde uppmuntra dig till att spara till körkort, bil, lägenhet och sånt istället för att försöka roffa åt sig, har själv haft ungefär samma problem när jag var yngre och jag backade inte en tum skrev mig hos morsan blev mindre omtyckt nåt år men det fick han svälja, stå på dig. Även om dina föräldrar skulle gå på sociala så räknas inte dina sommarjobbspengar/extrajobb som inkomst till familjen, det är dina pengar och de ska du ha.

Det här fick mig att tända till, ge han inte ett öre till om han börjar bråka så anser jag att du bör bo hos din mor helt och hållet.

Stripz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
1125170
March 19, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag måste betala 2500 varje månad åt farsan han e ensamstående förälder fattar varför han kan ju vräka ut mig nu när jag är 18

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1125179
March 19, 2007 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Stripz wrote: jag måste betala 2500 varje månad åt farsan han e ensamstående förälder fattar varför han kan ju vräka ut mig nu när jag är 18

Japp om du inte studerar.

Jag tycker det är så ofantligt larvigt med sådana här diskutioner...
Folk går i taket och "Betala och lär dig för böfelen!!" andra vice versa.

Argumenten är enkla att förstå. Om en förälder inte vill att ens barn ska samla på sig skulder alternativt jobb till studerandets nackdel, låt det vara deras beslut.

Vill en förälder ta betalt då, är det helt betingat, vi vet ingenting om dennes ekonomiska sits.

Stripz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
1125209
March 19, 2007 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

går skola

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1125212
March 19, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Då kan han rent juridiskt inte slänga ut dig.

Men vem fan vill ha tjafs med en förälder man bor hos, skulle man få igenom det så får man ju skit på annat sätt hemma ..

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1125216
March 19, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Rent juridiskt skiter man väl fan i.. Av princip tar föräldrar inte pengar av sina barn.. Oavsett om man är 15 eller 68... Men sen om man själv väljer att betala så är det väl gr8!

the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
1125298
March 20, 2007 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Så vitt jag vet är det ohyggligt vanligt att föräldrar tar pengar av sina barn OM de bor hemma (och icke studerar) samt jobbar.

Men att betala hemma för att man EXTRAJOBBAR under tiden man går gymnasiet är fel imo.

Under högskola är en annan sak dock, men mina föräldrar skulle nog inte tvinga mig att betala hemma om jag extrajobbade under studier på högskola.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1125327
March 20, 2007 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

dyrt med högskola och bidragen täcker inte ett jota, kanske kostnaden av böckerna... fan så mycket bättre att jobba extra och slippa lånen, betalar du hemma måste du ändå ta lån... tror inte en förälder kan vara så dum att den hellre se sitt barn ta lån för att betala hemma än att låta han bo gratis och slippa lånen.

men men, finns ju kräk där ute.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1125336
March 20, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: dyrt med högskola och bidragen täcker inte ett jota, kanske kostnaden av böckerna... fan så mycket bättre att jobba extra och slippa lånen, betalar du hemma måste du ändå ta lån... tror inte en förälder kan vara så dum att den hellre se sitt barn ta lån för att betala hemma än att låta han bo gratis och slippa lånen.

Det är två aspekter du inte riktigt tänker på.

1) Vissa utbildningar är så tidskrävande att det inte finns tid för något extrajobb.

2) Föräldrarna kanske faktiskt inte har råd att låta barnen bo hemma helt gratis.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1125375
March 20, 2007 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Polekatt]dyrt med högskola och bidragen täcker inte ett jota, kanske kostnaden av böckerna... fan så mycket bättre att jobba extra och slippa lånen, betalar du hemma måste du ändå ta lån... tror inte en förälder kan vara så dum att den hellre se sitt barn ta lån för att betala hemma än att låta han bo gratis och slippa lånen.

Det är två aspekter du inte riktigt tänker på.

1) Vissa utbildningar är så tidskrävande att det inte finns tid för något extrajobb.

2) Föräldrarna kanske faktiskt inte har råd att låta barnen bo hemma helt gratis.

Hur hade de råd förut isf? Borde ju bli billigare ju äldre man blir, då man inte kräver så mycket bara tak över huvudet och mat på bordet sen rena kläder. Som ung vill man ju ha ny dator, nya kläder osv. Och allt det "ska" föräldrarna köpa, men är du 20 bast och pluggar på högskola samt bor hemma så känns det löjligt om ens päron köper kläder åt dig.

Fast sen kanske man redan hade taskig ekonomi vid 12-18 års åldern då är det en annan sak. Måste väl finnas något bidrag man kan söka isf?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1125376
March 20, 2007 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur de hade råd tidigare? Ja, de kanske hade bättre ekonomi då? En förälder kanske har blivit av med jobbet tex?

Det är dyrt att ha en extra person hemma. Det går mycket pengar åt mat, vatten, etc. Det är inte så konstigt om vissa inte har råd att ha sina barn boendes hemma gratis tills dom är 25-26 år.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 325
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL