April 13, 2004
Hej!
Jag skall anlita en indisk person som skall rita upp en massa bilder för mig. Ett jobb värde cirka 30 000 SEK.
1. Jag har ännu inte statat upp bolaget utan tänkte betala som privatperson. Bör jag betala som privatperson eller via företaget?
2. Hur blir det med moms och skatt? Tänker på tex. momsats, skattesats, redosvisning. (betalar jag ens moms?)
3. Något annat jag bör tänka på när jag betalar för tjänster i utlandet(asien)?
MVH
Hansen
April 13, 2004
jonte_power wrote: Det ska inte vara någon moms på fakturan och du bör ta det genom företaget. Då slipper du skatter och avgifter på pengarna.
Tack för svaret!
Följdfrågor 🙂
Hur kommer det sig att det inte ska vara moms?
Varför slipper man skatter om man går via företaget?
December 24, 2002
Ursäkta det sena svaret.
Du betalar ju skatt osv först när du ska ta ut pengarna som lön. Om köper du en tjänst eller en vara är det ju inte DIN vara/tjänst utan den tillhör ditt företag. Därför behöver du inte betala skatt osv.
Med skatt menar jag kommunalskatt etc och avgifter menar jag arbetsgivaravgift etc.
Moms betalar i det land tjänsten utförs i alltså köper du en konsult i Kina betalar kinesen moms i kina och inte du i Sverige. Köper du en produkt däremot måste du betala moms (om jag inte minns helt fel).
Hur man bestämmer om det är en tjänst eller produkt? Ta t ex en målare. Om du anlitar en målare där allt material ingår kan det klassas som en produkt om materialkostnaden är större än arbetskostnaden.
1 Guest(s)