June 18, 2001
Jag brydde mig inte om betyg alls. Var inte speciellt studiemotiverad. hade runt 4 resp 16 i medel efter högstadiet och gymnasiet. Nu när jag pluggar för att ämnena jag läser är intressanta får jag högsta betyg i allt (förutom vissa kvällskurser).
Jag tror det handlar om personlighet.
Hur anpassar vi oss till båda typerna?
March 14, 2004
Jerry wrote: Jag brydde mig inte om betyg alls. Var inte speciellt studiemotiverad. hade runt 4 resp 16 i medel efter högstadiet och gymnasiet. Nu när jag pluggar för att ämnena jag läser är intressanta får jag högsta betyg i allt (förutom vissa kvällskurser).
Jag tror det handlar om personlighet.
Hur anpassar vi oss till båda typerna?
Mycket svårt. För som det funkar idag så blir vissa stressade av betygen medans vissa skulle tappa motivationen om man tog bort dom.
February 4, 2003
SuperNova wrote: Lite väl hårt kanske men skippa betygen i högtadiet är jag absolut med på. Införa betyg tidigare är ju rena skiten!
En liten unge har ingen aning om vad den vill bli, och det ska den fan inte ha heller!
Som en vis fiksmås en gång sa:
Småungar ska kuta runt i huset och käka kakor och mjölk.Man kör ju slut på eleverna i dagsläget. Visst det finns vissa av er som kanske säger "skolan va aslätt, MVG i allt" men vad svarar ni på frågan "vad minns du under din skoltid"?
Är ju ta mig fan högre press på en 13åring i skolan idag än vad det är på heltidsanställd vuxen.Ta följande exempel: Du ska bygga en dator.
I scenario 1 står en lärare över axeln och betygsätter allt du gör. "ojoj där blev det bara ett G osv osv"
Detta skulle motsvara dagens skolgång.
I scenario 2 står läraden brevid och säger det ser bra ut eller det vart mindre bra, gör så hör så blir de bra.
Jag skulle kunna sätta en stor slant på att majoriteten skulle lära sig bättre om man körde principen i scenario 2.Idag fungerar skolsystemet på följande sätt:
Sitt av tid i skolan, gå hem och plugga (då man lär sig något) och sedan bli betygsatt en måndagsmorgon.
Dvs 8-16.00 i skolan. käka middag, plugga till prov/göra läxor sova och göra provet. Visst man får jättebra betyg men varför går vi i skolan?
Sen snackas det om hjälpundervisning osv... fan börja med att undervisa eleverna under skoltiden först.Självklart är det annorlunda på universitet/högskola men här är även skoltiderna annorlunda. Jag pratar om högstadie/gymnasienivån nu.
:worship: :worship:
November 19, 2004
Lite många att citera men jag anser att både det p4zz och SuperNova säger stämmer, mer eller mindre 🙂
Man borde satsa på lärarna istället för allt annat, de senaste 5 åren i sklan (7an till 1an) har jag haft 1 bra lärare. Detta gör varenda kurs/ämne tråkigt och således orkar man inte hänga med på lektionerna, detta leder sedan till att man måste plugga hemma etc, precis som SuperNova säger :/
SlutsatS: bättre lärare 😛
January 22, 2003
SuperNova wrote:
Ta följande exempel: Du ska bygga en dator.
I scenario 1 står en lärare över axeln och betygsätter allt du gör. "ojoj där blev det bara ett G osv osv"
Detta skulle motsvara dagens skolgång.
I scenario 2 står läraden brevid och säger det ser bra ut eller det vart mindre bra, gör så hör så blir de bra.
Jag skulle kunna sätta en stor slant på att majoriteten skulle lära sig bättre om man körde principen i scenario 2.
Dom senaste åren som jag gått i skolan har scenario 2 vart mer förekommande än scenario 1, och ändå har jag haft betyg sen 8an.
Betygssystemet som vi har nu är bra och gör vad det är till för: Visar på elevernas kunskap (Oftast iallafall) och motiverar eleverna till att prestera bättre.
Om man bara skulle säga godkännd eller icke godkännd finns det ju ingen anledning att anstränga sig mer än att man precis får ett godkännt men med betyg från IG till MVG får det (nästan) alltid att få ett bättre betyg och alltså ger det något att anstränga sig.
November 27, 2003
denstore wrote: Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...
Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?
//Andreas
January 22, 2003
Delph1 wrote: [quote=denstore]Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...
Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?
//Andreas
Ja, hur ska eleverna kunna hålla samma nivå i gymnasiet om dom sänker nivån i grundskolan?
May 1, 2005
Absolut inte. Tänk om folk som anställde folk inte visste om de anställde bra folk eller komplette idioter. Dessutom så hade det nog blivit krångligt när man skulle in på gymnasiet också. En riktig dumskalle hade kanske kommit in på till exempel nån übergeek linje, medans den smarta och hård arbetande, kanske inte ens fick en chans. Allt detta hade förmodligen hänt om man hade tagit bort betygen.
December 15, 2002
Snälla, ta inte bort betygen. Hade en kille som gick i min klass i högstadiet som inte kunde hela alfabetet knappt. Han kunde varken stava eller forma bokstäver, han kunde inte räkna, han sket fan i allt.
Bör tilläggas att han förmodligen skulle kunnat allt det där ifall han gick in för skolan minsta lilla. Tänk om en sån jubelidiot kommit in på en gymnasielinje? Synd om hans klasskamrater isåfall.
November 27, 2003
NES_Boy wrote: [quote=Delph1][quote=denstore]Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...
Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?
//Andreas
Ja, hur ska eleverna kunna hålla samma nivå i gymnasiet om dom sänker nivån i grundskolan?
Vem har sagt något om att sänka nivån?
//Andreas
December 25, 2000
Extatic wrote: Snälla, ta inte bort betygen. Hade en kille som gick i min klass i högstadiet som inte kunde hela alfabetet knappt. Han kunde varken stava eller forma bokstäver, han kunde inte räkna, han sket fan i allt.
Bör tilläggas att han förmodligen skulle kunnat allt det där ifall han gick in för skolan minsta lilla. Tänk om en sån jubelidiot kommit in på en gymnasielinje? Synd om hans klasskamrater isåfall.
Jag har svårt att tro att han medvetet sket i skolan när han var 7 år gammal, tycker mera synd om honom och tycker att det är synd att han inte fick hjälp i tid.
January 22, 2003
Delph1 wrote: [quote=NES_Boy][quote=Delph1][quote=denstore]Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...
Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?
//Andreas
Ja, hur ska eleverna kunna hålla samma nivå i gymnasiet om dom sänker nivån i grundskolan?
Vem har sagt något om att sänka nivån?
//Andreas
Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.
November 27, 2003
NES_Boy wrote: Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.
Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.
//Andreas
January 22, 2003
Delph1 wrote: [quote=NES_Boy]Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.
Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.
//Andreas
Problemet är att i grundskolan är det inte särskillt många som tänker på det sättet, dom flesta vill klara sig med minsta möjliga arbete och sattsar därför på att få precis tillräckligt med poäng för linjen dom vill gå. Om man tar bort betygen och sätter ett intagsprov vet inte eleverna vart dom borde ligga rent kunnskapsmässigt för att komma in och om man då bara kan få som max ett godkännt får man i sort sätt hoppas och gissa att man kan det man behöver och "minsta möjliga ansträngning" blir mindre än vad den är idag.
November 27, 2003
NES_Boy wrote: [quote=Delph1][quote=NES_Boy]Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.
Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.
//Andreas
Problemet är att i grundskolan är det inte särskillt många som tänker på det sättet, dom flesta vill klara sig med minsta möjliga arbete och sattsar därför på att få precis tillräckligt med poäng för linjen dom vill gå. Om man tar bort betygen och sätter ett intagsprov vet inte eleverna vart dom borde ligga rent kunnskapsmässigt för att komma in och om man då bara kan få som max ett godkännt får man i sort sätt hoppas och gissa att man kan det man behöver och "minsta möjliga ansträngning" blir mindre än vad den är idag.
Sant, iofs. Anser dock att antingen ska man nog köra en ig/g-strategi med komplement av någon sort eller bredda skalan.
Betygsystemet som det är idag är rätt kasst. Vore bättre om vi hade en kanske tiogradig skala, likt många ute i Europa. Då gör det inte så mycket om man hamnar på 7 och blir bumpad till 8, medan i dag är skillnad mellan VG och MVG som natt och dag.
//Andreas
June 18, 2001
Ja, men betygen skulle bli ännu mer godtyckliga än de redan är.
Vad jag skulle vilja se är att man illustrerar med typexempel precis vilken nivå eleverna beräknas ligga på när de sedan börjar nästa kurs. Då har man målet utstakat framför sig på ett direkt sätt, inte via den omväg som betyg medför.
1 Guest(s)