January 22, 2003
Delph1 wrote: [quote=NES_Boy][quote=Delph1][quote=NES_Boy]Känns ganska självklart att nivån i skolan skulle sjunka om det bara gick att bli godkännd och inget mer. Anledningen att kämpa mer försvinner ju.
Om man vill kunna klara sig vidare senare så är det ju rätt självklart att man försöker lägga ner enerig på det. Man måste ju dessutom komplettera detta med något annat, t.ex. någon form av intagningsprov på gymnasiet. Givetvis måste man ju ha någonting som garanterar elevernas kunskap.
//Andreas
Problemet är att i grundskolan är det inte särskillt många som tänker på det sättet, dom flesta vill klara sig med minsta möjliga arbete och sattsar därför på att få precis tillräckligt med poäng för linjen dom vill gå. Om man tar bort betygen och sätter ett intagsprov vet inte eleverna vart dom borde ligga rent kunnskapsmässigt för att komma in och om man då bara kan få som max ett godkännt får man i sort sätt hoppas och gissa att man kan det man behöver och "minsta möjliga ansträngning" blir mindre än vad den är idag.
Sant, iofs. Anser dock att antingen ska man nog köra en ig/g-strategi med komplement av någon sort eller bredda skalan.
Betygsystemet som det är idag är rätt kasst. Vore bättre om vi hade en kanske tiogradig skala, likt många ute i Europa. Då gör det inte så mycket om man hamnar på 7 och blir bumpad till 8, medan i dag är skillnad mellan VG och MVG som natt och dag.
//Andreas
Helt rätt, betygssystemet idag är inte i närheten av vad det borde vara men det är ingen ursäkt till att ta bort det helt. En skala med 0-10 skulle troligen fungera otroligt mycket bättre.
2 Guest(s)