betalt till fel konto!!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
betalt till fel konto!!
chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1614
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 15, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

hejsan

min mor har precis klantat sig och med internet banken betalt 11000 till fel konto!

någon som vet om man kan göra något åt detta??

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
1003840
January 15, 2006 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: hejsan

min mor har precis klantat sig och med internet banken betalt 11000 till fel konto!

Oj. Jobbig situation!

Om din bank inte har dygnet runt-öppet så föreslår jag att du ringer banken det första du gör imorgon bitti. Eller ja, din mor då alltså!

Tror inte fallet i sig ska innebära några större problem, banken bör kunna lösa det där lite snyggt innan personen hon satt över till märker det, kan vi ju iaf hoppas :bgrin:

EDIT: När jag visade tråden för en kompis till mig sa han att hans mamma också betalat in pengar såhär en gång till fel konto. Men man kan ju kolla upp vart pengarna hamnat och ringa till den personen/företaget. I hennes fall så betalade företaget tillbaka pengarna!

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
1003845
January 15, 2006 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var en kille som vann en auktion jag hade ute på tradera, han skulle sätta in 3200kr men jag fick 32 000kr(!) men banken löste det för han utan problem, brorsan märkte det några timmar senare. 😀

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1003847
January 15, 2006 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hoppas att det är så smidigt som ni säger...

edit: tack

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
1003849
January 15, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: jag hoppas att det är så smidigt som ni säger...

Vi får väl hoppas det för din mors skull. Var det till privatperson eller företag? Företag är väl inga problem, men är det privatperson så får vi hoppas han/hon är ärlig...

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1003852
January 15, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

chippen wrote: hejsan

Bara att kontakta banken imorgon, berätta att det var en ärlig misstag och även om det är en oärlig privatperson pengarna betalades in kommer banken lösa det.

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
1003854
January 15, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=chippen]hejsan

Bara att kontakta banken imorgon, berätta att det var en ärlig misstag och även om det är en oärlig privatperson pengarna betalades in kommer banken lösa det.

Var inte så säker på det. Om pengarna hunnit gå in kan dom ju inte bara TA pengar ifrån en person sådär utan personen i frågas medgivande, tyvärr. Iaf tror jag att det är så? Tänkte på det när jag skrivit mitt första inlägg 🙄

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
1003855
January 15, 2006 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Aj då. hoppas det löser sig.

lite off topic.

Min farbror fick 20 miljoner insatt på sitt konto av regeringen. dom var inte lite snabba på att fixa till det.

ps. han märkte det i loggarna.

Man skulle nästan setta så att alla transaktioner som är större än 50 000 går till någon ränte bank i utlandet. så att man får räntan medans pengarna är borta innan man lämnar tillbaka dom. 🙂

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
1003858
January 15, 2006 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex_88_ wrote: Aj då. hoppas det löser sig.

lite off topic.

Min farbror fick 20 miljoner insatt på sitt konto av regeringen. dom var inte lite snabba på att fixa till det.

ps. han märkte det i loggarna.

Man skulle nästan setta så att alla transaktioner som är större än 50 000 går till någon ränte bank i utlandet. så att man får räntan medans pengarna är borta innan man lämnar tillbaka dom. 🙂

Var det Schyman som skulle ut och supa eller? :D:D:D

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1003860
January 15, 2006 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

pengarna dras väl nästa bankdag, alltså imorgon? borde inte vara större problem att stoppa. Har hon internetbank?

SupahMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
1003865
January 15, 2006 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ifall dom hinner föras över till en privatperson så behöver han/hon inte betala tillbaka dom.. men är man sjysst så gör man ju såklart det=)

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
1003867
January 15, 2006 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom på FSB sa till mig att OM det är pengar som jag inte vet var dom kommer ifrån, så ska jag vänta några dagar med att ta ut dom, för jag blir nämligen ÅTERBETALNINGSSKYLDIG om jag tar ut dom och dom inte är mina!
Jag tycker att det låter skummt, men det sa dom i af!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1003874
January 15, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

DiZi wrote: Var det Schyman som skulle ut och supa eller? :D:D:D

Schyman som hade varit ute och supit och skulle sätta in pengar för nästa fest. 😉

chippen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1003876
January 15, 2006 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

*lättnad* det var inte som vi befarade, när morsan ringe banken så sa dem att dem lade till en nolla innan clearing nummret och att det var därför som det verkade som att det var ett annat konto... så pengarna hamnade rätt ändå 😀

tack iaf allihopp 🙂

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
1003882
January 15, 2006 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=DiZi]Var det Schyman som skulle ut och supa eller? :D:D:D

Schyman som hade varit ute och supit och skulle sätta in pengar för nästa fest. 😉

Hehe det var det säkert 😀

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1003896
January 15, 2006 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Iaf du TROR att det är dina pengar och sedan spenderar dem är det lugnt att behålla dem. Hade du inte väntat dig pengarna är du däremot skyldig att betala tillbaka.

Ponera att jag skulle upptäcka att 11 000 dyker upp på mitt konto. Första jag gör är givetvis att casha ut dem.

Sedan ser jag till att göra mig okontaktbar så länge som möjligt.

När banken sedan frågar säger jag att jag "bråkat med farsan om att få 11 till att plugga och trodde han hade gett med sig och gett mig pengarna. Nu har ju jag beställt kursen och sagt upp mig på jobbet". Då behöver jag inte betala tillbaka iaf jag inte känner för det.

Men nu är inte alla lika förberedda så iaf du är snabb på banken imorgon ska det vara lugnt ;).

Att ta ut, spendera och sedan inte ha någon bra och väl förberedd story duger inte och då kommer personen bli tvungen att betala tillbaka.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1003913
January 16, 2006 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

DiZi wrote: Om pengarna hunnit gå in kan dom ju inte bara TA pengar ifrån en person sådär utan personen i frågas medgivande, tyvärr. Iaf tror jag att det är så? Tänkte på det när jag skrivit mitt första inlägg 🙄

av erfarenhet så vet jag att bankerna kan göra precis vad dom vill utan att fråga någon, pengarna finns hos dom, dom gör som dom vill, vad ska man göra? gå till domstol? tar år och banken vinner ändå

Poontus
Member
Medlem
1003914
January 16, 2006 - 1:02 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Ponera att jag skulle upptäcka att 11 000 dyker upp på mitt konto. Första jag gör är givetvis att casha ut dem.

Sedan ser jag till att göra mig okontaktbar så länge som möjligt.

för 11k bara?
farsan höll på med skumma överföringar mellan banker förut (i samband med att vi sålde vårat ladställe) summan det rörde sig om var 50'000;00 dör (som i mina drömmar) örena förvandlades till kronor, altså 5'000'000 kr 😀
pappa sa att det var dågot fel, men dom på banken, "neee allt är som det ska" DÅ hade man kunnat ta pengarna och flyttat utomlands eller något, men ärlig som pappa är så stod han på sig 🙁

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1003915
January 16, 2006 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: DÅ hade man kunnat ta pengarna och flyttat utomlands eller något, men ärlig som pappa är så stod han på sig 🙁

Bättre det än att din pappa sitter i fängelse.

Poontus
Member
Medlem
1003918
January 16, 2006 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

hehe, mja kanske det, men om dom inte hade upptäckt det? hur noga kollar dom sånnt där? det var ju dom som gjorde felet.

det var någon som hade varit inne på typ Forex och växlat till sig USD och då fick han för mycket dollar förkronorna han la fram, han blev åtalad för att han tog emot pengarna :S

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 435
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL