Betyglös skola? Något vi vill ha?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Betyglös skola? Något vi vill ha?
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
933611
August 8, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska nog gå. Jag har aldrig trott på sekundära medel som motivation. Gör man undervisning intressant på egna meriter blir det både bättre inlärning och roligare för barnen. Då kan man låta dem vara just det, barn.

J*dra hets- och tävlingssamhälle...

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
933615
August 8, 2005 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu talar jag bara för mig själv, men betygen har varigt den bästa motivationen jag kunde ha haft i skolan.

Vissa är duktigare än andra i skolan och så är det bara. Det måste folk lära sig att axeptera inte bara stirra sig blint på dom som har bättre betyg än en själv.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
933621
August 8, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brydde mig inte om betyg alls. Var inte speciellt studiemotiverad. hade runt 4 resp 16 i medel efter högstadiet och gymnasiet. Nu när jag pluggar för att ämnena jag läser är intressanta får jag högsta betyg i allt (förutom vissa kvällskurser).

Jag tror det handlar om personlighet.

Hur anpassar vi oss till båda typerna?

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
Member Since:
March 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
933624
August 8, 2005 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag brydde mig inte om betyg alls. Var inte speciellt studiemotiverad. hade runt 4 resp 16 i medel efter högstadiet och gymnasiet. Nu när jag pluggar för att ämnena jag läser är intressanta får jag högsta betyg i allt (förutom vissa kvällskurser).

Jag tror det handlar om personlighet.

Hur anpassar vi oss till båda typerna?

Mycket svårt. För som det funkar idag så blir vissa stressade av betygen medans vissa skulle tappa motivationen om man tog bort dom.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933634
August 8, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Lite väl hårt kanske men skippa betygen i högtadiet är jag absolut med på. Införa betyg tidigare är ju rena skiten!
En liten unge har ingen aning om vad den vill bli, och det ska den fan inte ha heller!
Som en vis fiksmås en gång sa:
Småungar ska kuta runt i huset och käka kakor och mjölk.

Man kör ju slut på eleverna i dagsläget. Visst det finns vissa av er som kanske säger "skolan va aslätt, MVG i allt" men vad svarar ni på frågan "vad minns du under din skoltid"?
Är ju ta mig fan högre press på en 13åring i skolan idag än vad det är på heltidsanställd vuxen.

Ta följande exempel: Du ska bygga en dator.
I scenario 1 står en lärare över axeln och betygsätter allt du gör. "ojoj där blev det bara ett G osv osv"
Detta skulle motsvara dagens skolgång.
I scenario 2 står läraden brevid och säger det ser bra ut eller det vart mindre bra, gör så hör så blir de bra.
Jag skulle kunna sätta en stor slant på att majoriteten skulle lära sig bättre om man körde principen i scenario 2.

Idag fungerar skolsystemet på följande sätt:
Sitt av tid i skolan, gå hem och plugga (då man lär sig något) och sedan bli betygsatt en måndagsmorgon.
Dvs 8-16.00 i skolan. käka middag, plugga till prov/göra läxor sova och göra provet. Visst man får jättebra betyg men varför går vi i skolan?
Sen snackas det om hjälpundervisning osv... fan börja med att undervisa eleverna under skoltiden först.

Självklart är det annorlunda på universitet/högskola men här är även skoltiderna annorlunda. Jag pratar om högstadie/gymnasienivån nu.

:worship: :worship:

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
Member Since:
November 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
933724
August 8, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite många att citera men jag anser att både det p4zz och SuperNova säger stämmer, mer eller mindre 🙂

Man borde satsa på lärarna istället för allt annat, de senaste 5 åren i sklan (7an till 1an) har jag haft 1 bra lärare. Detta gör varenda kurs/ämne tråkigt och således orkar man inte hänga med på lektionerna, detta leder sedan till att man måste plugga hemma etc, precis som SuperNova säger :/

SlutsatS: bättre lärare 😛

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933733
August 8, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Ta följande exempel: Du ska bygga en dator.
I scenario 1 står en lärare över axeln och betygsätter allt du gör. "ojoj där blev det bara ett G osv osv"
Detta skulle motsvara dagens skolgång.
I scenario 2 står läraden brevid och säger det ser bra ut eller det vart mindre bra, gör så hör så blir de bra.
Jag skulle kunna sätta en stor slant på att majoriteten skulle lära sig bättre om man körde principen i scenario 2.

Dom senaste åren som jag gått i skolan har scenario 2 vart mer förekommande än scenario 1, och ändå har jag haft betyg sen 8an.

Betygssystemet som vi har nu är bra och gör vad det är till för: Visar på elevernas kunskap (Oftast iallafall) och motiverar eleverna till att prestera bättre.

Om man bara skulle säga godkännd eller icke godkännd finns det ju ingen anledning att anstränga sig mer än att man precis får ett godkännt men med betyg från IG till MVG får det (nästan) alltid att få ett bättre betyg och alltså ger det något att anstränga sig.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933742
August 8, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933766
August 8, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...

Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933780
August 8, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore]Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...

Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?

//Andreas

Ja, hur ska eleverna kunna hålla samma nivå i gymnasiet om dom sänker nivån i grundskolan?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
933785
August 8, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Absolut inte. Tänk om folk som anställde folk inte visste om de anställde bra folk eller komplette idioter. Dessutom så hade det nog blivit krångligt när man skulle in på gymnasiet också. En riktig dumskalle hade kanske kommit in på till exempel nån übergeek linje, medans den smarta och hård arbetande, kanske inte ens fick en chans. Allt detta hade förmodligen hänt om man hade tagit bort betygen.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
933812
August 8, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Snälla, ta inte bort betygen. Hade en kille som gick i min klass i högstadiet som inte kunde hela alfabetet knappt. Han kunde varken stava eller forma bokstäver, han kunde inte räkna, han sket fan i allt.

Bör tilläggas att han förmodligen skulle kunnat allt det där ifall han gick in för skolan minsta lilla. Tänk om en sån jubelidiot kommit in på en gymnasielinje? Synd om hans klasskamrater isåfall.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933844
August 8, 2005 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=Delph1][quote=denstore]Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...

Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?

//Andreas

Ja, hur ska eleverna kunna hålla samma nivå i gymnasiet om dom sänker nivån i grundskolan?

Vem har sagt något om att sänka nivån?

//Andreas

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
933880
August 8, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: Snälla, ta inte bort betygen. Hade en kille som gick i min klass i högstadiet som inte kunde hela alfabetet knappt. Han kunde varken stava eller forma bokstäver, han kunde inte räkna, han sket fan i allt.

Bör tilläggas att han förmodligen skulle kunnat allt det där ifall han gick in för skolan minsta lilla. Tänk om en sån jubelidiot kommit in på en gymnasielinje? Synd om hans klasskamrater isåfall.

Jag har svårt att tro att han medvetet sket i skolan när han var 7 år gammal, tycker mera synd om honom och tycker att det är synd att han inte fick hjälp i tid.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
933897
August 8, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=NES_Boy][quote=Delph1][quote=denstore]Alla behöver piska och morot. Att ta bort betygen kommer bara att göra att man skjuter problemen framför sig. Av någon underlig anledning blir jag inte förvånad över att det är MP och V som har kommit med förslaget...

Det kan jag hålla med om, med är det värt att sätta den pressen i grundskolan?

//Andreas

Ja, hur ska eleverna kunna hålla samma nivå i gymnasiet om dom sänker nivån i grundskolan?

Vem har sagt något om att sänka nivån?

//Andreas

Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
Member Since:
November 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
933979
August 8, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Betyglös skola? Något vi vill ha?

Nej, verkligen inte.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
934364
August 9, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.

Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
934408
August 9, 2005 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=NES_Boy]Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.

Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.

//Andreas

Problemet är att i grundskolan är det inte särskillt många som tänker på det sättet, dom flesta vill klara sig med minsta möjliga arbete och sattsar därför på att få precis tillräckligt med poäng för linjen dom vill gå. Om man tar bort betygen och sätter ett intagsprov vet inte eleverna vart dom borde ligga rent kunnskapsmässigt för att komma in och om man då bara kan få som max ett godkännt får man i sort sätt hoppas och gissa att man kan det man behöver och "minsta möjliga ansträngning" blir mindre än vad den är idag.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
934411
August 9, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: [quote=Delph1][quote=NES_Boy]Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.

Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.

//Andreas

Problemet är att i grundskolan är det inte särskillt många som tänker på det sättet, dom flesta vill klara sig med minsta möjliga arbete och sattsar därför på att få precis tillräckligt med poäng för linjen dom vill gå. Om man tar bort betygen och sätter ett intagsprov vet inte eleverna vart dom borde ligga rent kunnskapsmässigt för att komma in och om man då bara kan få som max ett godkännt får man i sort sätt hoppas och gissa att man kan det man behöver och "minsta möjliga ansträngning" blir mindre än vad den är idag.

Sant, iofs. Anser dock att antingen ska man nog köra en ig/g-strategi med komplement av någon sort eller bredda skalan.
Betygsystemet som det är idag är rätt kasst. Vore bättre om vi hade en kanske tiogradig skala, likt många ute i Europa. Då gör det inte så mycket om man hamnar på 7 och blir bumpad till 8, medan i dag är skillnad mellan VG och MVG som natt och dag.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
June 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
934432
August 9, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, men betygen skulle bli ännu mer godtyckliga än de redan är.

Vad jag skulle vilja se är att man illustrerar med typexempel precis vilken nivå eleverna beräknas ligga på när de sedan börjar nästa kurs. Då har man målet utstakat framför sig på ett direkt sätt, inte via den omväg som betyg medför.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL