September 23, 2002
Hauk wrote: Iaf du TROR att det är dina pengar och sedan spenderar dem är det lugnt att behålla dem. Hade du inte väntat dig pengarna är du däremot skyldig att betala tillbaka.
Ponera att jag skulle upptäcka att 11 000 dyker upp på mitt konto. Första jag gör är givetvis att casha ut dem.
Sedan ser jag till att göra mig okontaktbar så länge som möjligt.
Det rör sig om 11000:- det kan aldrig varit värt allt besvär "för att komma undan" med dem, hade det varit ett par miljoner så kanske...
September 28, 2005
Poontus wrote: [quote=DiZi]Om pengarna hunnit gå in kan dom ju inte bara TA pengar ifrån en person sådär utan personen i frågas medgivande, tyvärr. Iaf tror jag att det är så? Tänkte på det när jag skrivit mitt första inlägg 🙄
av erfarenhet så vet jag att bankerna kan göra precis vad dom vill utan att fråga någon, pengarna finns hos dom, dom gör som dom vill, vad ska man göra? gå till domstol? tar år och banken vinner ändå
Det beror väl lite på var i processen betalningen ligger men det är faktiskt så att har pengarna betalats in på mottagarkontot så får inte banken bara ta pengarna.
Jag vet inte vilken bank du har men detta står faktiskt i informationen hos nordea när man loggar in på deras internetbank:
Betalning till fel mottagare
Om du av misstag skickat en betalning till en annan mottagare än den du avsett, kan och får inte banken rätta till det. Du måste själv ta kontakt med mottagaren för att få tillbaka pengarna.
August 16, 2003
QllQ, det var lite av pappas erfarenhet från Spanien där dom gör som dom vill, eftersom processer i spanien tar många år så är det meningslöst att änns försöka, dom kör på att försöka trötta ut kunden så han/hon ger upp.
men vi ahr ju andra exempel, PayPal, dom avslutar ett konto helt utan förvarning eller anledning, tar alla pengar som folk har donerat...
March 5, 2005
dree wrote: [quote=Poontus]DÅ hade man kunnat ta pengarna och flyttat utomlands eller något, men ärlig som pappa är så stod han på sig 🙁
Bättre det än att din pappa sitter i fängelse.
Det är bara dra till ett varmt land som inte har utlämningsavtal med sverige ocg fängelse problemet löst 😀
Det hade jag gjort snabbt som fan
March 9, 2004
hm.. undra om det räknas som bedregeri eller som att han blir skuldsatt... Det är trots allt inte olagligt att inte betala tillbaka pengarna om man är skuld satt. Så då gäller det bara att se till att kronofogden osv inte får tag på dig på 10 år så är skulden avskriven 😀
August 31, 2011
Redzo;1003884 wrote: Bara att kontakta banken imorgon, berätta att det var en ärlig misstag och även om det är en oärlig privatperson pengarna betalades in kommer banken lösa det.
Jag beställde varor från ett företag 1500 kr men råkade sätta i pengar till ett annat (litet)företagskonto. Dagen efter har jag vart till SWED bank och frågade om kan göra nåt åt det. Men banken sade att de kan inte göra nåt om företaget inte vill ge tillbak pengarna Jag sedan beställde varor från företaget som fick mina pengar 400 kr men fick ej svar. 🙁
lingling
September 5, 2001
lingling;1268771 wrote: Jag beställde varor från ett företag 1500 kr men råkade sätta i pengar till ett annat (litet)företagskonto. Dagen efter har jag vart till SWED bank och frågade om kan göra nåt åt det. Men banken sade att de kan inte göra nåt om företaget inte vill ge tillbak pengarna Jag sedan beställde varor från företaget som fick mina pengar 400 kr men fick ej svar. 🙁
lingling
Hej. Ring till företaget direkt, dom kommer säkerligen betala tillbacka.
Förresten: Välkommen till NH, tråden är från 2006 för kännedom 🙂
July 20, 2011
Jag fick på 90-talet in 1.5 miljoner på mitt konto, det var ett konto jag inte använde ofta så jag fick veta det när banken plötsligt ringer ett halvår senare och ber mig komma in på kontoret, tydligen någon affärsuppgörelse mellan två företag som hade hamnat fel, fet ränta man fick dock, den var ju runt 7% på den tiden....
2 Guest(s)