August 28, 2004
Json_81 wrote: [quote=Lodisen][quote=Json_81][quote=Lodisen]I min mening kan dom ta bort den där skitradion från hemsidan, och alla som betalar TV-licens får en egen inloggning till hemsidan, där de kan se på TV och lyssna på radio bäst fan de vill.
Precis. Det analoga nätet släcks snart, med det digitala är det toklätt att se till att bara de som betalar får tillgång.
Btw, man behöver inte betala tv-licens för radion.
Vad jag vet behöver man inte betala för att innehava en TV heller, utan man betalar för mottagaren i tvn.
Sant. Så alla med LCD/plasma som såldes utan mottagare slipper betala.
Vad? Säljs de utan mottagare? 😀 Isåfall måste man ju slippa avgiften.
November 27, 2003
Lodisen wrote: [quote=Json_81][quote=Lodisen][quote=Json_81][quote=Lodisen]I min mening kan dom ta bort den där skitradion från hemsidan, och alla som betalar TV-licens får en egen inloggning till hemsidan, där de kan se på TV och lyssna på radio bäst fan de vill.
Precis. Det analoga nätet släcks snart, med det digitala är det toklätt att se till att bara de som betalar får tillgång.
Btw, man behöver inte betala tv-licens för radion.
Vad jag vet behöver man inte betala för att innehava en TV heller, utan man betalar för mottagaren i tvn.
Sant. Så alla med LCD/plasma som såldes utan mottagare slipper betala.
Vad? Säljs de utan mottagare? 😀 Isåfall måste man ju slippa avgiften.
Nej, det finns LCDs med mottagare, men många är utan.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote: [quote=Lodisen]Vad? Säljs de utan mottagare? 😀 Isåfall måste man ju slippa avgiften.
//Andreas
Jag har inte sett några utan på länge, men när de började säljas var det ganska vanligt att de saknade tuner.
March 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=Delph1][quote=Lodisen]Vad? Säljs de utan mottagare? 😀 Isåfall måste man ju slippa avgiften.
//Andreas
Jag har inte sett några utan på länge, men när de började säljas var det ganska vanligt att de saknade tuner.
Men o andra sidan måste du ju betala om du har en satellitmottagare/decoder.... Men om du bara tittar på DVD med en ren skärm (utan mottagare) så borde man slippa...
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=Delph1][quote=Lodisen]Vad? Säljs de utan mottagare? 😀 Isåfall måste man ju slippa avgiften.
//Andreas
Jo jag tänkte inte bara på de som säljs idag utan på de som är i bruk, mn visst har du rätt. 😉
//Andreas
August 11, 2005
Adam wrote: [quote=Json_81][quote=Delph1][quote=Lodisen]Vad? Säljs de utan mottagare? 😀 Isåfall måste man ju slippa avgiften.
//Andreas
Men o andra sidan måste du ju betala om du har en satellitmottagare/decoder.... Men om du bara tittar på DVD med en ren skärm (utan mottagare) så borde man slippa...
Såvida dvd:n inte har en mottagare 😉
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Adam] Men o andra sidan måste du ju betala om du har en satellitmottagare/decoder.... Men om du bara tittar på DVD med en ren skärm (utan mottagare) så borde man slippa...
Såvida dvd:n inte har en mottagare 😉
Ja, precis. Det är bara mottagaren man betalar för.
Man kan ju plocka bort den från en vanlig tv, då är det ju bara en skärm.
January 10, 2005
Mä'hään! Hur kan de äns komma på nått så dumt :evil:, här försöker man dra ner på utgifterna och så ska de smyga in den bakvägen. Mina hårt sparade studentpengar ska gå till nått annat. Har inte kollar på tv i ett år nu och inte radio sen typ 2 år. Men tydligen måste jag göra det eftersom man nu skall behöva betala för det ändå
J*vla id*oter!.. :arg:
August 2, 2001
Många klagar högljutt utan att egentligen fatta vad det handlar om. Ledtråd:
Bakgrunden är en lagändring den 1 juni. Syftet med ändringen är att tv-licenskravet ska gälla oberoende av vilken teknik som används.
Tidigare har man kunnit komma undan från TV-licensen genom att använda en dator som motagare. Lagändringen ska förhindra det. Det gäller alltså bara folk som tex. har ett TV-kort i datorn eller tar emot TV via bredbandet. Att bara ha en internetupkopplad dator är ingen anledning att betala TV-licens.
August 7, 2001
mattan wrote: Ett sätt att uttrycka det:
Lägg ner svt´s statliga "bidrag" i form av TV-"licens". Sinnessjukt att sånt existerar 2006. Förr var det ju betalkrav för antal telefoner man hade, även lösa "skal"! Fattar dom inte hur fel det är???
Fast på den tiden var som när ett studenthem i uppsala fick vattentoaletter för första gången och alla skulle spolade samtidigt när dom skulle inviga dom..
Då var det motiverat men det är det inte nu när det gäller tvnätet.
Men jag tycker avgiften ska vara kvar så länge dom ger bra nyhetsprogram och utbildningsprogram.
Utbildningsradion t.ex.
October 26, 2003
Arre wrote: Mä'hään! Hur kan de äns komma på nått så dumt :evil:, här försöker man dra ner på utgifterna och så ska de smyga in den bakvägen. Mina hårt sparade studentpengar ska gå till nått annat. Har inte kollar på tv i ett år nu och inte radio sen typ 2 år. Men tydligen måste jag göra det eftersom man nu skall behöva betala för det ändå
J*vla id*oter!.. :arg:
Håller med dig fullständigt, varenda räkning som dimper ner i lådan när man är fattig student gör ju stora hål i plånboken.. och när man ärligt inte ens kollar o lyssnar på kanlerna så stör de mig som f*n...
September 30, 2004
January 10, 2005
Kame_boy wrote: Det är väl bara att ringa o säga att man har sålt sin tv?
iof så kanske man inte ens behöver det. Finns ett rätsligt fall i Kalmar om jag inte minns rätt. En student som fick påhälsning av tv-licens-gubbarna. Han öppnade dörren, de såg tv'n men studenten sade att han inte hade någon tv och stängde dörren :P.
Studenten blev sedan stämd men han fick sin rätt igenom, för tv-gubbarna kan inte göra husransakan 😛
kan kolla upp mer info om någon vill 😉
3 Guest(s)