Betyglös skola? Något vi vill ha?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Betyglös skola? Något vi vill ha?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 8, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Båden miljöpartiet och vänsterpartiet vill helt slopa betygen i både gymnasiet och grundskolan. Vad tycker ni om det?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
933552
August 8, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska man annars ha?

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
933554
August 8, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur menar dom?
Alltså att det bara finns Ej Godkänt och Godkänt, sen inget mer?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
933555
August 8, 2005 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: Vad ska man annars ha?

Stryk? wink

skinner
Member
Medlem
933557
August 8, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej. Bara ett intyg på att man har gott i skolan inget mer. Allså kan man ej bli undertjänd. Typ som man hade i mellanstadiet.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
933560
August 8, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog fungera, men i så fall så måste alla skolor (gymnasium, högskola/universitet) ha intagningsprov för de olika utbildningarna. På så sätt så kanske kunskap skulle börja värderas igen och inte bara betyg som det är nu.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
933565
August 8, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det vill då inte jag ha. Inför betyf fråm femman i stället. Alla linjer samt utbildningar som tjänner att dom behöver ha intagningsprov ska få ha det.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
933576
August 8, 2005 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite väl hårt kanske men skippa betygen i högtadiet är jag absolut med på. Införa betyg tidigare är ju rena skiten!
En liten unge har ingen aning om vad den vill bli, och det ska den fan inte ha heller!
Som en vis fiksmås en gång sa:
Småungar ska kuta runt i huset och käka kakor och mjölk.

Man kör ju slut på eleverna i dagsläget. Visst det finns vissa av er som kanske säger "skolan va aslätt, MVG i allt" men vad svarar ni på frågan "vad minns du under din skoltid"?
Är ju ta mig fan högre press på en 13åring i skolan idag än vad det är på heltidsanställd vuxen.

Ta följande exempel: Du ska bygga en dator.
I scenario 1 står en lärare över axeln och betygsätter allt du gör. "ojoj där blev det bara ett G osv osv"
Detta skulle motsvara dagens skolgång.
I scenario 2 står läraden brevid och säger det ser bra ut eller det vart mindre bra, gör så hör så blir de bra.
Jag skulle kunna sätta en stor slant på att majoriteten skulle lära sig bättre om man körde principen i scenario 2.

Idag fungerar skolsystemet på följande sätt:
Sitt av tid i skolan, gå hem och plugga (då man lär sig något) och sedan bli betygsatt en måndagsmorgon.
Dvs 8-16.00 i skolan. käka middag, plugga till prov/göra läxor sova och göra provet. Visst man får jättebra betyg men varför går vi i skolan?
Sen snackas det om hjälpundervisning osv... fan börja med att undervisa eleverna under skoltiden först.

Självklart är det annorlunda på universitet/högskola men här är även skoltiderna annorlunda. Jag pratar om högstadie/gymnasienivån nu.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
933578
August 8, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Båden miljöpartiet och vänsterpartiet vill helt slopa betygen i både gymnasiet och grundskolan. Vad tycker ni om det?

är de så de har tänkt att fler ska klara av grundskolan? genom att ta bort betygen..

mp & v... vad kommer de för korkade förslag härnäst.. å undrar hur många miljoner de har lagt ner föratt komma fram till de förslaget

skinner
Member
Medlem
933579
August 8, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att betyg är bra. Jag var då aldrig med om att läraren hängde över en. Våra lärare var exakt som ditt scenario 2. Dom hälpte oss och gav oss tips och råd. Sedan så fick vi veta betygen efteråt.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
933580
August 8, 2005 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

De är rätt körda om de vill ha så. Då kommer alla bara slappa ännu mera. Jag som alltid trodde att vänstern ville ha duktiga arbetare.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
933581
August 8, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Skulle nog fungera, men i så fall så måste alla skolor (gymnasium, högskola/universitet) ha intagningsprov för de olika utbildningarna. På så sätt så kanske kunskap skulle börja värderas igen och inte bara betyg som det är nu.

Word.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
933582
August 8, 2005 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Som en som har fått betyg sedan jag börjat skolan tycker jag att slopa betygen skulle vara idiotiskt. Det tar i princip bort den enda motivationen som finns för att prestera. Varför skulle du anstränga dig i skolan om ingen ändå bryr sig om ditt resultat?

Här i Finland har vi som tur är fortfarande bedömning genom hela lågstadiet och högstadiet/gymnasiet har en betygsskala på 4-10 (4 är underkänt).

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
933587
August 8, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Skulle nog fungera, men i så fall så måste alla skolor (gymnasium, högskola/universitet) ha intagningsprov för de olika utbildningarna. På så sätt så kanske kunskap skulle börja värderas igen och inte bara betyg som det är nu.

Här i Finland kan man söka till i princip alla högskolor genom antingen betygsantagning eller inträdesprov/inträdesintervju, vissa tar bara antingen eller. Tycker det är mycket bättre för då får man sin lön för att varit bra i skolan (man kan komma in på de eftertraktade linjerna) eller så kan man skriva ett inträdesförhör i det ämne man är intresserad av för att komma in på en sådan linje.

p4zz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
933590
August 8, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jävla idioter är vad dom är.
varför inte se till så att barnen/ungdommarna får ordentliga och kunniga lärare istället för en jävla skitvikarie från personalpoolen?

Fortsätt med betygen och satsa på bra lärare.

Nuförtiden är det ju nån jävla idiot som inte kan ett skit som får sätta betyg på eleverna. Väldigt orättvisa brukar dessa "vikarer" vara.

för det andra så tror jag eller VET, att skolkarna kommer fortsätta att skolka.
Nej det där var ingen bra ide..

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
933597
August 8, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kan anse det som ganska bra! Då vem sätter gränsen mellan IG och G ? oftast då man får IG så kan man endel ändå fast uppnår inte lärarens gräns för G.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
933599
August 8, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är skeptisk.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
933603
August 8, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

FonzzziE wrote: jag kan anse det som ganska bra! Då vem sätter gränsen mellan IG och G ? oftast då man får IG så kan man endel ändå fast uppnår inte lärarens gräns för G.

IG är ett betyg...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
933605
August 8, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Krqagyzzz]Skulle nog fungera, men i så fall så måste alla skolor (gymnasium, högskola/universitet) ha intagningsprov för de olika utbildningarna. På så sätt så kanske kunskap skulle börja värderas igen och inte bara betyg som det är nu.

Här i Finland kan man söka till i princip alla högskolor genom antingen betygsantagning eller inträdesprov/inträdesintervju, vissa tar bara antingen eller. Tycker det är mycket bättre för då får man sin lön för att varit bra i skolan (man kan komma in på de eftertraktade linjerna) eller så kan man skriva ett inträdesförhör i det ämne man är intresserad av för att komma in på en sådan linje.

Låter ju ganska smart faktiskt.

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
933607
August 8, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
text

Man skulle ju inte ha betyg för att sålla bort barnen från arbetet/skolor så tidigt. Det är endast för att motivera dem. Får man bra betyg blir man självklart motiverad att lära sig saker, med lite sämre betyg får man kämpa mer.

Jag tror att barn som vant sig vid krav m.m. presterar bättre i framtiden. Själkvklart till en viss gräns, men den är bra mkt högre än i dagens skitskola.

Och höga krav i svenska skolan? Bah, existerar inte. Inte ens på universitetet. Mer diciplin hade varit på sin plats...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 244
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL