January 7, 2006
ilg@dd wrote: Inget underligt med den definitionen, anser man sej som 30-åring inte vara vuxen är man ett fall för psykiatrisk vård.
Och för att parodiera på en del av NH's skribenter:
Dom får väl lätta på röven och flytta nånstans där det finns lediga lägenheter.
Jag skulle aldrig acceptera att min pojk bodde hemma utan att bidra till hushållskassan om han hade egen inkomst.
Och billiga lägenheter i storstan?? Välkommen ut i verkligheten..
Det är viss skillnad på att flytta för att leta bostäder och att flytta för att leta jobb. Jobb ska man ha så mycket som möjligt, men att flytta till en stad med sämre utbildning bara för att någon tycker att man inte ska bo hos föräldrarna är bra dumt.
Att flytta bara för att flytta, trots att man får mindre konkurrenskraftig utbildning då, är en helt annan sak än att flytta för att kunna försörja sig.
Sen kan jag även poängtera att jag tror inte att jag sagt att du bör flytta, men att man ska flytta i den mån man kan om man saknar arbete.
hULt0 wrote: [quote=ilg@dd]Inget underligt med den definitionen, anser man sej som 30-åring inte vara vuxen är man ett fall för psykiatrisk vård.
Jag skulle aldrig acceptera att min pojk bodde hemma utan att bidra till hushållskassan om han hade egen inkomst.
Det är viss skillnad på att flytta för att leta bostäder och att flytta för att leta jobb. Jobb ska man ha så mycket som möjligt, men att flytta till en stad med sämre utbildning bara för att någon tycker att man inte ska bo hos föräldrarna är bra dumt.
Att flytta bara för att flytta, trots att man får mindre konkurrenskraftig utbildning då, är en helt annan sak än att flytta för att kunna försörja sig.
Sen kan jag även poängtera att jag tror inte att jag sagt att du bör flytta, men att man ska flytta i den mån man kan om man saknar arbete.
Folks uppfattningar om vad som är rätt och fel skiljer sej ganska rejält minst sagt.
Jag är iaf glad att ingen i min omgivning delar din.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Inget underligt med den definitionen, anser man sej som 30-åring inte vara vuxen är man ett fall för psykiatrisk vård.
Nu är det så att alla utbildningar finns inte på alla orter i Sverige.
Och hade inte folk som har möjlighet bott kvar hemma under studietiden skulle storstäderna ha ännu värre bostadsbrist.
Och att kräva betalt om barnen jobbar håller jag med om att det är självklart.
Btw, det finns gott om billiga lägenheter i storstäderna, problemet är att det bara går att få dem genom kontakter och svarta pengar.
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Folks uppfattningar om vad som är rätt och fel skiljer sej ganska rejält minst sagt.
Jag är iaf glad att ingen i min omgivning delar din.
Uhm?
Utveckla gärna...
Jag skrev i mitt förra inlägg att det finns anledningar att inte flytta för jobb, precis som det finns anledningar att inte flytta hemifrån. Men att det finns saker som kanske är att föredra...
July 27, 2002
Json_81 wrote:
Btw, det finns gott om billiga lägenheter i storstäderna, problemet är att det bara går att få dem genom kontakter och svarta pengar.
På den kan jag bara instämma. Har fått tag på lägenhet med tjejen, götgatan, 2800 kr i hyra för 38 kvm. Jag har inte sett någon med samma kvm som tagit under 5000 kr på söder ..
Men det är kontakter som gäller, detta är svineri, men får man chansen själv så tar man ju den.
August 28, 2004
bha* wrote: Säg upp bekantskapen med din far och bosätt dig hos din mor på heltid, hade aldrig accepterat sådana fasoner från nån av mina föräldrar.
Ifall du gör som Bha* säger, och bor hos din mor hela tiden så blir din far istället skyldig att betala underhållstöd på 1273:- som går rakt ner i din ficka när du är över 18 år från försäkringskassan. Låt den snikna gubben punga ut med kosing ifall han vägrar att betala tillbaka pengarna.
January 12, 2004
bha* wrote: Säg upp bekantskapen med din far och bosätt dig hos din mor på heltid, hade aldrig accepterat sådana fasoner från nån av mina föräldrar.
Så talar en person som inte har en aning om vad det vill säga att säga upp bekantskapen med en familjemedlem.
Det är inget man gör lättvindligt, tro mig.
January 4, 2001
obelix wrote: [quote=bha*]Säg upp bekantskapen med din far och bosätt dig hos din mor på heltid, hade aldrig accepterat sådana fasoner från nån av mina föräldrar.
Så talar en person som inte har en aning om vad det vill säga att säga upp bekantskapen med en familjemedlem.
...och som förmodligen inte har en aning om att vissa människor faktiskt har det tajt med pengar.
Sämsta förslaget någonsin...
August 28, 2004
obelix wrote: [quote=Lodisen]Ifall din far har nog med pengar, så att han klarar sig gott och väl så ska du kräva tillbaka pengarna, men handlar det om hans överlevnad eller liknande så kan jag förstå att du vill hjälpa honom.
varför ska han kräva tillbaka pengarna?
För att hans far har ingen som helst rätt att ta betalt av honom tills han har gått ur gymnasiet? Förjävla sniket att snylta på hans extraknäck.
Lodisen wrote: [quote=obelix][quote=Lodisen]Ifall din far har nog med pengar, så att han klarar sig gott och väl så ska du kräva tillbaka pengarna, men handlar det om hans överlevnad eller liknande så kan jag förstå att du vill hjälpa honom.
För att hans far har ingen som helst rätt att ta betalt av honom tills han har gått ur gymnasiet? Förjävla sniket att snylta på hans extraknäck.
Som förälder åligger det en även att uppfostra och göra folk av ungen, så nog har han sin fulla rätt att lära ungen att hjälpa till hemma, även ekonomiskt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 10, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Lodisen][quote=obelix][quote=Lodisen]Ifall din far har nog med pengar, så att han klarar sig gott och väl så ska du kräva tillbaka pengarna, men handlar det om hans överlevnad eller liknande så kan jag förstå att du vill hjälpa honom.
Som förälder åligger det en även att uppfostra och göra folk av ungen, så nog har han sin fulla rätt att lära ungen att hjälpa till hemma, även ekonomiskt.
Att ta pengar från ens barn är inte att uppfostra! Varft fan ligger uppfostran i det?
yazaka wrote: [quote=ilg@dd][quote=Lodisen][quote=obelix][quote=Lodisen]Ifall din far har nog med pengar, så att han klarar sig gott och väl så ska du kräva tillbaka pengarna, men handlar det om hans överlevnad eller liknande så kan jag förstå att du vill hjälpa honom.
Att ta pengar från ens barn är inte att uppfostra! Varft fan ligger uppfostran i det?
Ser du inte det självklara i det?
Det är inte frågan om att ta från någon, det är en fråga om att lära ungarna att det kostar att leva.
Sen är det en principsak för min del, tjänar man pengar ska man göra rätt för sej. Sen tycker jag det är jäkligt lågt och omoraliskt att ligga föräldrarna till last i vuxen ålder, fast iofs säger det nog mer om föräldrarna än om ungen.
Dom flesta brukar dock ha hut nog i kroppen och vilja betala för sej medans dom bor hemma, iaf är mina erfarenheter sådana.. Men men, tiderna förändras.
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Ser du inte det självklara i det?
Det är inte frågan om att ta från någon, det är en fråga om att lära ungarna att det kostar att leva.
Sen är det en principsak för min del, tjänar man pengar ska man göra rätt för sej. Sen tycker jag det är jäkligt lågt och omoraliskt att ligga föräldrarna till last i vuxen ålder, fast iofs säger det nog mer om föräldrarna än om ungen.
Dom flesta brukar dock ha hut nog i kroppen och vilja betala för sej medans dom bor hemma, iaf är mina erfarenheter sådana.. Men men, tiderna förändras.
Att lära sig att det kostar att leva är nog inte någon överraskning för någon, precis därför tycker jag att man ska slippa detta fram tills man flyttat hemifrån. Jag tror inte någon blir förvånad att det kostar att leva i ett eget hem.
Det är upp till föräldrarna att avgöra, och man kan göra rätt för sig på andra sätt än att betala. Du har fortfarande inte svarat på mina tidigare inlägg, jag väntar på detta, men det är faktiskt så att man kan ge något tillbaka till sina egna barn. Visst, föräldrarna får inte ut något av det, men allt mäts inte i pengar. Att barn och barnbarn kan få utbildning är värt mycket för många, jag vet inte hur du tänker när det gäller det...
Man kan betala efter förmåga, men ofta är den inte stor när man studerar och vill slippa studielån. Jag skulle ha betydligt svårare för en förälder som tycker barnen ska ta lån för att betala hyra hemma än någon som bor hemma när han/hon är 27.
Du tycker inte det är dags att släppa idén att slänga ut barn så fort som möjligt och säga att de får klara sig själva? Återigen så handlar ju hela ditt politiska tänk om att ge och ta för att hjälpa medmänniskor, och barn är betydligt viktigare för de flesta än den medmänniska de aldrig träffat...
August 28, 2004
ilg@dd wrote: [quote=yazaka][quote=ilg@dd][quote=Lodisen][quote=obelix][quote=Lodisen]Ifall din far har nog med pengar, så att han klarar sig gott och väl så ska du kräva tillbaka pengarna, men handlar det om hans överlevnad eller liknande så kan jag förstå att du vill hjälpa honom.
Ser du inte det självklara i det?
Jag vet att du är lite av en senior, men tycker du på fullt allvar att detta scenario låter korrekt?
Låt oss säga att du har en unge på 18 år, som flippar burgare på donken och håvar in en tusenlapp extra i månaden. Ska du då snyta hälften av honom för att exempelvis gå och köpa två plattor öl på bolaget? Väldigt bra förebild att sno pengarna han har arbetat ihop.
Visst är det så att det kostar för dig att ha honom hemma, men det är en plikt du åtog dig när du skaffade barn. Så länge man är skyldig att försörja sitt barn ska man inte heller sno pengarna. Punkt.
Har jag någonstans skrivit att man ska ta pengar som inte finns?
Jag pratar om ungar som jobbar och har inkomst, inte dom som inga pengar har.
Och som jag skrev tidigare, det borde ligga i ungens intresse att göra rätt för sej. Det är inget som föräldrarna ens ska behöva ta upp för diskussion.
Lodisen: Hade jag en unge med din attityd, så skule jag nog överväga att lämna in han/hon på barnhem..
För övrigt skulle tanken att handla öl på bolaget, och handla öl öht knappast accelerera p.g.a att min unge vill göra rätt för sej.. Vad som händer med pengarna är knappast något som angår någon annan än mej och honom.
August 28, 2004
ilg@dd wrote: Har jag någonstans skrivit att man ska ta pengar som inte finns?
Jag pratar om ungar som jobbar och har inkomst, inte dom som inga pengar har.
Och som jag skrev tidigare, det borde ligga i ungens intresse att göra rätt för sej. Det är inget som föräldrarna ens ska behöva ta upp för diskussion.Lodisen: Hade jag en unge med din attityd, så skule jag nog överväga att lämna in han/hon på barnhem..
För övrigt skulle tanken att handla öl på bolaget, och handla öl öht knappast accelerera p.g.a att min unge vill göra rätt för sej.. Vad som händer med pengarna är knappast något som angår någon annan än mej och honom.
Åhå, nu måste jag be om ursäkt. Hade inte läst igenom hans första inlägg riktigt noga. Jag förstod det som att han tjänade 1800:- i månaden och var tvungen att betala farsan, och att du försvarade sådant beteende. Visst, om han får mycket mer än det och har ett riktigt arbete är det väl okej.
January 13, 2003
15%/max 1800/månad låter rimligt.
För en 8-9år sen (när jag var 13-14år) så skaffade tom min farsa ett extra internetabbonemang som jag fick använda och betala själva, där gick oftast hela månadspengen till att betala mitt surfande. Men man fick iaf lära sig lite prioriteringar och att vill man ha något får man pröjsa för det.
På den tiden gjorde man allt för att få in lite extra pengar till saker man ville ha. Kunde kratta löv halva dagen för 50kr till godis. Hur många unga gör sånt idag? och jag är inte ens gammal. :S
2 Guest(s)