January 7, 2006
Jag lägger märke till att man på mitt förstahandsval läser 11 kurser mer än du, Callister. Det innebär 1300 poäng... usch, jag börjar tveka på om jag verkligen har gjort rätt val...
Kan man räkna bort ämnena utöver de 2500 obligatoriska poängen i betyget om man klantar till det i något/några?
November 23, 2001
Callister wrote: [quote=chippen]Varför behöver du 19.0? (vad ska du läsa?)
Jurist.
Gör högskoleprovet säger jag bara, för jurist så krävs då bara 1.6 (i år var detta 94/122 rätt).
Det är enklare och mindre tidskrävande att plugga upp ett par delpoäng per gång än att plugga upp på Komvux/motsv.
Alltså om du kanske ligger nu på en 1.3-1.4 nivå så tar det mindre tid att plugga inför HP och få 1.6-1.7 än att plugga om och tenta upp massa 100p kurser från VG till MVG.
August 9, 2005
Fast om man generellt sett har svårt för språk, som Callister nämnde, så går nog inte högskoleprovet något vidare. Dels måste man kunna läsa och förstå snabbt. Dels måste man kunna ORD-delen.
Bara ORD är ju på 40 poäng, så har man många fel där går det dåligt.
Klart du ska försöka, men det kan vara svårt, det är bara det jag säger.
July 18, 2003
"NaturkunskapA : MVG / 100p "
Naturkunskap A är bara 50 p, i alla fall för mig och jag går ut nu jag också 🙂
Om du tycker att du har jobbiga kurser att plugga upp så är det inget emot mig.
Ligge rpå ca 17.5 när jag går ut och dessa kurser ska upp till mvg
Fysik A
Fysik B
Kemi A
Matte D
Eng A
Eng B
Ska tilläggas att jag har VG i alla förutom i Fysik B där jag på något vänster får ett G :S
Jag är INTE någon språkmänniska så eng är nog tyngst för mig 🙁
Blir nog att plugga stenhårt för högskoleprover och skriva högt.
Det värsta är att jag inte vet vad jag vill bli. Men tills jag kommer på det ska jag kämpa för att få upp betygen. Så att jag kan bli det jag vill och inte måste anpassa mig efter mitt låga snitt :/
August 11, 2005
Allt går bara man är motiverad, själv hade jag ett snitt på 16,5 när jag gick ut gymnasiet. Var väldigt skoltrött men har alltid velat bli läkare. Så jag pluggade upp allt jag hade vg och g i och läste till några ämnen och ligger nu på 20,0.
Så bara man är motiverad så går det.
July 18, 2003
csm101 wrote: Allt går bara man är motiverad, själv hade jag ett snitt på 16,5 när jag gick ut gymnasiet. Var väldigt skoltrött men har alltid velat bli läkare. Så jag pluggade upp allt jag hade vg och g i och läste till några ämnen och ligger nu på 20,0.
Så bara man är motiverad så går det.
Läste till?
Som jag uppfattat det så kan man INTE byte ur kurser mot andra. Dvs läsa någon kurs i samma block och ersätta. Varför läste du extra kurser :S?
Vore GULD om jag kunde läsa andra kurser och få upp snittet istället för massa matte :S
August 11, 2005
Dry_Ice wrote: [quote=csm101]
Läste till?
Som jag uppfattat det så kan man INTE byte ur kurser mot andra. Dvs läsa någon kurs i samma block och ersätta. Varför läste du extra kurser :S?
Vore GULD om jag kunde läsa andra kurser och få upp snittet istället för massa matte :S
Jag har heller inte sagt att jag bytte ut, utan att jag lästa andra ämnen som jag inte ens hade från början, tex psykologi b bara för skojs skull.
Sen är det som callister säger, är det inte kärnämnen, och man har mer än de krävande 2150 poängen så har man viss rörelsefrihet.
May 27, 2004
Vill bara tipps om en poängräknare som jag gjorde i mitt projektarbeta. Funkar hyfsat ialf, testa den gärna!
July 18, 2003
serdna wrote: Vill bara tipps om en poängräknare som jag gjorde i mitt projektarbeta. Funkar hyfsat ialf, testa den gärna!
Helt okej!
Dock så föredrar jag excel 😉
January 7, 2006
Callister wrote: Det går att välja bort kurser om de inte är kärnämnen har jag förstått. Eller om det var så att de var med i just DIN utbildning.
http://www.gtg.se/pdf/hog_det.pdf
Kurserna som lilla jag vill läsa. Går det att välja bort kurserna som inte är kärnämnen utöver 2500 poäng?
October 2, 2003
hULt0 wrote: [quote=Callister]Det går att välja bort kurser om de inte är kärnämnen har jag förstått. Eller om det var så att de var med i just DIN utbildning.
Kurserna som lilla jag vill läsa. Går det att välja bort kurserna som inte är kärnämnen utöver 2500 poäng?
Jag har gått på gtg 😛
July 18, 2003
hULt0 wrote: [quote=Callister]Det går att välja bort kurser om de inte är kärnämnen har jag förstått. Eller om det var så att de var med i just DIN utbildning.
Yes!
Eller det är lite olika, i min skola måste jag ha t.ex 550 poäng i inviduella val. Dvs om jag bara läser 550 p så kan jag inte ta bort något från det blocket.
3800 poäng 😐
1 Guest(s)